Corday schreef:
(...)
Ik kan me nog herinneren dat jij die studie deed, haha. De vragen gaan voornamelijk over toekomstperspectief (baanmogelijkheden), statistiek en toelating. Dat laatste zul je me wel niet mee kunnen helpen omdat ik van het hbo afkom. (:
Toelating weet ik inderdaad niet veel van, maar over de rest kan ik wel wat zeggen. ^^
Het toekomstperspectief hangt echt enorm af van welke richting je op wilt, want taalwetenschap is een behoorlijk breed studiegebied. Er is totaal niet één beroep dat dé baan is die je vervolgens zult hebben als taalwetenschapper, dus het is vaak best lastig om dat in te schatten. Het is niet dat er geen werk te vinden is, want taal is gewoon een heel belangrijk onderdeel van heel veel dingen. Het is wel vaak zo dat je een beetje je eigen draai eraan moet geven, denk ik, en een insteek zoeken die jij interessant vindt en waar je iets mee kunt. Ik heb ooit een gastcollege gehad van een vrouw die tegenwoordig taaltests afneemt bij patiënten tijdens een openhersenoperatie om zeker te weten dat de arts niet de verkeerde delen wegsnijdt, maar dat is dus echt iets compleet anders dan iemand met een baan bij Google om aan de grammatica van vertaalmachines te werken, terwijl die mensen allebei taalwetenschap hebben gestudeerd.
Statistiek heb je wel nodig, maar laat je daar niet door afschrikken. Ik heb een half jaar lang een statistiekvak moeten volgen - deel één en deel twee - en dat was redelijk pittig voor veel mensen, maar het valt te doen. Uiteindelijk is het ook niet echt belangrijk dat je de hele werking erachter snapt, zolang je maar weet welke tests je moet toepassen op een bepaald type data en hoe je de uitslagen moet interpreteren. In mijn ervaring is dat iets wat vaak prima te googlen valt, indien nodig (en ik heb dat iedere keer nog nodig, eigenlijk). :'D
Overigens is de hoeveelheid statistiek die je nodig hebt ook weer heel erg afhankelijk van welke richting je opgaat. Dat blijft toch een beetje een terugkerend thema. Aan de theoretische kant heb je het soms helemaal niet nodig, want bij syntaxis of semantiek kun je er gewoon niets mee, haha. Voor bijvoorbeeld afasiologie kun je in Nederland ook niet altijd iets met statistiek, want er zijn hier gewoon niet genoeg afasiologiepatienten om onderzoek te doen met veel deelnemers en grote data-analyses. Als je onderzoek doet naar iets zoals dyslexie daarentegen, krijg je wel al heel snel te maken met een testbatterij waarvan de resultaten verwerkt moeten worden. Het maakt gewoon echt heel erg veel uit welk soort taalwetenschap je wilt doen, zeg maar, al krijg je waarschijnlijk van alles een klein beetje als de opleiding gewoon "taalwetenschap" heet.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan