Allereerst, zoals hier al gezegd is: genetisch naar wat? De genetica van mensen is deels nog steeds een raadsel, dus wat schieten we er mee op?
Ik zie hier staan voor het screenen naar ziektes. Dat zou misschien kunnen werken, maar het is alleen een risicofactor, het wil niet zeggen dat je het echt krijgt. Als je weet dat bepaalde ziektes in je familie voorkomen en er is iets aan te doen, kan je ook zonder bevestiging dat je een vergroot risico hebt proberen risicofactoren zoveel mogelijk te ontlopen.
Een ander punt: volgens sommige mensen is je gedrag ook grotendeels genetisch bepaald. Dat zou dan, mocht de wetenschap zover komen dat het ook compleet ontrafeld kan worden, bepaald kunnen worden. Zo schijnt het zo te zijn dat als je ouders alcoholist zijn (ook als je geadopteerd bent en dus niet bij je biologische ouders bent opgegroeid) je een verhoogd risico hebt om zelf ook alcoholist te worden. Echter, ik ben van mening dat gedrag ook grotendeels door je eigen omgeving wordt bepaald (ja, ik houd het op mijn mening, want daar is al de hele nature-nurture discussie in haha). Misschien heb je wel een vergroot risico, maar dat wil zeker niet zeggen dat je de omgevingsfactoren ook zo hebt dat het ook daadwerkelijk tot uiting komt. Zouden we dan mensen moeten afkeuren of veroordelen om iets wat misschien niet eens gaat gebeuren?
Whoops, een beetje lang. Ik houd het erop dat ik gewoon gepassioneerd hierover ben haha.
The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.