Want ik snap er de ballen van.
Sinds vorig jaar mei of zo hebben we geleerd hoe we adjectieven moeten vervoegen in het Duits. Maar het raakt er écht niet in bij mij. De regel staat alsvolgt in ons boek: als je een lidwoord met uitgang of voornaamwoord met uitgang voorafgaand hebt aan je adjectief, vervoeg je het zwak. Als je een lidwoord of voornaamwoord zonder uitgang hebt, vervoeg je het sterk.
Maar je moet dus eerst je lidwoord of voornaamwoord aanpassen naar het juiste geslacht en nummer van je zelfstandig naamwoord, right? Maar wat wordt dan als uitgang gezien? Als je "die" hebt als lidwoord, is dat dan een uitgang of niet? Ik zou zeggen van niet, maar als je dan "den" heb als uitgang, of "der" of wat dan ook, is dat dan een uitgang? Ik kan het echt niet meer volgen, lol. :'D Bij "ein" snap ik het nog. Ein is geen uitgang en alles wat je eraan kleeft wel, right? Zelfs al is het nominatief vrouwelijk gewoon "eine", dan wordt dat als uitgang gerekend? Toch?
Alvast bedankt voor jullie antwoord! c: Ik ben hier namelijk écht, écht niet goed in, haha. :'D
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried