Towns schreef:
1. Welke rol denk je dat eer speelt in de huidige maatschappij?
2. Vind je het makkelijker om lief te hebben of liefgehebt te worden?
3. Wat is tijd?
1. Goeie vraag... Ik denk dat eer en respect een vrij breed begrip is. We zijn ver gekomen; neem bijvoorbeeld de gayparade! Ik zit momenteel in London en dit is het eerste(!) jaar dat er een gayparade is. Ik snoof, denkend 'eerste jaar? Pff, kijk eens naar Nederland!'. Maar tegelijk zit de maatschappij in een eersituatie die ik niet snel opgelost zal zien (na mijn mening); laten we meer vluchtelingen het land in? Moeten we ze er niet meer inlaten? Moeten we families terugsturen? Moeten we ze minder geld geven?
Het is complex. Ik denk dat eer/respect in de huidige maatschappij (en al helemaal op het moment) een grote rol speeld en wss ook altijd zal spelen. Respect is de basis van de maatschappij, zoals het rechtsstelsen. Daarbij is respect belangrijk. Je wilt gerespecteerd en gewaardeerd voelen, je wilt eer verdienen en behouden.
goed, uuh, zoiets? ;')
2. lief te hebben, zeker weten. Sinds jongs af aan ben ik gepest geweest, zowel door medeleerlingen, onbekenden als docenten, en het mij dusdanig gebroken dat ik denk dat 'liefgehebt worden' nooit makkelijk zal zijn. Ik dank dankjewel zeggen en dankbaarheid tonen, maar mijn gevoel zal mij ALTIJD vertellen dat diegene het niet werkelijk meent, of maar halfjes meent.
Mijn ouders en zus zijn een uitzondering op deze regel. Maar zelfs mijn beste vriendin die ik ken van groep2 en mijn huidige vriend waar ik al 2 jaar een relatie mee heb kunnen mij moeilijk overtuigen.
3. niks, het is een verzonnen begrip om een betekenis te geven aan iets wat eigenlijk maar vagelijk een iets is. Ja, we worden ouder, ja, het is een uur later dan een uur geleden. Wat is een uur? minuut? seconde? het is niks. Wij hebben als mensen een klok gemaakt en besloten wat een seconde is, hoeveel seconden een minuut is en hoeveel minuten een uur is. Wij hebben het VERZONNEN om een betekenis te geven aan iets. Tijd opzich is niks, leven is daarentgeven wel iets.
Moeilijk vragen :o
Hoop ze een beetje beantwoord te hebben :'D
I can't stop 'til the whole world knows my name