"Until there is peace between religions, there can be no peace in the world." Thich Nhat Hahn
Religie is een alledaags onderwerp en behoefde volgens mij een eigen topic. Naar aanleiding van dit topic open ik nu dus een algemeen topic hier kan over alles gepraat worden. Waarom iemand gelovig is, hoe iemand gelovig is, wat iemand in zijn of haar geloof ziet. Bovendien zijn alle geloven hier welkom, er zijn geen uitzonderingen. Hoewel religie vaak gedefinieerd wordt als godsdienst, is dit niet hetzelfde. Religie heeft een bredere betekenis dan godsdienst (alhoewel er verscheidene definities voor zijn). In dit topic heeft het betrekking op alle levensstandaarden het christendom, het jodendom, de islam, het atheïsme, agnosticisme, hindoeïsme, ga zo maar verder. Alles en iedereen is hier welkom. |
Ik gebruik het woord regel niet graag, maar omdat dit zo'n gevoelig onderwerp is, voel ik me verplicht er enkele op te stellen. In de eerste plaats eis ik respect voor ieders geloof. Geloven worden op geen enkele manier beledigd. Wie dit doet, mag z'n boeltje pakken en hoeft niet meer terug te komen. Het kan best zijn dat je het met iets niet eens bent, maar dan zeg je dat op een normale, menselijke manier. Iedereen is hier welkom, maar niet als het respect voor anderen niet opgebracht kan worden. Als je iets beledigend vindt, ga er alsjeblieft niet verder op in en neem het niet persoonlijk op. Iemand die probeert te provoceren wil aandacht en als je die negeert, zal het vanzelf wel ophouden. Ten laatste (en dit is geen regel, gewoon iets dat ik wil zeggen), ik ga geen lijsten opstellen met wie welk geloof heeft. Dit kan een gevoel geven dat men anders is en dat is net wat ik wil vermijden. We zijn, zoals op de foto hiernaast, allemaal mensen of we nu gelovig zijn, niet gelovig zijn, donker of licht zijn, het maakt niet uit, we zijn allemaal van vlees en bloed. Wil je iets neerzetten, je hart luchten, je mening geven, dan doe je dat zonder dat je je daarvoor moet aanmelden op een lijst, zonder dat je al eens in dit topic gepost moet hebben of enig iets anders. Dat is juist wat vermeden hoort te worden met dit topic. |
[ bericht aangepast op 6 maart 2016 - 20:18 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried