Ik ben niet zo heel erg van het deprimerende nieuws delen, en over het algemeen denk ik altijd dat ik genoeg over de VS en het rechtssysteem daar heb gelezen en gehoord om nauwelijks nog verbaasd te zijn over de meest bizarre verhalen, maar ik kwam er vandaag toch weer eentje tegen die me een poosje met open mond naar mijn computerscherm deed staren en ik... moet dit even kwijt, denk ik.
Politieagent schiet zijn vriend dood, dus moet deze zwarte tiener 65 jaar naar de cel
In de Amerikaanse staat Alabama is vrijdag een tiener veroordeeld tot 65 jaar cel omdat zijn medeplichtige bij een inbraak werd doodgeschoten door een politieagent. Een overlijden waarvoor Lakeith Smith als gevolg van zogenaamde ‘accomplice laws’ ook verantwoordelijk kan worden gehouden, ook al zijn die wetten volgens experts van de pot gerukt. Nog pijnlijker werd het bij het uitspreken van het vonnis: na een glimlach op het verkeerde moment kreeg de cynische verdachte ook nog eens een speech van de rechter over zich heen.
Wat voorafging: op 23 februari 2015 brak de toen 15-jarige Lakeith Smith in het Amerikaanse Millbrook in de zuidelijke staat Alabama samen met vier medeplichtigen in twee huizen in. Ze werden echter betrapt door de politie, die onder vuur werd genomen door enkele kompanen van Smith. Maar wie juist? Wat vaststaat is dat (de toen 16-jarige) A’Donte Washington een revolver bij zich had, en die ook richtte op één van de agenten. Dat blijkt uit de bodycam-beelden. De agent in kwestie reageerde door Washington onder vuur te nemen en dood te schieten.
Hier is het Belgische artikel waar bovenstaande quote uit komt, en nog een paar bronnen omdat dit het soort nieuws was waar ik zelf naar moest googlen voordat ik overtuigd was: The Guardian, BBC, USA Today.
Dus, in het kort: twee tieners in Alabama van vijftien en zestien plegen een gewapende overval, een agent schiet een van de tieners neer omdat die een wapen bij zich heeft, en vervolgens wordt de andere jongen veroordeeld tot 35 jaar cel voor de overval en tot 30 jaar extra voor medeplichtigheid aan de dood van zijn vriend, omdat dat niet zou zijn gebeurd als ze die overval niet samen hadden gepleegd. Zwarte tiener (nu pas achttien, terwijl hij wordt berecht als volwassene) draait 65 jaar de gevangenis in voor een moord die hij niet heeft gepleegd, terwijl de blanke agent die wel degelijk een zestienjarige heeft neergeschoten niet wordt onderzocht.
Hier is je dagelijkse dosis reden om tegen de dichtstbijzijnde muur te slaan, I guess.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan