• Een man met een bommengordel heeft een vlucht van Egypt Air met 81 mensen aan boord gekaapt. Op vraag van de Egyptische kaper is het vliegtuig geland in Larnaca, in Cyprus. Volgens de Cypriotische president heeft de kaping niets te maken met terrorisme. De kaper zou politiek asiel eisen en ook vragen om een brief aan zijn ex-vrouw te overhandigen.


    Vlucht MS181 was dinsdagmorgen in de Egyptische kuststad Alexandrië opgestegen, richting Caïro. Een van de passagiers op de Airbus A320 was erin geslaagd op het vliegtuig te geraken met een bommengordel en zou ermee gedreigd hebben zijn explosievengordel te laten ontploffen. Hij eiste dat het vliegtuig naar Cyprus werd omgeleid.

    Rond 8.30 uur (lokale tijd) werd contact gezocht met de luchtverkeersleiders in het Cypriotische Larnaca, waar om 8.46 uur een onvoorziene landing werd uitgevoerd.


    Onderhandelingen

    Zodra het vliegtuig geland was, ging de kaper aan het onderhandelen met de politie. De man kon intussen geïdentificeerd worden als Ibrahim Abdel Tawwab Samaha, een 27-jarige Egyptische professor. Hij geeft Dierengeneeskunde aan de universiteit van Alexandrië en is er het hoofd van de afdeling Voedselveiligheid.

    Hij heeft om een tolk gevraagd en vraagt politiek asiel, melden lokale media, maar dat werd nog niet bevestigd. Ook zou hij een brief bij zich hebben waarvan hij vraagt om die te overhandigen aan zijn ex-vrouw, die in Larnaca woont.

    Na onderhandelingen met de kaper heeft die ermee toegestemd om alle passagiers het vliegtuig te laten verlaten, aldus Egypt Air. Alleen de zeven bemanningsleden en vier buitenlanders moeten bij hem aan boord blijven.

    Volgens de Cypriotische president Nicos Anastasiades heeft de kaping niets te maken met terrorisme. Dat wordt straks toegelicht tijdens een persconferentie.


    Inzittenden

    Op het vliegtuig zaten tussen de 55 en 81 passagiers. Volgens een bron bij Egypt Air waren er bij het vertrek onder meer acht Amerikanen, vier Britten, vier Nederlanders, een Italiaan, dertig Egyptenaren en twee Belgen aan boord. Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft voorlopig nog geen weet van landgenoten die aan boord zaten.

    In Cyprus is een crisiscomité opgericht, meldt de omroep nog. De luchthaven van Larnaca werd intussen gesloten. Alle vluchten richting Cyprus worden omgeleid naar Paphos, in het westen van het eiland.


    Bron: Gazet van Antwerpen

    [ bericht aangepast op 29 maart 2016 - 11:37 ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik las net dat er nog slechts vijf buitenlandse passagiers en de bemanning aan boord zijn


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Okay nieuwste informatie zegt 4 passagiers en 10 a 15 bemanningsleden.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sandberg schreef:
    Okay nieuwste informatie zegt 4 passagiers en 10 a 15 bemanningsleden.

    Ja, heb het ook gelezen. Is echt verschrikkelijk. :/
    Ik wil me niet voorstellen hoe bang deze mensen wel niet zijn.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ja ik las het. Wat naar dat er weer een kaping is.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Nortia schreef:
    (...)
    Ja, heb het ook gelezen. Is echt verschrikkelijk. :/
    Ik wil me niet voorstellen hoe bang deze mensen wel niet zijn.


    Vreselijk bang neem ik aan. Met name de passagiers denk ik, want zij zijn er echt "uitgezocht" als mannelijke buitenlanders


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sandberg schreef:
    (...)

    Vreselijk bang neem ik aan. Met name de passagiers denk ik, want zij zijn er echt "uitgezocht" als mannelijke buitenlanders

    Alleen snap ik niet goed dat de kaper het grootste deel heeft laten gaan. Als het echt om terrorisme ging, dan was iedereen er toch gewoon aan gegaan? Heel cru gezegd misschien maar zo is het wel. Een terrorist met een bommengordel wil toch zo veel mogelijk slachtoffers maken neem ik aan?
    Dus waarom onderhandelen?


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Het zal eens niet zo zijn. Hoe komen die mensen toch in het vliegtuig?

    Ik snap even niet wie de buitenlanders in dit stuk zijn. Niet Egyptenaren?

    Salamon schreef:
    Het zal eens niet zo zijn. Hoe komen die mensen toch in het vliegtuig?

    Ik snap even niet wie de buitenlanders in dit stuk zijn. Niet Egyptenaren?

    Ja, de buitenlanders zijn mensen die niet uit Egypte komen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nortia schreef:
    (...)
    Alleen snap ik niet goed dat de kaper het grootste deel heeft laten gaan. Als het echt om terrorisme ging, dan was iedereen er toch gewoon aan gegaan? Heel cru gezegd misschien maar zo is het wel. Een terrorist met een bommengordel wil toch zo veel mogelijk slachtoffers maken neem ik aan?
    Dus waarom onderhandelen?


    Ja, ik weet het ook niet precies. Misschien proberen ze iets te bereiken, op een "zo humaan mogelijke" wijze. Sympathie met kinder- en vrouwenmoordenaars is lastiger, dus om je goedheid te tonen die maar loslaten en dan een paar man houden om je punt te bewijzen. Je geeft de westerse wereld het idee dat je bereid bent compromissen te sluiten, waardoor onderhandelingen nu een grotere kans krijgen


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sandberg schreef:
    (...)

    Ja, ik weet het ook niet precies. Misschien proberen ze iets te bereiken, op een "zo humaan mogelijke" wijze. Sympathie met kinder- en vrouwenmoordenaars is lastiger, dus om je goedheid te tonen die maar loslaten en dan een paar man houden om je punt te bewijzen. Je geeft de westerse wereld het idee dat je bereid bent compromissen te sluiten, waardoor onderhandelingen nu een grotere kans krijgen

    Hm, ja zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Volgens laatste nieuws nu lijkt het om persoonlijk belang te gaan, niet om terrorisme. Maar ik snap er nu ook heel weinig meer van.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ah bah..


    26 - 02 - '16

    De autoriteiten onderhandelen met de kaper. De Cypriotische televisie meldt dat de kaper mogelijk persoonlijke motieven had om in Cyprus te willen landen. Hij zou een brief uit het toestel hebben gegooid die afgeleverd moet worden bij zijn ex-vrouw, die op het eiland woont.


    Het wordt steeds gekker. Er was overig een Nederlander aan boord


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sandberg schreef:
    De autoriteiten onderhandelen met de kaper. De Cypriotische televisie meldt dat de kaper mogelijk persoonlijke motieven had om in Cyprus te willen landen. Hij zou een brief uit het toestel hebben gegooid die afgeleverd moet worden bij zijn ex-vrouw, die op het eiland woont.


    Het wordt steeds gekker. Er was overig een Nederlander aan boord

    Ja, ik heb de update er bij gezet.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit is idd geen terrorisme. Neemt niet weg dat het een afschuwelijke daad is.


    Queer zijn is gewoon alles