Alles in mij verzet zich tegen die bewoording, maar ik snap waar dat idee vandaan zou kunnen komen. :'D Dat betekent niet dat ik het ermee eens ben. Ik denk dat de voornaamste reden dat het misschien zo lijkt, simpelweg is dat dat precies het beeld is dat we op dit moment van de wereld hebben, als mensen in deze cultuur - de man heerst, en de vrouw deelt daar tegenwoordig wel in, maar alle geschiedenis die we horen gaat over (blanke) mannen, dus dan is de enige conclusie die kan worden getrokken dat de man toch wel op een of andere manier machtiger moet zijn. Zelfs de mensen die het hardst roepen dat ze het allemaal niet zo zien en dat de sekses perfect gelijk zijn tegenwoordig, krijgen iets van dat beeld onbewust al van kinds af aan met de paplepel ingegoten. Niet eens per se alleen via geschiedenis, want onze huidige samenleving versterkt dat beeld van ongelijkheid ook nog, maar dat is nog weer een langere discussie. Je kunt uiteindelijk gewoon niet aan culture invloeden ontsnappen als je niet tussen wolven opgroeit.
Dat betekent niet dat we algemeen accepteren ook echt de onbetwiste waarheid is. Geschiedenis is nooit objectief en wordt altijd geschreven door de winnaars. Als de winnaars de afgelopen periodes mannen waren, is het dan heel verwonderlijk dat we zo'n mannelijk beeld van de complete geschiedenis te zien krijgen? We krijgen heel vaak het idee dat vrouwen nu pas voor het eerst echt dingen kunnen dóén na millennia lang als ondergeschikt aan de man te hebben geleefd, maar we vergeten daarbij dat we niet alles weten, dat er veel meer bestaat (en bestond) dan alleen ons Westerse hoekje van de wereld, en vooral dat we alles ook op dit moment met al onze goede bedoelingen nog steeds door een ontzettend gekleurde lens zien. Het is volkomen onzin (of op zijn allerminst totaal onbewezen) dat mannen altijd en overal de macht hebben gehad tot een halve eeuw geleden, maar dat past in ons huidige wereldbeeld, dus is het niet zo moeilijk te geloven.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan