• He iedereen!

Hebben jullie tips over het schrijven van een gevecht?
    Ik heb namelijk moeite met het schrijven van die acties. Ik wil namelijk wel dat het spannend en fast paced is, maar alles wat ik schrijf klinkt eigenlijk nogal dom T-T
    Ik kom ook niet aan zoveel woorden en ik zou het eigenlijk in een volwaardig hoofdstuk moeten krijgen (dus om en nabij 1500-2000 woorden zeker).
    Nu mag je dat ook niet té lang laten rekken natuurlijk.
    Ik weet de acties ook wel concreet. Het begint bij een messteek voor een ontsnappingspoging, die dan mislukt. Dus ik heb wel ideeën van acties die ik erin wil steken, maar ik krijg ze niet zo mooi op papier.
    (Sommige zaken zijn bijv. ook uitgesloten zoals schoppen, want een van de personages is een zeemeermin. Dus die heeft al geen benen en ligt sowieso op de grond, wat dus de zaak moeilijk maakt.)

Tips?

Groetjes

A to the Z

Dit vind ik een handige post:
    https://pin.it/4it43suv43vivb

En dan vooral het tweede lange stuk. Zoals ze zeggen: houd het kort en concreet. Wanneer je leven op het spel staat, ben je niet ellenlang bezig met de kleur van zijn schoenen of met hoe je in die situatie terecht gekomen bent en je het had kunnen vermijden. Je bent bezig met overleven, met korte momenten.
    En vergeet de zintuigen niet ^^ (doe ik ook altijd :')). Je personage voelt pijn, proeft misschien bloed, ruikt zweet etc.

[ bericht aangepast op 24 juni 2018 - 9:49 ]

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Ik vind haar schrijftips altijd heel goed en deze over vechtscènes heeft me wel echt geholpen (: Voor mij is het belangrijkste dat ik 'in' het gevecht zit als lezer. Daarmee bedoel ik dat je beter focust op emoties en op gevoel dan op technische dingen. Beschrijf de geur van zweet, de smaak van bloed, de intense pijn, de vernedering wanneer hij/zij verslagen wordt, de angst wanneer de villain je held bijna gaat vermoorden, etc. Het moet geen opsomming worden van 'hij sloeg haar, zij dook weg, hij greep haar bij haar pols en sloeg haar tegen de grond'. Daarnaast, keep it simple. Geen ellelange beschrijvingen of ingewikkelde vaktermen.

[ bericht aangepast op 24 juni 2018 - 15:13 ]

If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

Ik denk dat je niet mag vasthangen aan alles actie en fastpace te willen doen. Te veel actie en slagen en een vechtscène wordt al snel saai. Dat zuigt de lezer er niet in. Fast pacing is goed, maar ik denk dat de truc eerder is om de knal juist te timen en de acties zo het volle gewicht te geven die ze nodig hebben. Je speelt best met je tempo in plaats van alles fast paced te laten zijn. Als je de "knal" ingrijpend wilt laten aankomen, is het misschien net goed om net daarvoor even rust in te bouwen. Een berg lijkt groter naast een dal en zo geef je het net extra gewicht.
    Met rust bedoel ik dat de tijd voor heel even kruipt en dat je ruimte hebt voor details als bijvoorbeeld het bloed die je proeft op de lip, terwijl ze elkaar alleen maar aankijken, dus ook spanning opbouwen dat er iets gewelddadig staat te gebeuren. Gevechtscènes vallen een beetje in het zelfde schuitje als seksscènes. Alleen de suggestie dat het gaat gebeuren, is in staat mensen naar het puntje van hun stoel te brengen. Dat is wat ze wakker houdt, meer dan dat je ellenlange passages uitschrijft met beschrijvingen over alle details van fysieke, mechanische handelingen.
    Zorg dat je een goede eb en vloed neerzet van de klok te laten stilstaan om spanning op te drijven en dan op exact het juiste moment de bom te laten vallen. Je stukken op het snelle tempo moeten een voldoening geven. Als je onvoldoende opbouwt heeft je uiteindelijke actie/explosie/ontknoping geen voldoende bloed om doorheen te stromen. Als je een opwindende scène wilt schrijven, denk ik dat je op de juiste plaatsen moet afwisselen tussen versnellen en vertragen.

[ bericht aangepast op 24 juni 2018 - 15:29 ]

Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

Dank jullie voor de tips! <3

A to the Z