• Lieve users,

    Graag willen wij via dit topic aandacht vragen aan een probleem dat al eeuwen bestaat en ook op Quizlet een probleem is: pesten.

    Op Quizlet.nl komt pestgedrag toch helemaal niet voor?
    Helaas komt pesten vaker voor dan het opvalt, ook op Quizlet. Soms gebeurt het subtiel met een bericht dat op het eerste gezicht niet als pestgedrag wordt, maar de boodschap erachter kan dat wel zijn. Ook kan het gebeuren waar jij het niet ziet, zoals in privéberichten. [/12][/font]

    Stip it!
    Stip It! is een actie van de Vlaamse kinderzender Ketnet. Het is onderdeel van de move tegen pesten. Dit bestaat al enkele jaren. Het doel van de actie is kinderen en jongeren wakker schudden en waarschuwen voor de gevaren van pesten. Verder wil men er ook mee bereiken dat meer jongeren ermee naar buiten komen.
    Centraal in Stip It! zijn vier stippen. Elke stip staat voor één van de vier pijlers:

    ● Ik vind pesten niet oké en ik zal er nooit aan meedoen.
    ● Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
    ● Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij.
    ● Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die wordt gepest.

    Via de website van de zender, kunnen kinderen en jongeren bevestigen dat ze akkoord zijn met deze vier pijlers en er zich vervolgens ook aan gaan houden. Daarnaast werd er samen met Tinne Oltmans een lied met videoclip gemaakt. Zij is samen met de Ketnetwrappers Sander, Leonard en Thomas het gezicht van de actie.



    De schrijfwedstrijd
    Om jullie actief te laten nadenken over dit thema, koppelen we er een open schrijfwedstrijd aan vast. Jullie mogen zelf kiezen op welke manier jullie over het thema pesten schrijven. Dit zijn een aantal voorbeelden van inzendingen die jullie mogen doen:
    ● Gedichten
    ● Column
    ● Stand Alone
    ● Een blog

    De winnende creatie wordt in de spotlight gezet en komt op de officiële Facebookpagina van Quizlet.nl. Dit heeft twee voordelen: het thema pesten komt nog meer onder de aandacht en jouw schrijftalent wordt in de schijnwerpers gezet.

    Jullie krijgen twee weken tijd om iets in te zenden. Dat wil zeggen dat jullie kunnen inzenden tot 16 februari 2018, om 23:59 18 februari 2018, om 23:59!
    Jullie kunnen een inzending versturen naar één van de volgende crewleden: Debbaut en Rubin
    Wij hopen op enkele mooie en aangrijpende stukjes tekst.




    Waarom hebben jullie gekozen om met deze actie iets te doen? Hadden jullie zelf geen inspiratie?
    Omdat pesten een zeer lastig onderwerp is. Zeker online is het moeilijk om er iets mee te doen. Op Quizlet hebben we in het verleden wel al in openbare topics opgeroepen tot respect wanneer situaties echt uit de hand liepen, maar dit waren eigenlijk vrij strenge boodschappen verstuurd door het moderatorteam waarin we op de regels hamerden en waarschuwden voor verdere sancties.
    Met deze actie willen we op een open en creatieve manier oproepen om niet te pesten, respect te tonen en elkaar te helpen. Dit topic is dus ook geen gevolg van recente gebeurtenissen. Niemand hoeft zich hierdoor aangevallen te voelen. Dit is een vrijstaande actie zonder actuele aanleiding.


    De Quizletactie




    Mensen die willen, mogen de vier stippen op hun profiel zetten. Hiermee toon je aan dat je tegen pesten bent en openstaat om mensen te helpen die gepest worden.
    Je mag een afbeelding van stippen zetten, maar je mag ook zelf creatief omspringen met stippen, stipachtige vormen, kleuren en groottes.
    Dit is natuurlijk niet verplicht en mensen die het niet doen staan NIET gelijk aan pestkoppen. Dit is volledig vrijblijvend en mensen die het niet doen geven dus niet aan dat ze pesten oké vinden.
    Wat we hiermee vooral willen bereiken, is dat users dezelfde boodschap op een kleurrijke manier verspreiden.



    Een oproep:

    Wij hopen daarnaast dat deze actie effect zal hebben. Om af te sluiten, doen wij graag nog een oproep specifiek voor incidenten op Quizlet.nl:

    ● Aan de slachtoffers: praat met iemand: met een vriend(in) of een user die je vertrouwt. Meld daarnaast ook kwetsende, bedreigende of beledigende zaken via de meldknop. Zo kan het moderatorteam ingrijpen. Je kan ook een pb naar een moderator sturen met je hele verhaal, zodat wij er mee aan de slag kunnen gaan en het pestgedrag kunnen aanpakken.

    ● Aan de users die pestgedrag opmerken in topics, reacties of op profielen: meld deze zaken. Zo kan jij ervoor zorgen dat een andere user zich niet langer slecht voelt op de website. Geen enkele betrokkene zal ooit te weten komen van wie de melding afkomstig is.

    ● Aan pesters: ben je door dit topic beginnen nadenken? Neem contact op met een bemiddelaar. Zij kunnen jou helpen om een situatie uit te praten. Dit is misschien geen makkelijke stap, maar als je deze neemt zal ook jij je beter voelen achteraf. Tenslotte wil iedereen zich thuis voelen op Quizlet.


    Liefs,
    De crew

    [ bericht aangepast op 12 feb 2018 - 18:15 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 feb 2018 - 23:41 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Ja, ik hoop op nog meer inzendingen! _O_


    Ik wil een tuin vol egels

    Ze hebben nog een kleine week.:Y)


    Queer zijn is gewoon alles

    Trouwens, eergisteren is de week tegen pesten afgesloten.(:


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik wil mijn gevoelens over pesten niet weer terug oprakelen, omdat dat nu net mooi in een doosje zit gesloten. Maar ik vind het een goed initiatief!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    mag dat ook een filmpje zijn ?

    autumnwind schreef:
    mag dat ook een filmpje zijn ?


    Wehebben besloten om niet streng te zijn, dus je mag een filmpje inzenden als je jezelf zo beter kan uitdrukken.(:


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik heb zelf ook iets geschreven. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik heb ook iets ingezonden (:

    Trouwens, verschijnen alle inzendingen ook ergens?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Catullus schreef:
    Ik heb ook iets ingezonden (:

    Trouwens, verschijnen alle inzendingen ook ergens?


    Ja, ze zullen worden verzameld wanneer de deadline is afgelopen.(;


    Queer zijn is gewoon alles

    Laatste dag om iets in te sturen


    Denk aan de toekomst, niet aan het verleden

    Yk, pesters in eerste instantie eerst hulp nodig, niet de slachtoffers (niet dat die geen hulp nodig hebben, maar ik bedoel los van het pesten). Zij hebben juist ook iemand nodig om mee te praten, imao. Ik vind het best onfatsoenlijk dat ze worden afschreven als slechte mensen of monsters of iets. Zo komt dit topic iig wel op me over.
    Kijk lieverds, pesters hebben problemen. Altijd. Of het nou thuis is of ze nou een ontwikkelingsstoornis hebben of iets anders psychisch, er is een probleem waar ze verkeerd mee omgaan. Dat is vaak niet hun schuld. Net zomin die van het slachtoffer.
    Met een bemiddelaar gaan praten omdat ik zo kut word afgeschilderd in een topic, wat eigenlijk pestgedrag terug is, nee dat zou ik niet doen als ik een pesters was. Nou ben ik dat naar mijn idee niet/nooit geweest ook.
    Dit is niet rot bedoelt naar de slachtoffers, maar ik wilde wel even zeggen dat het me irriteert hoe onmogelijk gemeen dit topic is naar de pesters. Nee, het zijn geen fijne mensen. Nee, sommige pesters kunnen er wel wat aan doen. Maar de meeste, die hebben een probleem waar ze niets aankunnen doen en geen hulp bij krijgen en het dus verkeerd oplossen. Vaak zijn ze zich er niet eens van bewust.

    Wil iedereen hier ook even over nadenken imao?
    Nogmaals, niet rot bedoelt.

    Begin een actie voor mensen met psychische problemen. Er zit een enorme taboe op en het is er minstens zo vaak als pesten. Mensen (zoals je hier ook ziet) weten er vaak niet genoeg over en oordelen zonder te weten. Bovendien is er ook minder gepest wat betreft dat onderwerp omdat mensen dat weten waarom die mensen 'anders zijn'. Zou eerlijk zijn.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2018 - 19:41 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Kan ik de hele avond nog insturen?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M0NA schreef:
    Kan ik de hele avond nog insturen?

    Ja hoor, tot middernacht. ^^

    En Ada, ik reager later op je bericht. ^^ Zit nu op de trein.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ada schreef:
    Yk, pesters in eerste instantie eerst hulp nodig, niet de slachtoffers (niet dat die geen hulp nodig hebben, maar ik bedoel los van het pesten). Zij hebben juist ook iemand nodig om mee te praten, imao. Ik vind het best onfatsoenlijk dat ze worden afschreven als slechte mensen of monsters of iets. Zo komt dit topic iig wel op me over.
    Kijk lieverds, pesters hebben problemen. Altijd. Of het nou thuis is of ze nou een ontwikkelingsstoornis hebben of iets anders psychisch, er is een probleem waar ze verkeerd mee omgaan. Dat is vaak niet hun schuld. Net zomin die van het slachtoffer.
    Met een bemiddelaar gaan praten omdat ik zo kut word afgeschilderd in een topic, wat eigenlijk pestgedrag terug is, nee dat zou ik niet doen als ik een pesters was. Nou ben ik dat naar mijn idee niet/nooit geweest ook.
    Dit is niet rot bedoelt naar de slachtoffers, maar ik wilde wel even zeggen dat het me irriteert hoe onmogelijk gemeen dit topic is naar de pesters. Nee, het zijn geen fijne mensen. Nee, sommige pesters kunnen er wel wat aan doen. Maar de meeste, die hebben een probleem waar ze niets aankunnen doen en geen hulp bij krijgen en het dus verkeerd oplossen. Vaak zijn ze zich er niet eens van bewust.

    Wil iedereen hier ook even over nadenken imao?
    Nogmaals, niet rot bedoelt.

    Begin een actie voor mensen met psychische problemen. Er zit een enorme taboe op en het is er minstens zo vaak als pesten. Mensen (zoals je hier ook ziet) weten er vaak niet genoeg over en oordelen zonder te weten. Bovendien is er ook minder gepest wat betreft dat onderwerp omdat mensen dat weten waarom die mensen 'anders zijn'. Zou eerlijk zijn.

    Ik zie nergens in het topic staan dat pesters slecht zijn, alleen dat pesten slecht is. Iemand zei ooit tegen mij: 'beoordeel de zonde, niet de zondaar.' Ondanks dat vind ik dat je zeker en vast een goed punt hebt. Pesten is nooit geheel zwart-wit en pesters zijn natuurlijk niet door en door slecht. Veel pesters weten ook gewoon niet wat de gevolgen zijn van hun daden (zeker als het verbaal pesten is). Pesters moeten dus ook zeker gehoord worden en geholpen indien nodig, maar dat betekent niet dat je niet eerst moet benadrukken dat hun gedrag slecht is en dat het echt niet kan. Iedereen maakt fouten, maar dat betekent niet dat je niet op die fouten gewezen moet worden. Maar pesten is vaak niet uitsluitend verbaal en er komt vaak genoeg ook fysiek geweld bij kijken en dat betekent dus dat de pestkop opzettelijk iemand pijn doet, en sorry, maar zelfs al heb je mentale problemen, dat kan echt niet door de beugel. (Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik vond dit wel een interessante opmerking, dus ik dacht: ik reageer maar eens.)
    Oh, en om hier even op verder te gaan. Als je vindt dat pesters niet gestraft moeten worden, maar geholpen, betekent dat dan niet dat iedere misdadiger met mentale problemen niet gestraft, maar geholpen moet worden? (Oké, dit dwaalt een beetje af van het topic, maar ik vind het een interessante stelling van mezelf.)

    Ik vind je voorstel trouwens wel heel goed, want psychische problemen bij jongeren is een steeds vaker voorkomend probleem en ik heb zelf een vriendin gehad met een depressie en om eerlijk te zijn: ik wist eigenlijk totaal niet hoe ik daarmee om moest gaan. Het is zeker iets waar te weinig aandacht voor is, maar gelukkig wordt dat taboe al een beetje verbroken door bijvoorbeeld de rode-neuzen actie.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2018 - 21:18 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    ^ik zeg zeker niet dat het wel door de beugel kan of dat het ongestraft moet blijven, maar straf én hulp moeten komen kijken.
    Ik weet trouwens ook dat pesten fysiek geweld kan inhouden.
    En dat hangt van de ziekte af. Mensen met Schizofrenie moeten bijv. na een ernstige misdaad niet naar een gevangenis maar naar een instelling waar ze hulp krijgen maar ook hun leven lang opgesloten zitten. Het is inmers niet hun schuld dat ze ziek zijn en ze verdienen hulp, wat ze ook gedaan hebben.
    Maar zoals ik zei, het hangt van de ziekte/stroornis whatever af


    i wanna die with you once or twice.