Hoi allemaal!
Ik heb al meerdere jaren dat ik eigenlijk vegetariër wil worden, maar mijn moeder wilde dit niet. De eerste reden was dat ik dan niet genoeg voedingsstoffen zou binnenkrijgen terwijl ik al heel moeilijk aankom en de tweede reden is dat ze het vervelend vindt om extra te moeten koken.
Ik heb nog steeds een vrij snelle stofwisseling, maar al beduidend minder dan vroeger. Daarbij heb ik mijn moeder verteld dat er een hele hoop toegankelijke (!) vervangers zijn van de stoffen die ik mis. Eieren eten wij thuis toch wel, alleen ik moet er meer eten, om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb nu dus voorgesteld dat ik/we een 'proefweek' gaan draaien, waarbij ik ga kijken of ik het volhoud (je schrapt toch best wel een groot ding uit je keuzemenu (woordgrapje)) en of het 'bijkoken' écht zo veel gedoe is als mijn moeder denkt. Ik heb al langere tijd dat ik een dag of meerdere dagen vlees schrap, dus ik wil proberen de stap te maken naar vegetariër. Ik ben ervan overtuigd dat het 'bijkoken' meevalt, maar dat je eraan moet wennen.
Mijn ouders zijn best bereid af en toe vegetarisch 'gehakt' in de pastasaus te verwerken i.p.v. dierlijk gehakt, etc. Maar dat kan niet altijd en dat wil ik ze ook niet opleggen, want zij willen geen vegetariër zijn.
Dus, wie heeft er tips voor een beginnende vegetariër? Dit gaat met name om hoe ik dit kan combineren met een vleesetend huishouden en wat handige receptjes en trucjes zijn voor erbij koken, e.d.
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife