• Er zit al een week een vlinder bij ons in huis, maar het vliegen gaat hem volgens mij niet heel erg goed af? Als je hem heel erg zacht aantikt dan vliegt hij niet weg, maar klappert alleen zijn vleugels. Ik heb hem een paar keer om zien vallen toen hij probeerde (denk ik?) te vliegen. Maar hij zat wel steeds 's avonds hoog op de muur en ik denk niet dat hij daar helemaal heen is gelopen. Vervolgens zat 'ie dan weer in de ochtend op de grond. Nu zit 'ie wel al enkele dagen alleen op de grond en niets meer.

    Wat moet ik nu met deze vlinder? Ik kan ook het soort niet vinden op internet en alles wat ik vind lijkt er op, maar je kan zien dat het niet dezelfde is. Ik kan hem ook niet buiten zetten, omdat ik dan weet dat 'ie binnen 0.2 seconde wordt gegrepen en hij leeft al een week binnen (ondanks dat de deur gewoon open is) en ik wil hem helpen, want hij is pretty. Ik heb gekeken wat vlinders eten, maar omdat het ook verschilt per soort kan ik er niet precies achterkomen. Rottende vruchten in m'n huis laten liggen heb ik overwogen, maar ik heb ze niet. Is gewoon een klein stukje appel neerleggen goed? Soms denk ik ook dat 'ie gewoon dood is, want dan beweegt 'ie alleen als je hem aanraakt.

    Ik kan hem ook niet doodslaan, want straks is het niets (en ik kan het niet over m'n hart krijgen). Help een vlinder in nood?



    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Misschien is het inderdaad een nachtvlinder. Dan lijkt 'ie overdag gewond, maar 'rust' hij eigenlijk omdat zijn echte leven voor de nacht bedoeld is. Ik weet helaas geen tips, maar dingen zoals bloemen of fruit lijken mij nooit kwaad kunnen maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Wel een vervelende situatie voor het beestje.

    Update: ik heb eindelijk (!!) het soort gevonden. Het is een bonte bessenvlinder (en dus inderdaad een nachtvlinder!). Vanmiddag had ik (voordat ik de soort wist) en blauwe bes bij hem neergelegd, waar hij vrijwel meteen op ging zitten. Een paar uur later zat hij wel verassend veel een beetje hangend naar één zijkant, dus ik hoop dat 'ie het overleeft. M'n vader heeft al wat blaadjes erom heen neergelegd.

    [ bericht aangepast op 29 juni 2016 - 21:57 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ah, wat leuk/goed dat je de soort weet. Ook fijn van die bessen, dat je dat dan weet. Ben benieuwd hoe het nu verder zal gaan.

    Hij heeft het helaas niet overleefd. Vannacht is hij overleden. Hij beweegt niet als je hem aanraakt of als je hem ergens opschuift en langzaam optilt. Alles ligt stil, terwijl eerst altijd nog de voelsprieten/vleugels nog langzaam bewogen. Hij heeft wel zowat de hele blauwe bes opgegeten, dus ik ben blij dat ik hem nog wat heb kunnen geven. Het is een hele mooie vlinder en hij heeft nu ongeveer een week hier in huis geleefd. Mijn opa heeft meerdere dieren opgezet en heel veel vlinders, dus ik wil eigenlijk mijn opa vragen deze vlinder op te zetten, want hij voelt vertrouwd nu hij zolang in huis heeft geleefd en we er voor hebben gezorgd.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Hij heeft het helaas niet overleefd. Vannacht is hij overleden. Hij beweegt niet als je hem aanraakt of als je hem ergens opschuift en langzaam optilt. Alles ligt stil, terwijl eerst altijd nog de voelsprieten/vleugels nog langzaam bewogen. Hij heeft wel zowat de hele blauwe bes opgegeten, dus ik ben blij dat ik hem nog wat heb kunnen geven. Het is een hele mooie vlinder en hij heeft nu ongeveer een week hier in huis geleefd. Mijn opa heeft meerdere dieren opgezet en heel veel vlinders, dus ik wil eigenlijk mijn opa vragen deze vlinder op te zetten, want hij voelt vertrouwd nu hij zolang in huis heeft geleefd en we er voor hebben gezorgd.

    Ah, wat jammer zeg... Wat voor bes gaf je hem? Gewoon uit de winkel of een bes uit de natuur?
    En ik snap dat 'ie toch zo vertrouwd aanvoelde. Je hebt niet elke dag een vlinder voor zo lang in je huis.

    Inktwit schreef:
    (...)
    Ah, wat jammer zeg... Wat voor bes gaf je hem? Gewoon uit de winkel of een bes uit de natuur?
    En ik snap dat 'ie toch zo vertrouwd aanvoelde. Je hebt niet elke dag een vlinder voor zo lang in je huis.


    Het was wel een bes uit de winkel? Als ik een appel had gegeven, was het ook een appel uit de winkel. (Is dat erg?) Maar hij heeft wel gewoon de bes opgegeten (althans, we hebben hem in kwarten gesneden en het binnenste van de bes is gewoon op zeg maar).


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Het was wel een bes uit de winkel? Als ik een appel had gegeven, was het ook een appel uit de winkel. (Is dat erg?) Maar hij heeft wel gewoon de bes opgegeten (althans, we hebben hem in kwarten gesneden en het binnenste van de bes is gewoon op zeg maar).

    Nee, ik vroeg het me af omdat je in de natuur nooit weet wat giftig is en wat niet. Dat is alles. (": Al weet ik ook niet of, als de bes giftig voor mensen was geweest, of dat dan ook voor vlinders zo was geweest. Maar in de supermarkt loop je dat gevaar sowieso niet.

    Inktwit schreef:
    (...)
    Nee, ik vroeg het me af omdat je in de natuur nooit weet wat giftig is en wat niet. Dat is alles. (": Al weet ik ook niet of, als de bes giftig voor mensen was geweest, of dat dan ook voor vlinders zo was geweest. Maar in de supermarkt loop je dat gevaar sowieso niet.


    Oh, op zo'n manier! Nou, het ging de afgelopen dagen al niet heel erg goed. Eerst probeerde hij nog te vliegen en zat hij nog op de muur, maar de afgelopen dagen zat hij gewoon op één plek en bewoog niet.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ah, wat jammer. Jullie hebben tenminste gedaan wat jullie konden!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Aw dat is echt heel jammer! Gelukkig heeft hij de laatste dagen toch nog wat liefde/aandacht van jou gehad!


    Treat people with kindness

    Nadine23x schreef:
    Aw dat is echt heel jammer! Gelukkig heeft hij de laatste dagen toch nog wat liefde/aandacht van jou gehad!


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Nadine23x schreef:
    Aw dat is echt heel jammer! Gelukkig heeft hij de laatste dagen toch nog wat liefde/aandacht van jou gehad!


    Ja ik vind het ook echt heel erg jammer. Hij is zo mooi en het is zo zielig om te zien ;(


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Meh, dit vind ik jammer. (no_chears)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Meh, dit vind ik jammer. (no_chears)


    Ik had hem zo veel meer gegund, want doordat ik het soort weet, wist ik dat hij vliegt van juni tot augustus. Ik had hem nog zo graag die twee maanden vrij kunnen laten gaan oid, maar ik denk dat 'ie gewond is geraakt.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Ik had hem zo veel meer gegund, want doordat ik het soort weet, wist ik dat hij vliegt van juni tot augustus. Ik had hem nog zo graag die twee maanden vrij kunnen laten gaan oid, maar ik denk dat 'ie gewond is geraakt.


    Ja, snap ik. :c Maar je hebt je best gedaan, echt superlief van je. (bloos)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.