• Mensen die dit lezen, ik ben echt zo bang.. Die aanslagen.. Het is zo dichtbij Parijs vond ik al eng maar nu ben ik nog banger door Brussel zo dicht bij... Iedereen roept wel we moeten ons niet bang maken we, er is geen rede dat er in Nederland een aanslag word gepleegd.. Maar ik denk alles is mogelijk in deze slechte wereld.. En zo deden toch zonder eenige aanwijzing een aanslag in Parijs... Ik weet echt niet wat ik moe doen en hoe ik met die gevoel om moet gaan :'( Het is gewoon allemaal zo veel.


    Treat People With Kindness

    Ik denk dat je bang maken en in paniek raken niet gaat helpen. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Ja, sorry, meer kan ik er ook niet van maken.


    26 - 02 - '16

    illaoi schreef:
    Ik denk dat je bang maken en in paniek raken niet gaat helpen. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Ja, sorry, meer kan ik er ook niet van maken.


    Ik wil ook niet bang zijn in ben het gewoon! Over hoor je he op het nieuws. Over zie je die verschrikkelijk beelden van sirenes, gewonden en verdrietige en angste mensen hoe kan ik dan niet bang zijn...


    Treat People With Kindness

    Ik begrijp je heel goed. Vooral de eerste week naar zo'n aanslag blijft het geregeld door je hoofd rondspoken. Ik weet nog dat ik twee dagen na Bataclan naar een concert ging in de Ziggodome en toch maar eerst alle nooduitgangen goed in mijn hoofdgeprent had. Ik denk ook niet dat je er te veel tegen moet vechten, het is niet erg om even bang te zijn want het is ook erg wat er gebeurt is. Het is eng dat het zo dichtbij komt en dat er zo weinig te doen aan is.

    Praat er met je ouders eens goed over en vertel hen dat je er toch mee zit. Praten helpt bijna altijd wel en zelfs al kunnen ze je niet helemaal helpen, waarschijnlijk zal het toch al wat opluchten.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:25 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Is de wereld echt zo slecht? Natuurlijk gebeuren er soms vervelende dingen, maar vergeet niet dat er zoveel goede mensen rondlopen. Er lopen meer goede mensen rond dan slechte mensen. Probeer te focussen op de mensen die goed doen.


    My fake plants died because I did not pretend to water them

    Ecdemomania schreef:
    Is de wereld echt zo slecht? Natuurlijk gebeuren er soms vervelende dingen, maar vergeet niet dat er zoveel goede mensen rondlopen. Er lopen meer goede mensen rond dan slechte mensen. Probeer te focussen op de mensen die goed doen.


    Kwam dat dan maar een in het nieuws... Dat zal ook een stuk beter zijn voor iedereen..


    Treat People With Kindness

    Om te beginnen is het al heel goed dat je over je angst praat! Daarnaast snap ik heel goed dat je van de aanslagen van vandaag bang wordt. Ik weet dat het heel lastig is, maar je moet proberen om je niet door je angst te laten leiden. Angst is een venijnig iets, het verstoord je ritme, creëert een stroom van negatieve gedachten en je kunt er zelfs letterlijk ziek van worden. Helaas is angst iets wat regelmatig terug komt in het leven en we zullen moeten leren hoe we ermee om moeten gaan. Je kunt niet stoppen met het leiden van je leven, omdat er ooit (wellicht) iets fout zou kunnen gaan...

    Het klinkt heel stom, maar je moet proberen om je angst te omarmen. Gevoelens willen gehoord worden en blijven je aandacht vragen tot je dat doet. Het feit dat je zo bang wordt, geeft aan dat dit iets is waar je van mag leren. Praat er met andere mensen over, je ouders, je vrienden of vriendinnen. Vraag aan deze mensen wat hun vinden, vraag wat zij doen als ze bang zijn. Zo luister ik naar mijn lievelingsliedjes als ik verdrietig of bang ben - dat geeft mij een vertrouwd en veilig gevoel. Probeer aan fijne dingen te denken, leuke dingen uit het verleden of leuke dingen die je nog gaat doen.

    Je bent nog wat jong voor meditatie oefeningen o.i.d. maar misschien dat je samen met je ouders op zoek kunt gaan naar iemand die jou bij jouw angst kan helpen (een psycholoog of therapeut). Vergeet niet dat het niet erg is om bang te zijn, je hoeft je hier niet voor te schamen!

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:35 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Niet bang zijn. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar de kans is veeeel groter dat je sterft doordat je ongelukkig uit je bed valt of de bus een ongeluk krijgt. Toch maak je je daar geen zorgen om want je kunt het niet tegenhouden en de kans is zo klein. Zelfde geldt voor een aanslag. Ga even niet meer het nieuws kijken, maar leidt jezelf af.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen



    Paardenvriend schreef:
    (...)

    Kwam dat dan maar een in het nieuws... Dat zal ook een stuk beter zijn voor iedereen..

    Hier is een voorbeeld van iets goeds in de wereld, maar het nieuws behandeld niet dit soort "kleine" dingen.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Paardenvriend schreef:
    (...)

    Kwam dat dan maar een in het nieuws... Dat zal ook een stuk beter zijn voor iedereen..


    Deze dingen komen meestal niet in het nieuws, omdat ze persoonlijk zijn. Bijvoorbeeld de buurvrouw die gedag zegt. De mevrouw die je niet kent, maar wel waarschuwde voor de losliggend tegel. De automobilist die voor je stopte ondanks hij/zij voorrang had.Als ze allemaal "slecht" waren zouden ze dit niet doen. En ik weet het dit zijn kleine dingen, maar daar begint het allemaal wel.

    "Sometimes the smallest things, take up the most Room in your heart." ~ Winnie the Pooh


    My fake plants died because I did not pretend to water them

    Ik vind het ook erg goed dat je die angst deelt, maar ik deel dat gevoel niet.
    Mijn gevoel op dit moment is echt: fuck it! Als ze persé een aanslag willen plegen doen ze hun best maar.

    Klinkt misschien erge machopraat, maar we sterven toch ooit, zwaar verminkt kun je ook in het verkeer raken. Die beelden op die metro hadden evengoed een botsing kunnen zijn. Wat ik dus wil zeggen is, je moet je leven niet door angst laten bepalen. Alles kan gebeuren en als je net op dat moment op de verkeerde plaats bent is daar toch niets aan te doen.
    Zoals onze goede oude halfreus zou zeggen: Wat komen mot, komt toch.

    Neemt niet weg dat ik het echt ontzettend erg vind voor de slachtoffers en nabestaanden en iedereen die hierdoor geraakt wordt. Ik vind het ook echt naar dat jij zo bang bent.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 22:51 ]


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    illaoi schreef:
    Ik denk dat je bang maken en in paniek raken niet gaat helpen. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Ja, sorry, meer kan ik er ook niet van maken.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Debbaut schreef:
    Ik vind het ook erg goed dat je die angst deelt, maar ik deel dat gevoel niet.
    Mijn gevoel op dit moment is echt: fuck it! Als ze persé een aanslag willen plegen doen ze hun best maar.

    Klinkt misschien erge machopraat, maar we sterven toch ooit, zwaar verminkt kun je ook in het verkeer raken. Die beelden op die metro hadden evengoed een botsing kunnen zijn. Wat ik dus wil zeggen is, je moet je leven niet door angst laten bepalen. Alles kan gebeuren en als je net op dat moment op de verkeerde plaats bent is daar toch niets aan te doen.
    Zoals onze goede oude halfreus zou zeggen: Wat komen mot, komt toch.

    Neemt niet weg dat ik het echt ontzettend erg vind voor de slachtoffers en nabestaanden en iedereen die hierdoor geraakt wordt. Ik vind het ook echt naar dat jij zo bang bent.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Allereerst is er echt heel weinig kans dat jou iets overkomt. Het is ook hun bedoeling om mensen bang te maken, daarom doen ze het op openbare plaatsen, zodat mensen denken dat het iedereen kan overkomen. Wat ik ook even wil zeggen, is dat er nog altijd meer kans is om overreden te worden door een dronken bestuurder dan door een terroristische aanval te sterven. Ik zeg dit niet op je bang te maken, maar van dat soort dingen geraak je ook niet in paniek.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 23:01 ]


    <3

    'Niet bang zijn' is als zeggen tegen een klein kind dat hij niet moet huilen omdat hij zijn knie gestoten heeft. Maar die knie doet wel zeer, en die knie moet verzorgd worden. Angst is normaal en angst mag niet weggestoken worden, al moet het gerelativeerd worden. Niet ontkend, niet geminimaliseerd, wel gerelativeerd. We mogen ons niet laten leiden door angst, want dan loopt het helemaal fout, maar we mogen ook niet doen alsof het er niet is, want dat lost niets op. De enige manier om minder angstig te zijn, is de angst toe te laten.

    Ikzelf ben niet bang voor hen, het enige wat ik ben is boos, maar ik voel geen haat. Ik ga ze niet voeden met mijn haat en angst, die ik niet heb, want dat is wat ze willen.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 23:08 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried