Ik weet niet of ik oneens of eens ben, maar ik vind wel dat sommige vakken niet per se verplicht moeten zijn.
Bijvoorbeeld ckv. Bij ons is dat niet heel nuttig, maar het is uiteraard wel goed voor je culturele ontwikkeling. Maar ik snap dat mensen die totaal niet creatief aangelegd zijn, er niet zo veel aan hebben. (Bij ons moet je films maken, liederen inzingen enz). Dus ja eigenlijk zou dat sws verplicht moeten zijn voor mensen met kunst en beschikbaar voor mensen die dat willen.
Zelfde geldt voor anw. Hartstikke interessant, het ontstaan van de aarde, leven, verschillende revoluties. Maar ik heb een maatschappijprofiel, en 60% van de stof heb ik allang bij aardrijkskunde of geschiedenis of maatschappijleer of sociale wetenschappen gehad. De overige stof bestaat uit het periodiek systeem, ionen, atomen, nog meer scheikundige dingen en ook natuurkundige dingen. Ik had scheikunde en natuurkunde laten vallen omdat ik dat niet kan. Krijg ik het alsnog. Dus graag dat ook als keuzevak.
En verder lijken mij lesjes zorgverzekering uitkiezen, 'how to spaar for your toekomstige studie', belasingpapieren invullen, digid aanvragen, sollicitatiebrief schrijven en een nette cv opsteklen (hadden wij overigens 'geleerd' bij de maatschappelijke stages), plannen enzo ook wel handig.
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly