Nou ja het hangt ook wel af wat voor een type persoon je bent. Ben je degene die een blik werpt op een schilderij en dan direct doorgaat naar het volgende? Of bekijk je alles uitvoerig en sta je er echt goed genoeg bij stil, verwonderd over het verleden?
Ik ben echt een cultuurmens in hart en ziel. Ik heb de helft van het Brusselse Jubelpark museum bekeken op 1 dag. En de andere helft moet ik nog eens gaan bekijken. Ik kan over kleine musea ook twee uur doen om alles goed te zien.
Dus als je zoals mij bent, ga dan naar Milaan en ga later naar Firenze als je tijd genoeg in kan plannen ervoor. Als je niet zo bent en niet een aantal musea wilt doen, ga dan gerust naar Firenze en kies er de hoogtepunten uit. Vervelen zal je je iig niet en je weet dat je waar krijgt voor je geld want het zijn de echte mustsees.
Verder - no tea no shade hier - denk ik dat je dan wel veel voorbij loopt, Specs? Als je altijd dezelfde dingen ziet in Firenze, dan valt je toch elke keer hopelijk meer zaken op? Firenze is zó gedetailleerd.
De gemiddelde toerist ziet de renaissancebeelden staan en vind ze mooi. Maar het gaat hem zelf tot in de symboliek en de opstelling, die je uitvoerig kan bekijken als je genoeg tijd hebt om te blijven staan en te genieten.
Ik geef maar even twee voorbeelden van op de Piazza Signoria:
- 'Perseus met het hoofd van Medusa' is een standbeeld dat volledig in één stuk gegoten is in het brons (echt impressionant!). Die is gemaakt ná de David van Michelangelo (die buiten in kopie staat en een ode is aan de zelfbewuste man van de Republiek Firenze). Het is een poging om Michelangelo te overtroeven. En waar staat Perseus? Schuin voor de David. En de ogen van Medusa, van wie gezegd wordt dat ze zelfs ná de dood nog mensen in steen kan veranderen, staren recht naar David.
- Datzelfde beeld van Perseus is ook een messteek richting een ander beeld dat op de Piazza staat, namelijk Judith en Holofernes. Dat beeld is gemaakt in opdracht van ene familie om te tonen dat ze het voor het zeggen hadden in Firenze en wonnen van de andere familie. Later keren de rollen om en heeft de andere familie het weer voor het zeggen, dus vraagt men een beeld die het tegenovergestelde toont namelijk de man die wint, en de vrouw die onthoofd wordt. Die beelden staan natuurlijk ook dicht bij elkaar.
Allemaal details, maar zo'n leuke zaken om op te merken! Firenze is echt een stad waarbij een gids echt een meerwaarde is ook.
A to the Z