Ik ben boos, héél boos.
Het begon allemaal toen mijn vriend 's avonds wandelingen ging maken voordat hij naar bed ging. Helemaal niets bijzonders; er zijn heel veel mensen die dat doen en niemand vindt dat gek. Blijkbaar is het wel gek als mijn vriend dat doet, want ineens kreeg ik de buurvrouw aan de deur. Ze klaagde dat mijn vriend 's avonds bij haar door de straat liep en dat vond ze niet prettig. Toen ik vroeg waarom, zei ze dat hij bij haar naar binnen staarde, eiste dat ik het daar met mijn vriend over zou hebben en liep toen boos weg.
Ik heb het dus netjes met mijn vriend besproken, zoals de buurvrouw had gevraagd en zoals ik al verwachte, was dat "naar binnen staren" niet waar. Mijn vriend besloot toen wel dat hij dan maar niet meer bij haar voor het huis langs zou lopen, omdat ze dat blijkbaar niet prettig vindt. Wat natuurlijk al te gek voor woorden is, want je moet gewoon door je eigen straat kunnen lopen, volgens mij.
Dat hele verhaal leek dus opgelost, tot een andere buurvrouw (een vriendin van de eerste buurvrouw) kortgeleden ineens aan de deur kwam. Mijn vriend had blijkbaar langs haar huis gelopen en was op haar oprit gekomen. Wat het geval bleek te zijn, was dat zijn telefoon uit zijn handen was gevallen en op haar oprit was beland. Zodoende liep hij daar om zijn telefoon weer op te rapen. Dat schoot helemaal in het verkeerde keelgat en een paar minuten daarna stond mevrouw woedend bij mij voor de deur: als zoiets nog eens zou gebeuren, zou ze de politie bellen.
Sindsdien gaat mijn vriend 's avonds niet meer naar buiten, want ondanks dat hij niets verkeerd doet, vinden mensen dat blijkbaar toch een reden om de politie te bellen.
Nou kreeg ik gister inderdaad de politie aan de deur, hoewel er niets meer is voorgevallen sinds dat "telefoonincident", aangezien hij niet meer 's avonds naar buiten is geweest. De politie zei dat ze gehoord hadden dat mij vriend 's nachts over straat sluipt, stilstaat hij bij mensen voor het huis en naar binnen gluurt. Ook zou hij vanuit ons huis bij andere mensen naar binnen gluren (dat kan niet eens!). En er zouden vanuit de hele straat klachten zijn gekomen, maar die waren alleen doorgegeven door de buurvrouw die de politie belde, omdat de anderen dat niet durfden.
Ik geloof dat dit gewoon een streek is om ons uiteindelijk hier weg te krijgen. Mijn vriend doet niets verkeerd en doet niets anders dan andere mensen die 's avonds een wandelingetje maken. Het enige verschil met andere mensen, is dat mijn vriend buitenlands is en ik verdenk de buren ervan dat ze hem daarom niet vertrouwen en hem hier weg willen hebben. Daarom komen ze met al deze bullshit verhalen en proberen die wijs te maken aan de politie.
Ik kook gewoon nog steeds van woede om zoveel onrecht en leugens. Het liefst zou ik nu naar ze toegaan en ze de huid vol schelden, maar dat lost natuurlijk ook niets op en waarschijnlijk maak ik het dan alleen maar erger. We zijn dus van plan om zelf naar de politie te gaan en onze kant van het verhaal uit te leggen. Hopelijk is het dan een keer opgelost, maar ik ben nog steeds verschrikkelijk kwaad. En daarbij vind ik het gewoon ontzettend oneerlijk dat er vanuit de buurt zo naar ons gekeken wordt. Zelfs als dit wordt opgelost, denk ik niet dat ik me hier nog prettig zal voelen, met zulke mensen om me heen.
“I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel