Bijzonder pijnlijke verwoording. Heeft het "nut" om mensen met dementie in leven te houden? Are you serious?
Mijn moeder werkt al jaren keihard om naast haar baan beide ouders te verzorgen die allebei zwaar dementerend zijn. Dat is emotioneel loodzwaar, kan ik je vertellen. Misschien moet ze dat ook maar niet meer doen, want wat voor "nut" hebben die mensen nog? Natuurlijk, de levenskwaliteit van mijn grootouders is alles behalve om naar huis te schrijven. Maar mijn oma kan nog steeds genieten van de vogels die buiten vliegen, de wolken die roze kleuren.. Daar kan ze eindeloos over vertellen, en dat vind ik heel mooi. Zelf ben ik voor een verklaring die iedere gezonde persoon in zijn leven ooit moet invullen, waarin zij aangeven wat zij zouden willen mochten ze ooit dement worden. Want dan heb je natuurlijk niet meer de mogelijkheid om die keuze te maken.
Maar goed, de stelling vraagt of het "nut" heeft om hen in leven te houden. Behoorlijk smakeloos. Hebben chronisch zieke mensen wel nut? Of gehandicapten?
Had beter verwacht van de stellingen hier op Q, maar goed. Jammer.
[ bericht aangepast op 11 feb 2019 - 20:42 ]
ars moriendi