Een aantal maanden geleden heb ik wat boeken gelezen. Toen ik op Goodreads de reviews las, kwam ik op een paar mensen uit die er een mening op na hielden waar ik tot nu toe nog steeds niet weet wat ik er van moet vinden. Het komt hier eigenlijk op neer:
Een bepaald boek had een mannelijk hoofdpersonage die een vriendin had. De relatie liep niet helemaal lekker en hij ontving smsjes van een persoon met een genderneutrale naam, waar hij eigenlijk verliefd op was ipv zijn vriendin. De plot twist kwam later: de persoon was een jongen en het hoofdpersoon was eigenlijk homoseksueel. Een quote die ik uit veel reviews oppikte was:
'My sexuality is not your plot twist.'
Wat vinden jullie hier van? Ik kan me op zekere hoogte namelijk wel inleven, maar ergens vind ik het ook redelijk bullshit. Ik kwam het namelijk ook bij andere boeken tegen. Het blijkt dat seksualiteit, depressie, anxiety, eating disorders enz, redelijk gevoelig liggen wanneer de schrijver ze gebruikt als een plot twist. En like... ik schrijf over deze onderwerpen, maar ik wil ook niemand voor het hoofd stoten en ze respectvol aanpakken, maar wat is de grens? Is er ooit een grens?
Wat vinden jullie?
Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"