• Ik heb misschien een stage, na lang zoeken. Dat wil zeggen; maandag mag ik op gesprek komen om officieel te solliciteren. Ik wil me natuurlijk van mijn beste kant laten zien! :Y)

Nu heb ik geen idee hoe zo'n gesprek in z'n werk gaat en wil ik graag jullie ervaringen en tips horen. Hoe kan ik het gesprek het beste voorbereiden? Welke vragen gaan ze waarschijnlijk stellen? Wat willen ze van mij weten? En andersom, wat mag ik van hun verwachten tijdens een stage en in hoeverre mag ik begeleiding 'eisen'?

Oh, en ook niet onbelangrijk: ze hebben mijn cijferlijst gevraagd en die is niet sprankelend, op z'n zachtst gezegd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch slim(-ish) overkom en niet als iemand die (bewust of onbewust) de kantjes ervan af loopt? Want gemotiveerd ben ik zeker en ik ga me sowieso voor 100% inzetten.

Daarbij speelt ook mijn autisme mee; hoe kan ik dat hen melden zonder dat ze meteen worden afgeschrikt? Want het gaat nu goed met mij, maar de stage wordt retezwaar en mogelijk ga ik extra begeleiding nodig hebben, maar dat kan ik nu niet voorspellen.

koekjes voor reageerders (cool)

all the love (flower)

Welk koekje wil jij?

[ bericht aangepast op 16 nov 2018 - 19:48 ]

Welk koekje wil jij?

28.6% (2 stemmen)

een chocoladekoekje

14.3% (1 stem)

een kerstkoekje (bestaan die?)

42.9% (3 stemmen)

een stroopwafel

14.3% (1 stem)

geef mij maar Italiaans ijs met slagroom

Stel vragen! Over hun werkwijze, over wat ze zoal op een dag doen, etc. Dan kom je geïnteresseerd over.

Waarschijnlijk willen ze wel weten waarom jij voor hen gekozen hebt. Waarom precies dat bedrijf/die instelling en niet een concurrent? Hoe sluiten zij aan bij het doel/de baan die jij voor ogen hebt? En, ik weet niet of ze het gaan vragen maar het is altijd goed om erover nagedacht te hebben, waarom zouden ze jou willen? Wat heb jij hen te bieden?
    Wat misschien ook handig is om vast te weten: wat voor soort opdrachten ga je vanuit school krijgen die je daar moet uitvoeren? Wat is het doel van de stage? Dat je gewoon een beetje meedraait op je stagedag, of dat je ook echt bepaalde vaardigheden gaat leren/bepaalde opdrachten moet uitvoeren?

Succes!

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Ik heb de meest gestelde vragen bij een sollicitatie opgezocht. (Misschien kan je specifiek naar sollicitatievragen voor een stage zoeken.) Ik heb dan bij elke vraag antwoorden getypt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je die antwoorden van buiten leert en let op dat schrijftaal anders is dan spreektaal. Je mag ook niet verwachten dat zij sowieso die vragen stellen. :p Ik verliet ooit een sollicitatie met het gevoel van "wow, ik heb me helemaal voor niets voorbereid". :'D Stel je even voor dat jij hen bent. Wat wil jij dan graag horen om te weten of de persoon voor je geschikt en gemotiveerd is voor bedrijf/de functie?
    Deze vragen zou je wel zeker voorbereid moeten hebben:
    Vertel eens iets over jezelf (je ambitie, hobby's, persoonlijkheid,..), waarom koos je deze stage, wat weet je over het bedrijf (bezoek hun website), wat zijn je sterke eigenschappen en werkpunten, werkervaringen, waar zie je jezelf in 5 jaar.

Als talen belangrijk zijn in je functie, zorg dan ook dat je de meest relevante vragen kan beantwoorden in andere talen.
    Let ook zeker op je houding. Oefen voor de spiegel of met iemand.

Wat betreft de cijferlijst, is je stage vooral praktisch en zijn de vakken theoretisch? Dan kan je uitleggen dat je sterker bent in praktijk dan theorie (als dat zo is)? :p En anders zeg je eerlijk dat je cijfers inderdaad niet uitstekend zijn, maar je wel erg gemotiveerd bent om je best te doen voor je stage.

Het autisme kan je aankaarten wanneer ze vragen of jij nog vragen hebt. Dan zeg dat je graag voldoende begeleiding krijgt als het zwaar wordt en het te maken heeft met je autisme?

Veel succes! ^^

Oeh, Italiaans ijs met slagroom. :3

Ik wil een tuin vol egels