• [ bericht aangepast op 23 mei 2019 - 11:08 ]

    Sorry, ik heb geen ervaring met studies en ik kan ook niet plannen haha :')

    In ieder geval heel veel succes volgend jaar!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Allereerst, fijn dat je voor jezelf een niveau hebt gesteld. Dat is gewoon voor iedereen anders en het is hartstikke netjes dat je je basis wil verbeteren!

    Mijn vriend is bezig met z'n VWO certificaten halen. Voordat hij begint aan een cursus probeert hij eerst alle stof van de onderbouw voor dat vak weer even door te kijken en tijdens de cursus probeert hij daadwerkelijk elke dag wat te doen.

    Wat ik zelf toepas en hij wat minder (want tja, iedereen leert anders) is bij lange vakken een duidelijke planning vooraf maken. Als ik namelijk lang bezig ben met iets, voel ik in het begin niet genoeg druk om eraan te werken en kan het zich soms erg opstapelen. Ook geeft het maken van een planning mij wat rust niet mijn hoofd, zo ben ik niet continu bezig met wat ik nog moet doen, want dat staat op mijn planning.
    Voorbeeldje van afgelopen periode met per dag wat ik nog aan zelfstudie moet doen:


    Waarschijnlijk vallen je de kleurtjes wel op. Ik werk met de MoSCoW-methode: Must (groen), should (geel), could (oranje), won't (rood). Groen staat voor de taken die écht die dag moeten gebeuren. Geel staat voor taken die ik wel graag zou doen die dag, maar dat ik die mag verplaatsen als het niet uitkomt. Oranje staat voor de taken die ik zou kunnen doen als ik nog tijd over heb. Rood staat voor events die die dagen zijn, waardoor het kan zijn dat ik mijn taken niet af kan ronden en dat is dan oké.
    Daarnaast plan ik ook "Flexibele tijd" in. Ik werd namelijk knettergek als ik iets niet afkreeg en was dus totaal niet flexibel. Mijn flexibele tijd plan ik in op dagen dat ik nog wat extra tijd over heb. Als ik iets eerder die week (dus geel of oranje) niet af heb kunnen krijgen, kan ik het verplaatsen naar zo'n tijdstip. Zoals je kan zien heb ik niet veel flexibele tijd in kunnen plannen afgelopen periode, vanwege de drukte :')

    Anyways, hele lange post, ik hoop dat ik je misschien wat ideeën heb gegeven met hoe je dit het beste kan aanpakken!


    From these ashes, I will rise

    ^Bedankt voor de advies!^