Het is eigenlijk het perfecte onderwerp voor een column, maar aangezien ik hierover een levendige discussie met jullie wil voeren zal ik het op deze manier neer zetten. Dus, drie jaar geleden heb ik meegedaan aan de decentrale selectie voor geneeskunde in Nijmegen. De selectie bestond uit het studeren van een blok over diabetus mellitus, waarover je een examen kreeg. Daarna moest je een betoog schrijven over dat onderwerp, maar daar werd nog niet eens naar gekeken als je niet het examen had gehaald. Ik was al een zesjes-student, dus ik had het al vrij moeilijk met het leren van mijn examenstof én dat van de decentrale selectie. Om deze reden heb ik het examen niet gehaald. (Mijn eindexamen wel gelukkig!)
Maar mijn punt is. Ik ben een zeer gemotiveerde student. Ik heb in het middelbaar een jaar over gedaan en op het unief nu ook soort van. Maar het punt is, ik had geen idee hoe ik moest studeren en nam niets aan van anderen mensen wat dat betreft, lol., maar ik had wel de wilskracht en motivatie in mij. En dat is wat mij kwaad maakt. Er zijn zoveel studenten die zesjes halen op het middelbaar en echt niet geweldig zijn qua slimheid en weet ik wat allemaal niet, maar wel zo ontzettend gemotiveerd zijn en zo hard studeren. Maar helaas maken de selecties van bijvoorbeeld geneeskunde het zo dat dat soort mensen niet door komen, maar mensen die super slim zijn en super goede punten halen, maar niet per se geweldig gemotiveerd zijn, het wel halen. En dat maakt mij gewoon zo kwaad.
Dus, wat is jullie mening daarover? Vinden jullie dat mensen die vooral zesjes halen zo'n opleiding al niet succesvol zouden kunnen afsluiten en dat het daarom goed is dat ze niet worden toegelaten? Of vinden jullie eerder dat mensen die zesjes halen toch een kans moeten krijgen?
Overigens, ik studeer al drie jaar biologie, dus het is niet dat ik daarjuist mijn rangnummer heb gekregen of iets, haha. Maar we hadden het er net over. Vrienden van mijn zusje hadden wel een rangnummer gekregen, vandaar.
[ bericht aangepast op 15 april 2017 - 16:49 ]
You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt