Ik heb moderne talen-wetenschappen gedaan in het middelbaar (vwo met een profiel dat zich focust op voorgenoemde vakken, zou je kunnen stellen) en ben nu bezig aan mijn eerste bachelor.
Wat vind je van complete lessen in het Engels?
Uhm, niet meer dan normaal? Wij hebben vanaf onze eerste les Engels niet anders gedaan dan Engels gehoord en gesproken en het is een veel effectievere manier om leerlingen iets bij te leren dan met grammatica en vocabularium naar hun hoofd te gooien, haha. Ik zie niet in waarom je Engels in het Nederlands zou geven, eerlijk gezegd. We kregen Engels in het Engels, Frans in het Frans en Duits in het Duits en als we iets wilden zeggen (vooral tijdens de eerste twee lessen, de derde was er nogal soft over), dan deed je het ook maar in die taal. Wist je niet hoe het uit te drukken? Vind er een weg omheen, maar niet in het Nederlands. Als je het in de klas al niet spreekt en hoort, waar doe je het dan wel?
Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
Het lijkt me beter om leerlingen discussies te laten voeren of een kletsje te laten maken in verband met hetgeen je op dat moment behandelt in de les en dit frequent te doen. Dat hoeft dus geen hele les te zijn, maar op die manier leren ze wat ze volgens het leerplan moeten én ze leren het gebruiken in dagelijkse conversaties. Twee vliegen in één klap, zou ik zeggen.
Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
Wij kregen een figuurlijke mep als we Nederlands spraken tijdens Engels en ik geloof niet dat ik ook ooit maar één les in het Nederlands gehad heb, dus ja, er wordt voldoende Engels gesproken, haha.
Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
Minst leuk was zonder twijfel grammatica, want dat was zo k*tsaai, jezus mina. Plus, als ik leerde voor grammatica scoorde ik minder goed dan als ik niet leerde, dus ik heb het nooit leuk gevonden. De leukste lessen vond ik de discussies in het Engels over bepaalde onderwerpen (vooral in de laatste graad) die we behandelden tijdens de les, zoals de positie van de vrouw (kwam aan bod tijdens onze lessen) of dergelijke meer. Daar kon ik namelijk m'n vuur en temperament even z'n gangetje laten gaan én het was in het Engels.
Wat vind je van Kahoot?
Ik ben er niet heel vertrouwd mee, zeker niet in schoolcontext.
Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
Wij hebben altijd heel goed Engels gehad, dus persoonlijk had ik niet veel dat beter kon, maar ik vind dat er genoeg nadruk gelegd moet worden op vaardigheden (lezen, schrijven, spreken en luisteren), meer dan op grammatica (wat trouwens ook niet weggemoffeld moet worden! Grammatica is ook ergens belangrijk als je een taal onder de knie wilt krijgen).
Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal, of meer aan het lezen/schrijven ervan?
Allebei. Het zijn de vier belangrijkste vaardigheden en moeten allemaal geoefend worden.
[ bericht aangepast op 24 okt 2017 - 23:23 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried