Ik snap al de argumenten dat het over kwaliteiten zou moeten gaan, en ik ben het daarmee eens en denk ook niet dat een daadwerkelijke wet in deze trant zou werken in de praktijk, maar tegelijkertijd ben ik toch sterk geneigd ja te antwoorden op de stelling.
Het punt is, keuzes op basis van kwalificaties, sure, ja, dat is absoluut het doel waar we allemaal naar horen te streven - maar het werkt niet helemaal zo in een wereld waarin er nog steeds allerlei (vaak onbewuste of zelfs heel ingewikkelde) factoren zijn die ervoor zorgen dat er continu meer mannen in de overheid zitten. Het is niet een zeer realistisch idee om een minimum aan vrouwen op een kamer te plakken, maar ik moet toegeven dat ik het wel een fijn fantasiebeeld vind. Dan is in één keer met een ruk die stap gezet en is het een stuk gemakkelijker om dat in de toekomst in stand te houden, en eindelijk (eindelijk, eindelijk) zou de helft van de Nederlandse populatie de eerlijke representatie krijgen die ze verdienen en letterlijk nog nooit in de geschiedenis hebben gehad (niet eens bijna, zelfs), hoe goed al de mannen die in de overheid zitten het ook bedoelen.
Daarnaast, in de stelling staat niet eens "politieke partijen moeten worden gedwongen", of iets dergelijks. Dat is hoe we het allemaal automatisch opvatten, maar er staat uiteindelijk alleen "moeten", wat ook zit in "zouden moeten", en ja, dat is dus wel iets waar ik het mee eens ben.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan