Revenger schreef:
Nee, ik weet niet zo goed waarom dat de verantwoordelijkheid van school zou moeten zijn. Kijk als je als school een kantine hebt dan moet je fruit bieden, maar ik snap wel dat dat niet gratis kan zijn. Je kunt het wel aantrekkelijker maken voor middelbare scholieren of zo om fruit te kopen. Misschien met lekkere fruitsalades tegen een goeie prijs. In ieder geval niet naast de broodjes kroket leggen enzo :')
Het is de verantwoordelijk van de school omdat de school kinderen moet opvoeden en ik vind dat een goede levensstijl daar ook bijhoort. Het is naast de verantwoordelijkheid van de school echter nog meer de verantwoordelijkheid van de overheid, omdat onze maatschappij steeds meer last begint te krijgen van ziektes die het gevolg zijn van een slechte levensstijl.
Ik ben voor fruit op school tijdens de pauze. Of dat gratis moet zijn, weet ik niet. Het geld moet ergens vandaan komen. In de ideale wereld zouden we een suikertax van 20% (dus een blikje cola van 1 euro wordt 1,20 euro) heffen en het geld dat daaruit zou komen, zouden we bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor gratis fruit voor kinders (of fruit/groenten in het algemeen goedkoper maken). Maar helaas denkt de regering te veel aan zijn eigen portemonnee en zal dat niet snel gebeuren. Helemaal gratis fruit gaat denk ik niet gebeuren, maar misschien kunnen de ouders aan het begin van het schooljaar een vast bedrag betalen zodat hun kind iedere pauze fruit krijgt? Er moet iig iets gedaan worden om fruit eten bij kinderen aan te sporen, want dit is het moment waarop alles mis kan lopen. Je zou misschien denken dat één koekje per dag geen kwaad kan, maar ik denk niet dat het bij de meeste kinderen bij één koekje blijft. Eén stuk fruit en twee koekjes is nog altijd beter dan drie koekjes. Bovendien zijn toegevoegde suikers de grote boosdoener in heel veel complexe ziektes en ik vind dat we er actief iets aan moeten doen om dat te voorkomen.
Ik lees hier heel vaak dat ongezonde voeding de schuld is van de ouders, maar ik vind dat eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht? Gezond voedsel is gewoon duurder en niet iedereen heeft genoeg geld daarvoor. Plus, sommige mensen kunnen ook gewoon niet goed inschatten hoe ongezond bepaalde voedingsproducten zijn. Daarboven leven we ook nog eens in een maatschappij die een ongezonde levensstijl promoot (rijd maar eens in een drukke stad en tel alle reclame voor ongezonde voeding, zet daarnaast de reclame die je tegenkomt voor gezonde voeding, en dan hebben we nog niet gesproken over de reclames op tv). Kort gezegd: blame de voedselindustrie :')
Misschien is een bewustwordingsactie voor ouders wel een idee, maar ik denk niet dat het nut heeft als er niets gaat veranderen aan de prijzen van gezonde en ongezonde voeding.
[ bericht aangepast op 6 mei 2018 - 17:40 ]
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.