• eigenlijk heb ik best wel medelijden met Anakin (of wel ja Darth Vader is het nu).

    Ik moet de volgende drie films nog wel zien, maar ik dacht altijd dat hij zo de ultieme bad guy was... blijkt dat hij alles doet om de liefde van zijn leven te redden (en misschien ook wel een beetje voor macht maar ssssh)

    Ik hou wel van een goed achtergrond verhaal, maar soms is het ook wel leuk dat de bad guy gewoon slecht is omdat hij/zij dat nu eenmaal is.

    Wat vinden jullie? Moet er altijd een beetje een verantwoording zijn voor waarom hij/zij voor het slechte pad heeft gekozen?


    The soul needs autumn.

    Vind van wel. Al zal dat in de realiteit niet zo heel vaak voorkomen, maar meestal maakt het een personage juist wel interessant als hij/zij een reden heeft om "slecht" te zijn.

    Hmm, ja, dat verschilt per film. Voor mijn eigen beeldvorming, los van wat voor film dan ook, zie ik wel graag waarom iemand zo is geworden. Gewoon, zodat voor mij het plaatje compleet is.


    26 - 02 - '16

    Ik vind een goed achtergrondverhaal wel heel boeiend, maar ik vind het een beetje jammer dat zoiets vaak wordt gebruikt om vreselijke acties goed te praten. Brooklyn 99 verwoordt het prachtig. (krul)



    En niet om mensen die hem mogen tegen het hoofd te stoten, want ieder zijn ding, maar voor Anakin heb ik totaal geen sympathie, om eerlijk te zijn. Padmé is sowieso veel te goed voor hem, maar vervolgens is hij bang dat ze de zwangerschap niet overleeft en besluit achter haar rug om allerlei rare dingen te doen waarvan hij móét hebben geweten dat zij er nooit van haar leven mee zou instemmen als hij haar ook maar énigszins kende, en dan wordt hij kwaad als zij daar niet blij mee is en vermoordt haar. Sure, hij ging in eerste instantie naar de duistere kant om haar te redden, maar goede bedoelingen geven hem niet het recht om al die keuzes over wat er met Padmé gebeurt voor haar te maken. Als hij écht van haar had gehouden, zou hij met haar hebben gesproken en naar haar hebben geluisterd, terwijl hij zoals het nu liep alleen maar naar zichzelf en zijn eigen verlangens luisterde en dus uiteindelijk puur egoïstisch bezig was, zelfs als hij misschien zelf dacht dat hij het voor iemand anders deed.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik vind een goed achtergrondverhaal wel heel boeiend, maar ik vind het een beetje jammer dat zoiets vaak wordt gebruikt om vreselijke acties goed te praten. Brooklyn 99 verwoordt het prachtig. (krul)



    En niet om mensen die hem mogen tegen het hoofd te stoten, want ieder zijn ding, maar voor Anakin heb ik totaal geen sympathie, om eerlijk te zijn. Padmé is sowieso veel te goed voor hem, maar vervolgens is hij bang dat ze de zwangerschap niet overleeft en besluit achter haar rug om allerlei rare dingen te doen waarvan hij móét hebben geweten dat zij er nooit van haar leven mee zou instemmen als hij haar ook maar énigszins kende, en dan wordt hij kwaad als zij daar niet blij mee is en vermoordt haar. Sure, hij ging in eerste instantie naar de duistere kant om haar te redden, maar goede bedoelingen geven hem niet het recht om al die keuzes over wat er met Padmé gebeurt voor haar te maken. Als hij écht van haar had gehouden, zou hij met haar hebben gesproken en naar haar hebben geluisterd, terwijl hij zoals het nu liep alleen maar naar zichzelf en zijn eigen verlangens luisterde en dus uiteindelijk puur egoïstisch bezig was, zelfs als hij misschien zelf dacht dat hij het voor iemand anders deed.



    Daar heb je volledig gelijk in. Ik heb dan ook vooral medelijden met hem omdat hij zelf niet inziet hoe zwaar hij gemanipuleerd is en niet noodzakelijk omdat ik het erg vind wat hem allemaal overkomt.
    Zijn originele motief is goed, hij wilde de krachten alleen gebruiken om Padmé levend te houden, maar ik denk dat hij een beetje te naïeve was. Volgens mij verwachtte hij dat hij die krachten gewoon kon krijgen met oefenen... ik bedoel het heet 'The Dark Force' dus aan de naam kon hij misschien wel hebben afgeleid dat er doden gingen vallen... En vanaf het begin was al wel duidelijk dat hij graag controle heeft en vooral macht wilt en (denk ik) de bewondering van anderen. Hij geniet van aandacht.

    Maar dat neemt niet weg dat hij een redelijk jong (?) iemand is, die al zijn hele leven gemanipuleerd is geweest (ook door de Jedi) en dat hoewel hij nog steeds verantwoordelijk is voor zijn daden, de schuld misschien niet volledig bij hem ligt.

    Zijn achtergrond verhaal verraste me gewoon. Ik had niet gedacht dat het zo ehm menselijk zou zijn (:


    The soul needs autumn.

    KyloRen schreef:
    Vind van wel. Al zal dat in de realiteit niet zo heel vaak voorkomen, maar meestal maakt het een personage juist wel interessant als hij/zij een reden heeft om "slecht" te zijn.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt