• Q      WORKS      OUT !

    Ik hoop dat dit niet tegen de regels indruist.
    Hallo iedereen!
    Ik moet iets bekennen: Ik sport niet graag. There, I said it. Ik haat sporten. Ik doe echt aan zero sport in de week (behalve als je wandelen en sprinten voor de trein meetelt) en ik gebruik mijn fitbit eigenlijk gewoon als een goedkope variant van een smartwatch.
    Nou, daar wil ik wel stilletjes aan verandering in gaan maken! Maar, ik heb weinig motivatie en ik merk dat ik wel een groepsbeest ben. Alleen sport ik ook niet graag met andere mensen in het openbaar, dus sportschool of lessenreeksen is niet aan mij besteed. Ik moet echter wel dringend spierversterkende oefeningen doen omwille van gezondheidsredenen en eerlijk gezegd wil ik zelf wel graag wat muscle gainen om mijn lichaam wat meer te tonen en te shapen. Kortom: fitter worden en gezonder leven!

    Nu dacht ik: laat ik een topic aanmaken op Q! Let's make Q work out!
    Want ik heb echt een groep nodig om mij gemotiveerd te houden. Ik zou zelf namelijk graag willen starten met de nieuwe Blogilates kalender (Dat zijn Pilates oefeningen voor beginners), maar ik weet dat ik het alleen niet echt lang vol zal houden. Maar in groep ben ik wel gemotiveerd! Dus laten we elkaar motiveren om gezond te sporten!

    Dus of het nu pilates, kickboksen, dansen, start to run is, je excited bent over de nieuwe loopschoenen en sportkleren die je gekocht hebt, .... Noem maar op. Start samen initiatieven op, laten we samen sporten en elkaar motiveren!

    - Reageer hieronder of je meedoet en wat je zal gaan doen van sport
    - Deel eventueel je maanddoel als je dat wilt
    - Motiveer elkaar!
    - Hou je wel aan de regels. Zie hieronder.
    - Dit topic is bedoeld om samen fit te worden en gezond te leven, NIET om elkaar aan te sporen tot ongezonde dingen of afvallen. Hou hier rekening mee. (Seriously, die reacties meld ik per direct.)


    REGELS!

    -      Wees lief voor elkaar.
    -      Hou je aan de Q-huisregels: Vermeld geen gewicht (tenzij van het aantal kilo dat je bijv. kan tillen c;) en spoor elkaar niet aan tot ongezonde dingen!
    -      Post geen zaken die triggerend kunnen zijn voor anderen mbt eten en gewicht.
    -      Moedig elkaar aan.
    -      Kraak elkaar niet af.
    -      Advies geven mag, maar doe dit wel beleefd en nuttig.
    -      Frustraties delen mag, maar opnieuw: denk aan de huisregels!

    DEELNEMERS!

    Pixielisje - Lau
    - Beginner
    - Blogilates
    - Doel: gezonder leven, fitter worden, spierversterkende oefeningen

    Kisshoten - Filiz
    - Beginner
    - Touwtje springen, hometrainer/homefiets, wandelen en spier/buik oefeningen.
    - Doel: Afvallen, maar voornamelijk een gezonde levensstijl en conditie opbouwen.

    Soja - J.
    - Beginnen
    -
    - Doel: gezonden leven, fitter worden

    Cantabile - Suuz
    - Ervaren
    - Fitness, Yoga
    -
    IrishNialler - Yvonne
    - Ervaren
    - Yoga, fitness
    - Doel: Sterkere buikspieren, Slankere buik, Betere conditie

    Nesta - Mirte
    - Beginner
    - Fietsen & Fitness & Yoga
    - Fitter worden & Gezonder leven

    Frodo - Bes
    - Beginner
    - Zwemmen, wandelen
    - Gezonder zijn

    Deelnemer
    -
    -
    -
    Deelnemer
    -
    -
    -

    Deelnemer
    -
    -
    -

    Deelnemer
    -
    -
    -

    Deelnemer
    -
    -
    -

    Ik hoop dat jullie meedoen en even gemotiveerd zijn om te sporten als ik!

    [ bericht aangepast op 28 aug 2018 - 22:22 ]


    A to the Z

    Wat een goed idee!

    Voor de zomervakantie heb ik dagelijks buik- en armspieroefeningen gedaan en ben ik flink wat afgevallen. In de vakantie is dit helaas weer verwaterd. Daarom wil ik graag weer gaan beginnen met de dingen die ik eerst deed, omdat ik me destijds veel tevredener voelde over mijn lichaam en minder last had van onzekerheid. Ik zag namelijk al best wel wat resultaat: een beginnend sixpack en betere armspieren.
    Ik doe dus graag mee! (:

    Naam: Frederick/Chilton.
    Rang: Beginner.
    Sport: wandelen, fietsen, armspieroefeningen, buikspieroefeningen.
    Doel: wat ''hoekiger'' en gespierder worden door een beetje af te vallen en spieroefeningen te doen.

    Mt
    Ik ga sws motivatie nodig hebben 😂


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Echt weer een prutnacht qua slapen gehad (jetlag <3), maar vanochtend toch maar gaan sporten en nu voel ik me goed. Was überhaupt chill om weer terug te zijn in "mijn" sportschool i.p.v. de hotelsportscholen van laatste tijd.


    From these ashes, I will rise

    Pixielisje schreef:
    Ik heb het topic een update gegeven!

    Ja, het hielp wel eventjes. Ik heb 20 minuten gecrosstraind, op een wisselende intensiteit, goed voor 5,2 km. Dus dat was wel leuk! Eerste keer weer sinds een heeeele lange tijd. (Ik deed het vroeger vaak, maar kreeg toen problemen aan mijn sleutelbeenderen, dus ik moet ook wel krachtoefeningen gaan doen om mijn armspieren en schouderspieren aan te spannen want het is nu echt zo belachelijk zwak allemaal.)
    Ik heb pilates even geprobeerd, maar ik denk dat ik foute dingen doe en ik wil liever geen nekspier verrekken dus ik ga even wachten tot mijn zus terug thuis is vrijdag, want dan kan ik samen met haar gaan pilates doen. :D

    Lekker bezig!


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Weet iemand toevallig iets van online filmpjes van spierversterkende oefeningen die relatief easy zijn?
    Ik heb echt zero spieren en blogilates beginnerfilmpjes zijn te moeilijk al :')


    A to the Z

    Ik ga morgen beginnen! (Want dan ben ik al goed bezig met wandelen. ^^ ) Alleen begint werken daarna dan echt en sommige dagen kan ik niet echt sporten, in die zin van hometrainer en best zware oefeningen doen, want dan zweet je. Alleen wil ik wel wat doen, als ik hier en daar wat tijd heb. Weet iemand wat oefeningen die ik kan doen en dat je niet zo snel zweet, maar wel wat 'verbrand'? ^^'

    @Laura: Nee, ik weet dat echt niet, maar er is wel een app en die gebruik ik. Alleen zweet je daar best wel veel bij. :'D Het heet: afvallen in 30 dagen. (En bij sommige oefeningen voel je net een schildpad. :'D )


    One Who Travels A Higher Path.

    Pixielisje schreef:
    Weet iemand toevallig iets van online filmpjes van spierversterkende oefeningen die relatief easy zijn?
    Ik heb echt zero spieren en blogilates beginnerfilmpjes zijn te moeilijk al :')

    Als je echt niks aan spieren hebt en liever geen gewichten gebruikt, kan je goed beginnen met oefeningen zoals planken (ook side-planks), sit-ups (en varianten) en squads/lunges. Je kan dan het beste je sets aanpassen aan hoeveel je kan en dat elke dag een beetje uitbreiden. Dus 3x10 seconden planken wordt de volgende dag 3x11 seconden planken enzovoort. Als je wel gewichten tot je beschikking hebt is deadliften een hele goede compound oefening (compound = meerdere spiergroepen, in het geval van deadliften zijn dat heel veel spiergroepen). Welke spiergroepen zou je het liefste/meeste aan willen pakken?

    @Kisshoten Voor meest effectieve vetverbranding is het juist beter om een lagere hartslag te hebben! Rustig joggen en fietsen of indien nodig wandelen is dan ook al effectief. Voor verbetering van conditie is daarentegen een wat hogere hartslag effectiever. Bedenk goed dat je het verschil maakt tussen cardio en krachttraining. Cardiotraining geeft een voornamelijke verbetering van je conditie en zorgt voor verbranding van vet, terwijl bij krachttraining helemaal niet de bedoeling is dat je buiten adem/bezweet raakt omdat het puur om het vergroten van de spierkracht gaat. Resultaten behaal je het meest effectief door de twee te splitsen, hoewel je dat natuurlijk ook nog maar net leuk moet vinden ;D


    From these ashes, I will rise

    Cantabile schreef:
    (...)
    Als je echt niks aan spieren hebt en liever geen gewichten gebruikt, kan je goed beginnen met oefeningen zoals planken (ook side-planks), sit-ups (en varianten) en squads/lunges. Je kan dan het beste je sets aanpassen aan hoeveel je kan en dat elke dag een beetje uitbreiden. Dus 3x10 seconden planken wordt de volgende dag 3x11 seconden planken enzovoort. Als je wel gewichten tot je beschikking hebt is deadliften een hele goede compound oefening (compound = meerdere spiergroepen, in het geval van deadliften zijn dat heel veel spiergroepen). Welke spiergroepen zou je het liefste/meeste aan willen pakken?


    Dat zijn goede tips! Vroeger moest ik plankoefeningen doen en zo van de kinesist, dus dat moet ik echt weer oppakken haha. Het ging vroeger echt nog goed, maar ik zie er tegenop om dat opnieuw te moeten starten hahaha its going to hurt so much :')
    Heb je tips voor een schema op te stellen dan eigenlijk? Ik weet niet zo goed hoe ik het volledig moet opbouwen en aanhouden dan :")
    Deadliften lijkt mij wel een leuke oefening als het veel spiergroepen traint, maar helaas denk ik geen optie voor me omdat ik instabiele sleutelbenen heb en hele zwakke schouders. Dat is dus ook echt mijn probleemzone die ik dringend moet aanpakken, want ik kan niets meer tillen atm. (Ik moet planken ook echt op mijn onderarmen doen, want met gestrekte armen lukt dat echt niet. En pushups kan ik al zeker niet hahaahha, maar misschien dat ik dat erna wel kan doen.)
    Dus vooral mijn arm en schouderspieren, maar ik zou eigenlijk ook wel graag mijn billen en abs aanpakken. Ik ben echt heel mager, dus ik zou eigenlijk gewoon echt graag wat spieren willen trainen zodat ik tenminste iets van spieren heb, fitter ben en als je het begint te zien dan zou dat echt het einde zijn :') hoe sneller hoe beter want mijn doorzettingsvermogen is echt nihil hahaaha


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Dat zijn goede tips! Vroeger moest ik plankoefeningen doen en zo van de kinesist, dus dat moet ik echt weer oppakken haha. Het ging vroeger echt nog goed, maar ik zie er tegenop om dat opnieuw te moeten starten hahaha its going to hurt so much :')
    Heb je tips voor een schema op te stellen dan eigenlijk? Ik weet niet zo goed hoe ik het volledig moet opbouwen en aanhouden dan :")
    Deadliften lijkt mij wel een leuke oefening als het veel spiergroepen traint, maar helaas denk ik geen optie voor me omdat ik instabiele sleutelbenen heb en hele zwakke schouders. Dat is dus ook echt mijn probleemzone die ik dringend moet aanpakken, want ik kan niets meer tillen atm. (Ik moet planken ook echt op mijn onderarmen doen, want met gestrekte armen lukt dat echt niet. En pushups kan ik al zeker niet hahaahha, maar misschien dat ik dat erna wel kan doen.)
    Dus vooral mijn arm en schouderspieren, maar ik zou eigenlijk ook wel graag mijn billen en abs aanpakken. Ik ben echt heel mager, dus ik zou eigenlijk gewoon echt graag wat spieren willen trainen zodat ik tenminste iets van spieren heb, fitter ben en als je het begint te zien dan zou dat echt het einde zijn :') hoe sneller hoe beter want mijn doorzettingsvermogen is echt nihil hahaaha

    You have awakened my fitness obsession, it shall be unleashed upon Q. i'm kidding, ik ben geen expert, maar ik zet wel even alles in spoiler, want laaaaaaang verhaal

    Krachttraining doe ik het liefst met gewichten, maar als je al gevoelig in bepaalde spiergroepen is in het begin vaak eigen lichaamsgewicht al genoeg! Daarbij raad ik het gebruik van apparaten af (en anderen om mij heen zeggen hetzelfde), omdat je jezelf bij apparaten vaak aanleert ze op de voor jou op de makkelijkste manier te gebruiken (wat vaak dus minder effectief is). Het voordeel van vrije gewichten/eigen lichaamsgewicht is dat je ook secundaire spiergroepen gebruikt die jou in evenwicht moeten houden, waardoor je dus nog meer spieren traint.

    Bij het opbouwen van een krachttrainingsschema werk je met sets. 1 set kan bijvoorbeeld bestaan uit 10 keer een gewicht optillen (deze 10 keer noemen we reps). Je doet dan bijvoorbeeld 3 sets van 10 reps, waarbij je na elke set even wat rust neemt voor je spieren. In totaal til je dus 30 keer bijvoorbeeld een gewicht op, maar na iedere tien keer geef je je spieren even de tijd om te rusten. De bedoeling bij een krachttraining is dat je de laatste rep nog maar net aan kan doen. Je wil net over je grens gaan, dat levert namelijk verbetering van je spierkracht op. Anders krijg het lichaam namelijk geen teken dat er verbetering nodig is c;
    Hoe langer je sets zijn, des te meer je op conditie gaat trainen in die bepaalde spiergroep in plaats van kracht. Je zal zien dat de grote mannen die aan het krachttrainen zijn vaak 3x5 gebruik. Zelfs gebruik ik altijd 3 sets met 10 tot 15 reps. Ik pas dan ook het gewicht dat ik gebruik aan op zo'n manier dat ik mijn 10 reps vol kan maken en mijn laatste rep nog maar net kan doen. Het is dus in het begin heel erg aftasten naar wat je lichaam kan. Luister daar ook naar en wees niet eigenwijs, zo voorkom je blessures of de teleurstelling van te weinig resultaat ;D

    Daarnaast ga je kijken naar spiergroepen. Als je zo'n 4-6 keer per week wil gaan krachttrainen kan je denken aan verschillende spiergroepen op verschillende dagen trainen (dit noemen we een splitschema), maar daar zou ik als beginner nog niet aan beginnen. Probeer dus per spiergroep 1 tot 2 oefeningen te verzinnen die je kan doen. Probeer je hierbij ook te realiseren dat buikspieren er meer zijn dan 1, evenals armspieren. Alle spiergroepen in 1 keer trainen is dus vrijwel geen doen.

    Ik zou ook aanraden om een sportschool of iemand met verstand in de omgeving te zoeken! Die hebben vaak goede oefeningen en kunnen met je meekijken of je de oefening goed uitvoert. Ik wil je namelijk best wat oefeningen geven om mee te beginnen, maar ik kan natuurlijk moeilijk meekijken of het goed gaat en je helpen met hoe het zou moeten voelen (tenzij je in de buurt van Utrecht woont :Y)) Sportscholen hebben hiervoor altijd trainers beschikbaar, zodat beginners zichzelf niet verwonden in hun gym en deze mensen zijn over het algemeen ontzettend aardig en niet van die heftig afgetrainde kwallen
    met een te kleine pik door steroïden


    Bij deze nog even mijn trainingsschema op het moment, zoals ik hem vandaag heb uitgevoerd. Door mijn ongesteldheid had ik wat last van instabiliteit in mijn bekken, dus ik moest wat oppassen met mijn rug. Wees dus ook bereid om je schema om te kunnen gooien als je lichaam aangeeft het die dag niet aan te kunnen! Ik begon vandaag met 25 minuten hardlopen op de loopband.

          Oefening || Sets || Extra gewicht || Spiergroep
          Seated russian twist || 3x20 (10 aan beide kanten) || 5 kilo* || Zijwaartse buikspieren
          Kettlebell sumo deadlift || 3x10 || 12 kilo* || Onderrug, bovenbenen, billen
          Kettlebell upright row || 3x10 || 12 kilo || Schouders
          Leg raises || 3x12 || Geen* || Lange rechte buikspieren
          Biceps || 3x10 || 6 kilo per arm || Biceps
          Triceps extension || 3x10 || 8 kilo || triceps

    Alle bovenstaande oefeningen hebben ook minstens 10 alternatieven bij oefeningen en ik doe ze niet zoals op ieder plaatje, maar het geeft een grof beeld van hoe mijn schema eruit ziet. Mijn training rond ik ook af met het stretchen van alle spiergroepen die zijn gebruikt, omdat dat echt heel chill voelt en ik merk verschil met spierpijn de volgende dag (hiervan is trouwens niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt).

    Nu zou ik voor jou zeker niet voor je schouders de upright row doen, maar eerder de dumbbell lateral raise. Deze is ook goed te doen zonder gewicht of met gewichtjes van 1 kilo, om vanuit daar te gaan opbouwen.

    Als mensen nog vragen hebben over mijn schema of de alternatieven die ik op deze oefeningen gebruik en waarom ik die gebruik dan hoor ik het graag! Mijn manier van trainen is trouwens geen wet, het is voor iedereen afhankelijk van wat ze zelf het fijnst vinden. Ik boek hier alleen de grootste vooruitgang mee, evenals mijn vriend, vader en broertje!

    [ bericht aangepast op 1 sep 2018 - 1:45 ]


    From these ashes, I will rise

    ^Ah, super bedankt voor het hele uitgebreide antwoord! Echt een grote hulp < 3


    A to the Z

    You're welcome!
    Nog vergeten erbij te zeggen gisteravond, van de gewichten met een sterretje weet ik dat je de oefening ook in het begin zonder gewicht kan doen. Dus die zou je gewoon al thuis eens kunnen proberen ^^


    From these ashes, I will rise

    Cantabile schreef:
    (...)
    @Kisshoten Voor meest effectieve vetverbranding is het juist beter om een lagere hartslag te hebben! Rustig joggen en fietsen of indien nodig wandelen is dan ook al effectief. Voor verbetering van conditie is daarentegen een wat hogere hartslag effectiever. Bedenk goed dat je het verschil maakt tussen cardio en krachttraining. Cardiotraining geeft een voornamelijke verbetering van je conditie en zorgt voor verbranding van vet, terwijl bij krachttraining helemaal niet de bedoeling is dat je buiten adem/bezweet raakt omdat het puur om het vergroten van de spierkracht gaat. Resultaten behaal je het meest effectief door de twee te splitsen, hoewel je dat natuurlijk ook nog maar net leuk moet vinden ;D


    Dankje voor je antwoord! Dit helpt enorm. ^^


    One Who Travels A Higher Path.

    Ik heb echt heel hard wat motivatie nodig. Ik ben voor de 10.000ste keer aan het trainen voor een 5k en ik zit al bijna op het punt waarop ik alle andere keren afgehaakt ben.

    Mosca/Andrea
    - Beginner
    - Yoga, hardlopen
    - 5k uit kunnen lopen en fitter worden


    I am an idiot, I move.

    ik update dit topic later
    Ik heb vandaag een eerste reeks aan oefeningen gedaan en ik ben echt stikkapot nu. Ik ga mijzelf echt zo hard haten morgen en dan moet ik weer oefeningen gaan doen ripriprip :')


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    ik update dit topic later
    Ik heb vandaag een eerste reeks aan oefeningen gedaan en ik ben echt stikkapot nu. Ik ga mijzelf echt zo hard haten morgen en dan moet ik weer oefeningen gaan doen ripriprip :')

    Goede tip dan in dat geval: nooit met spierpijn krachtoefeningen voor die spieren doen. Dat is namelijk niet nuttig en helpt alleen maar tegen :Y)

    [ bericht aangepast op 3 sep 2018 - 20:14 ]


    From these ashes, I will rise