In een Koeweitse krant heeft de vrijgevochten Saoedische journaliste Nadine Al-Budair afgerekend met haar geloofsbroeders. Ze bekritiseert de onverschillige houding van moslims ten aanzien van terreurdaden gepleegd in naam van de islam. "Wat als Westerse jeugd naar hier zou komen, en zelfmoordaanslagen zou plegen in het openbaar in de naam van het kruis?", werpt ze op.
In haar artikel in het dagblad 'Al-Rai', dat al in december verscheen maar pas recent door de internationale media werd opgepikt, doet ze een 'wat als'-scenario uit de doeken waarin het Westen geen slachtoffer meer is van terreurdaden maar ze zelf pleegt. Zo stelt Al-Budair dat haar geloofsgenoten zich eens moeten inbeelden dat christenen naar het Midden-Oosten afzakken om moslims te doden.
Zelfmoordaanslag
"Stel je eens voor dat een Westerse jongeling naar hier komt en in naam van het Kruis een zelfmoordaanslag pleegt op een drukke openbare plaats", schrijft de journaliste. "Stel je eens voor dat twee wolkenkrabbers instorten in een Arabische hoofdstad en dat het bloedbad wordt opgeëist door een extremistische christelijke groepering." Het doel van dergelijke aanslagen zou telkens zijn om de christelijke leer weer te laten opleven in het Midden-Oosten en opnieuw te gaan leven zoals Jezus in zijn tijd.
Al-Budair gaat nog verder. "Beeld je eens in dat wij als toeristen naar hun landen gaan waar zij op ons schieten, auto's in onze buurt doen ontploffen en zo duidelijk hun afkeer voor onze aanwezigheid laten blijken."
Ondenkbaar
Dergelijke scenario's lijken voor moslims ondenkbaar. "Wij moslims verblijven al jaren op Westerse grond zonder vrees. Miljoenen moslimtoeristen, -migranten, -studenten en -werknemers reizen naar het Westen, met open deuren en veilige straten. Maar hoelang zal dit nog blijven duren?", vraagt de journaliste zich af.
Ze wijst op de anti-moslimgevoelens in het Westen, en specifiek op de anti-moslimuitspraken van Donald Trump. "Het is vreemd dat wij moslims menen dat we het recht hebben om zulke uitspraken te veroordelen, eerder dan dat we onze extremistische curricula, ons onderwijs en onze regemes aanpakken, en er beschaamd over zijn."
Nadine Al-Budair is een van de bekendste journalisten in de Arabische wereld maar ook omstreden. "Toch wordt ze ernstig genomen", meent Daniel Gerlach, kenner van het Midden-Oosten en hoofdredacteur van het gerenommeerde Duitse magazine 'Zenith'. "Vele jonge moslima's zijn trots op haar en voelen zich door haar gesteund en vertegenwoordigd", zegt hij aan Huffington Post.
Bron: De Morgen
Ik hoorde van mijn vader dat hij dit artikel net gelezen had, dus besloot ik het ook even te lezen. Ik kreeg er oprecht tranen van in mijn ogen en ben die vrouw zo, zo dankbaar voor haar moed om dit te schrijven.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried