Nee voor cosmetica.
En voor medicatie vind ik het moeilijk om daar antwoord op te geven. Ik zou zeggen, denk terug aan het elixir sulfanilamide incident, toen bestonden proeven op proefdieren nog niet en zijn er zoveel mensen gestorven doordat het gewoon op de markt kwam (dit is dan ook een incident/schandaal geweest waarna er een implementatie was van proefdieren alvorens het op de markt te brengen). Of denk aan WW II waar er getest werd op tweelingen zonder dat ze het wilden en waar er ook zoveel mensen zijn gestorven door zo'n testen. Elke tragedie in het verleden heeft ervoor gezorgd dat er nu enorm strenge regels zijn voor zowel proefdiertesten als clinical trials in mensen.
Naast de strenge regels moeten de dieren ook goed behandeld worden om geen bias te krijgen op de resultaten. Er zijn ook maar een beperkt aantal proefdieren die ze kunnen bestellen en ze moeten dan ook telkens de papieren voorleggen en aantonen welke proeven en het nut van deze proeven.
Daarnaast kun je je afvragen op wat je wel gaat testen als je geen proefdieren gebruikt. Mensen? Daar worden uiteindelijk ook al testen op gedaan (met natuurlijk ook zeer strenge regels). Celculturen? Spijtig genoeg kunnen deze niet aangeven hoe de lever medicatie afbreekt, hoe het zich verspreid in het lichaam, hoeveel medicatie er opgenomen wordt, hoe het lichaam het uitscheidt, welke dosis toxisch is, en welke dosis therapeutisch werkt, welke bijwerkingen er mogelijks kunnen zijn,... Daarvoor heb je dan weer een levend lichaam voor nodig.
Maar alvorens er op proefdieren getest wordt, vinden er eerst nog wel testen plaats op celculturen die er dan voor zorgen dat de mogelijke 10 000 compounds gereduceerd worden naar <200 die nog op proefdieren getest worden. Na deze testen zijn er <10 overblijvende compounds die dan op mensen getest worden in clinical trials.
Zoals ik al zei vind ik het moeilijk om antwoord te geven aangezien ik als wetenschapper de voordelen ervan ken (en momenteel wegen deze wel door op de nadelen), hier veel over geleerd heb en ook over moet lezen. Maar als gewoon mens vind ik het wel moeilijk, want wij vinden onszelf superieur ten opzichte van deze species door zo'n proeven te doen. En wat halen die dieren er uiteindelijk uit?
Het enige dat ik kan hopen is dat er in de toekomst een betere optie zal zijn dat dan proefdieren kan vervangen.
If you want to be strong, learn how to fight alone...