Debbaut schreef:
Uiteraard no offense naar de mods toe, maar dit vind ik oprecht een heel beledigende stelling.
Allereerst sluit ik me hier volledig bij aan. Tbh, als de stelling wat "handiger" verwoord was, kan er nog een goede discussie op gang komen. Dat is nu niet meer mogelijk, omdat er "nut" een ontzettend subjectief woord is. Een betere stelling zou zijn: "Het zou makkelijker moeten zijn om euthanasie toe te passen op mensen met dementie" o.i.d.. Ik denk dat er namelijk anders nog wel veel meer mensen zijn die niet meer "nuttig" zijn om in leven te houden...
Tipje dus voor de mods: Misschien vooraf even een aangeleverde stelling filteren en opnieuw verwoorden (evt. in overleg met degene die de stelling leverde). Zo worden dit soort vervelend verwoorde stellingen vermeden.
Dan om terug te komen op hoe ik denk dat de stelling bedoeld is: Ik ben van mening dat het veel makkelijker moet worden om euthanasie toe te passen. Dementie is een hele slepende ziekte voor de patiënten, maar ook voor hun omgeving, waardoor het einde soms pas bereikt is als de dementerende persoon zichzelf heeft verhongerd of er een ongeluk is gebeurd. Het zit dan al maanden naar dat moment op te bouwen, waarop deze persoon niet meer in staat is te praten of zijn eigen omgeving te herkennen. Dat is voor alle betrokkenen heel pijnlijk en deze lijdensweg is in mijn ogen ook vaak onnodig. Ik ben van mening dat er bij een bepaald stadium van dementie door de arts mag worden voorgelegd aan de familie of ze willen dat er euthanasie gaat plaatsvinden, om het zo voor iedereen een fijner afscheid te maken.
From these ashes, I will rise