Ik vind Nederlanders vaak vrij zuinig met verjaardagen en eten. In de Filipijnen zag ik hele bakken met rijst, pancit en vlees en een enorme taart. Hier in Nederland zijn mensen vrij sober en zuinig met eten.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld stamppot en erwtensoep zie je dat het er niet uitziet. Ik denk dat stamppot vroeger vooral diende om goedkoop en snel hele boerenfamilies te voeden die op het land werkten. Erwtensoep kon je als huisvrouw rustig een paar uur opzetten en vervolgens draaide je de was. Dus ik denk dat bij het ontstaan bij veel Nederlandse gerechten men vooral dacht aan praktisch, goedkoop en voedzaam/calorierijk maar dat ook het nuchtere gedachtegoed een rol speelde.
In Japan bijvoorbeeld zag ik dat er veel aandacht werd besteed aan de presentatie van gerechten en ik zag ook een veel grotere variëteit aan kleinere gerechten in kleinere kommetjes. Ik denk dat daar vanuit de bushido (die we in Nederland niet kennen, wij hadden Calvijn en die vond soberheid en bescheidenheid wel chill) voornamelijk toewijding, discipline en kwaliteit een rol speelde.
[ bericht aangepast op 1 nov 2016 - 7:45 ]
No growth of the heart is ever a waste