• Stel, je hebt een nieuw idee in je hoofd, en je weet dat je daar iets mee wilt. Wat doe je daar dan vervolgens mee? Ik ben hier de laatste tijd nogal intensief over aan het nadenken en er vooral heel, heel veel dingen over aan het lezen en luisteren, dus ik werd nieuwsgierig naar hoe Q dit soort dingen aanpakt.

    Maak je eerst notities, zoals bijvoorbeeld een korte samenvatting van het verhaal? Hoe uitgebreid is dat, en hoe structureer je het, bijvoorbeeld gewoon als één blok tekst, of in bulletpoints, of misschien zelfs met een soort plotopbouw in je achterhoofd of een specifiek schema voor outlines? Maak je alleen notities over het plot, of ook over je personages en setting en eventuele andere details? Doe je schrijfoefeningen om je personages of wereld te leren kennen? Op welk punt stop je met notities maken en begin je met het echte schrijven? Heb je het einde van je verhaal al in je samenvattingen staan, of is dat iets waar je vrij naartoe werkt vanuit een goed gepland begin?

    Of trek je dat verder door en maak je helemaal geen notities van tevoren, maar begin je als allereerste gewoon met schrijven? Begin je dan bij de eerste zin, of met een specifieke scène die in je hoofd zit en bouw je daar later iets omheen? Maak je later aantekeningen, of doe je alles gewoon uit je hoofd? Of doe je misschien zelfs nog iets heel anders, wat nog totaal niet wordt beschreven in deze twee volle alinea's met vragen?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie proces. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Het hangt er vanaf.

    Als ik alleen schrijf, dan schrijf ik gewoon direct wat er in mijn hoofd rondspookt, omdat het anders in mijn hoofd blijft spoken totdat ik het ook daadwerkelijk heb uitgetypt. (Ik begin dus gewoon aan het begin van het verhaal en typ het daarna normaal uit - begin, midden, einde-).

    Als ik met iemand samen werk, dan worden er dingen afgesproken die er zeker in moeten komen (soms ook rond dat of dat hoofdstuk) en beginnen we met het eerste hoofdstuk.

    [ bericht aangepast op 19 sep 2017 - 13:47 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.