Ik heb zelf een vriendin en famillie in Duitsland wonen en ik zit in een whatsappgroep met allemaal Duitstalige meiden erin die ook fan zijn van Duitse Bundesliga clubs, waar het gewoon verplicht is om Duits te schrijven, ook al zijn je zinnen zo krom als een cirkel. Er zit zelfs een Indonesisch meisje in die groepsapp, haar duits is echt belabberd, maar ze probeert het en iedereen helpt haar.
Verder app ik ook veel in het duits met m'n familie en die vriendin, kijk ik voetbal altijd op Duitse zenders en ga ik elk jaar zo ongeveer 5x naar Duitsland (waarvan 1x vakantie). Ik ben een keer een week naar familie geweest waardoor ik wel de hele week Duits moest spreken omdat ze me anders niet kunnen verstaan. Ook ben ik een keer een weekend bij een vriendin geweest, daar moest ik ook Duits praten.
Zo'n 2 jaar terug sprak ik amper Duits en had ik een negatief advies om Duits te kiezen op school, nu is m'n Duits zo verbeterd dat ik niet eens meer voor mijn toetsen leer en een 7,2 sta hahaha
Tips:
- Zoek Duitse (pen) vrienden
- Ga een keer voor een langere tijd op vakantie naar Duitsland, via booking.com kun je makkelijk iets goedkoops vinden (ik ga in de zomer 14 dagen met 4 personen naar een groot appartement in de Saksische Schweiz (autocorrectie haat me dus het is fout geschreven maar elke keer verbetert het me) en dat was nog geen 700 euro, dus in je eentje of met twee kun je nog iets goedkopers vinden) en verplicht jezelf om alleen Duits te spreken in die tijd
- Zoek Duitse boeken om te lezen. Ik ben begonnen in boekjes van Die Drei, ze zijn heel kinderachtig maar niet moeilijk. Nu lees ik Young Adults, wel wat lastiger maar nog steeds te doen. +boeken in Duitsland zijn vaak goedkoper dan in Nederland, zo'n 20%.
- Kijk leuke films of series in het Duits. Rubinrot is een prachtige film, als je de Edelsteen trilogie kent en Robijnrood hebt gelezen, dat is de verfilming. Ook als je het boek niet kent is het een mooie film. Weissenseesaga keken we op school altijd, mooie serie. Verder kun je misschien Neunundhalb kijken, dat is een soort klokhuis in 9,5 minuut. Wel bedoeld voor kinderen, vaak wel interessant.
- Luister Duitse muziek. Van Nena tot weetikveelwie. Ik luister veel Andreas Bourani, Auf Uns en Auf Anderen Wegen vind ik echt heel mooi.
- Iemand die ik ken had een lijst met de 1000ste meest gebruikte Engelse woorden uitgeprint en op het toilet opgehangen. Misschien kun je dat ook doen, maar dan met de 1000 meest gebruikte Duitse woorden?
- Oefen gewoon met zinnen schrijven en houd daar een grammaticastensel bij, zo leer je ook de grammatica
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly