|
'Wauw, impressive.' Oké, nice, dat kon ze dus wel waarderen. 'Waar werk je?' Ik dacht even na, en besloot gewoon eerlijk te antwoorden met hoe het ervoor stond. 'Ik werk eigenlijk een beetje overal en nergens, waar ze me dan ook nodig hebben. Ik ben een soort oproep-arts geworden.' Ik glimlachte bij de gedachte dat dat zo goed had uitgepakt. Mijn naam ging vaak van mond tot mond dus ik had nooit echt de kans niets te doen als ik daar geen zin in had.
'Ik kan me niet voorstellen dat een jongen als jij zou moeten werken aan je sociale kring, komen de vrienden je niet aanwaaien?' Ik vroeg me af waarom ze dat dacht, en vond het jammer dat het niet zo werkte. 'Nee, helaas niet. Ik ben niet zo interessant denk ik?' Ik haalde mijn schouders er maar over op.
'En jij? Je lijkt me niet een enorm feestbeest, toch?' Ik bekeek haar nog even met een schuin oog, en hoopte toen dat ik het goed had ingeschat, en dat ik dit niet te spontaan had gezegd. Ze reageerde echter met 'Wat bedoel je?' met een lichtelijke spottende toon, en ze bewoog een beetje mee op de muziek. 'Life of the party, dat zie je toch wel?' Ik fronste, lag het nou aan mij of leek dit helemaal out of place voor haar? Ik besloot er niet op in te gaan, ik wilde haar absoluut niet beledigen. Ze nam een grote slok uit haar glas en leek een halve seconde te verschieten. Jee, dat leek ikzelf wel als ik wat dronk. Ik besloot te doen alsof ik het niet merkte.
'Zeg, waarom ben je eigenlijk vertrokken uit Noorwegen? Het lijkt me echt een supergaaf land.' Ik keek haar weer aan en glimlachte instemmend. 'Dat is het absoluut. Ik ben weggegaan omdat de studie in Engeland mij werd aangeboden, en mijn familie juichten me toe deze te volgen toen ik niet weg wilde. Er is alleen iets gebeurt in de familie en dat maakt het niet meer hetzelfde, dus dat lag een beetje moeilijk.' Ik hoopte dat dit niet te vaag was, maar ik wilde niet beginnen over het overlijden van mijn broer, dat zou meteen de sfeer en mijn avond verpesten, dat gunde ik niemand. Ik wilde afwezig mijn glas naar mijn mond brengen, maar bedacht me nog net. Rustiger aan doen met dat glas. Zo maar even wat water of iets dergelijks zoeken, dan hoefde ik me minder zorgen te maken. 'Waar kom jij vandaan?' Vroeg ik toen, en was oprecht geïnteresseerd hoe deze dame hier kwam en was hoe ze was.
|