Pixielisje schreef:
(...)
Dat zijn goede tips! Vroeger moest ik plankoefeningen doen en zo van de kinesist, dus dat moet ik echt weer oppakken haha. Het ging vroeger echt nog goed, maar ik zie er tegenop om dat opnieuw te moeten starten hahaha its going to hurt so much :')
Heb je tips voor een schema op te stellen dan eigenlijk? Ik weet niet zo goed hoe ik het volledig moet opbouwen en aanhouden dan :")
Deadliften lijkt mij wel een leuke oefening als het veel spiergroepen traint, maar helaas denk ik geen optie voor me omdat ik instabiele sleutelbenen heb en hele zwakke schouders. Dat is dus ook echt mijn probleemzone die ik dringend moet aanpakken, want ik kan niets meer tillen atm. (Ik moet planken ook echt op mijn onderarmen doen, want met gestrekte armen lukt dat echt niet. En pushups kan ik al zeker niet hahaahha, maar misschien dat ik dat erna wel kan doen.)
Dus vooral mijn arm en schouderspieren, maar ik zou eigenlijk ook wel graag mijn billen en abs aanpakken. Ik ben echt heel mager, dus ik zou eigenlijk gewoon echt graag wat spieren willen trainen zodat ik tenminste iets van spieren heb, fitter ben en als je het begint te zien dan zou dat echt het einde zijn :') hoe sneller hoe beter want mijn doorzettingsvermogen is echt nihil hahaaha
You have awakened my fitness obsession, it shall be unleashed upon Q.
i'm kidding, ik ben geen expert, maar ik zet wel even alles in spoiler, want laaaaaaang verhaal
Krachttraining doe ik het liefst met gewichten, maar als je al gevoelig in bepaalde spiergroepen is in het begin vaak eigen lichaamsgewicht al genoeg! Daarbij raad ik het gebruik van apparaten af (en anderen om mij heen zeggen hetzelfde), omdat je jezelf bij apparaten vaak aanleert ze op de voor jou op de makkelijkste manier te gebruiken (wat vaak dus minder effectief is). Het voordeel van vrije gewichten/eigen lichaamsgewicht is dat je ook secundaire spiergroepen gebruikt die jou in evenwicht moeten houden, waardoor je dus nog meer spieren traint.
Bij het opbouwen van een krachttrainingsschema werk je met sets. 1 set kan bijvoorbeeld bestaan uit 10 keer een gewicht optillen (deze 10 keer noemen we reps). Je doet dan bijvoorbeeld 3 sets van 10 reps, waarbij je na elke set even wat rust neemt voor je spieren. In totaal til je dus 30 keer bijvoorbeeld een gewicht op, maar na iedere tien keer geef je je spieren even de tijd om te rusten. De bedoeling bij een krachttraining is dat je de laatste rep nog maar net aan kan doen. Je wil net over je grens gaan, dat levert namelijk verbetering van je spierkracht op. Anders krijg het lichaam namelijk geen teken dat er verbetering nodig is c;
Hoe langer je sets zijn, des te meer je op conditie gaat trainen in die bepaalde spiergroep in plaats van kracht. Je zal zien dat de grote mannen die aan het krachttrainen zijn vaak 3x5 gebruik. Zelfs gebruik ik altijd 3 sets met 10 tot 15 reps. Ik pas dan ook het gewicht dat ik gebruik aan op zo'n manier dat ik mijn 10 reps vol kan maken en mijn laatste rep nog maar net kan doen. Het is dus in het begin heel erg aftasten naar wat je lichaam kan. Luister daar ook naar en wees niet eigenwijs, zo voorkom je blessures of de teleurstelling van te weinig resultaat
Daarnaast ga je kijken naar spiergroepen. Als je zo'n 4-6 keer per week wil gaan krachttrainen kan je denken aan verschillende spiergroepen op verschillende dagen trainen (dit noemen we een splitschema), maar daar zou ik als beginner nog niet aan beginnen. Probeer dus per spiergroep 1 tot 2 oefeningen te verzinnen die je kan doen. Probeer je hierbij ook te realiseren dat buikspieren er meer zijn dan 1, evenals armspieren. Alle spiergroepen in 1 keer trainen is dus vrijwel geen doen.
Ik zou ook aanraden om een sportschool of iemand met verstand in de omgeving te zoeken! Die hebben vaak goede oefeningen
en kunnen met je meekijken of je de oefening goed uitvoert. Ik wil je namelijk best wat oefeningen geven om mee te beginnen, maar ik kan natuurlijk moeilijk meekijken of het goed gaat en je helpen met hoe het zou moeten voelen (tenzij je in de buurt van Utrecht woont
) Sportscholen hebben hiervoor altijd trainers beschikbaar, zodat beginners zichzelf niet verwonden in hun gym en deze mensen zijn over het algemeen ontzettend aardig en niet van die heftig afgetrainde kwallen
met een te kleine pik door steroïden
Bij deze nog even mijn trainingsschema op het moment, zoals ik hem vandaag heb uitgevoerd. Door mijn ongesteldheid had ik wat last van instabiliteit in mijn bekken, dus ik moest wat oppassen met mijn rug. Wees dus ook bereid om je schema om te kunnen gooien als je lichaam aangeeft het die dag niet aan te kunnen! Ik begon vandaag met 25 minuten hardlopen op de loopband.
Oefening || Sets || Extra gewicht || Spiergroep
Seated russian twist || 3x20 (10 aan beide kanten) || 5 kilo* || Zijwaartse buikspieren
Kettlebell sumo deadlift || 3x10 || 12 kilo* || Onderrug, bovenbenen, billen
Kettlebell upright row || 3x10 || 12 kilo || Schouders
Leg raises || 3x12 || Geen* || Lange rechte buikspieren
Biceps || 3x10 || 6 kilo per arm || Biceps
Triceps extension || 3x10 || 8 kilo || triceps
Alle bovenstaande oefeningen hebben ook minstens 10 alternatieven bij oefeningen en ik doe ze niet zoals op ieder plaatje, maar het geeft een grof beeld van hoe mijn schema eruit ziet. Mijn training rond ik ook af met het stretchen van alle spiergroepen die zijn gebruikt, omdat dat echt heel chill voelt en ik merk verschil met spierpijn de volgende dag (hiervan is trouwens niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt).
Nu zou ik voor jou zeker niet voor je schouders de upright row doen, maar eerder de
dumbbell lateral raise. Deze is ook goed te doen zonder gewicht of met gewichtjes van 1 kilo, om vanuit daar te gaan opbouwen.
Als mensen nog vragen hebben over mijn schema of de alternatieven die ik op deze oefeningen gebruik en waarom ik die gebruik dan hoor ik het graag! Mijn manier van trainen is trouwens geen wet, het is voor iedereen afhankelijk van wat ze zelf het fijnst vinden. Ik boek hier alleen de grootste vooruitgang mee, evenals mijn vriend, vader en broertje!
[ bericht aangepast op 1 sep 2018 - 1:45 ]
From these ashes, I will rise