Geen idee of dit topic goed staat
Door de recente topics over depressie ben ik gaan nadenken. Ik heb al jaren last van depressie, met soms ups en downs. Ik heb nooit professionele hulp gehad. Waarom? Ik ben een heel eigenwijze persoon :'). Ik doe alles eerst zelf voordat ik hulp zoek. Mijn moeder was/is ook nooit een fan geweest van het idee om mij naar een psycholoog te sturen. En heeft me het nooit aangeraden (maar ook niet afgewezen). Dit komt door haar eigen ervaring, maar ze heeft altijd gezegd dat ik het moet doen als het niet anders kan. Nu ben ik 18 en kan ik alles zelf doen. Ik heb wel hulp op school gehad, waarbij ik moest praten met iemand over mijn depressie en angsten (want ik ben een heel angstig persoon). En ergens heb ik wel weer behoefde aan die hulp. Ik liep 2 jaar terug ook al met het idee rond, maar omdat het een jaar goed ging verdween dit idee. Nu loop ik weer met het idee rond. Ik ben niet oké. Ik ben angstig, maar ook verdrietig of leeg. Niets nieuws voor me, ik voorstel me er wel doorheen, dacht ik.
Nu is het probleem dat ik naar een nieuwe school ga -studeren-. Dit maakt mij ongelofelijk angstig, want ik moet nieuwe vrienden maken. Laats zat ik na een introductie bijna te huilen, want ik dacht dat iedereen me stom zou vinden. Ik ben ook niet op kamp meegegaan, ik heb het afgeschoven op 'financiële problemen'. Ik had op die introductie dag zo'n zin om mee te gaan, maar in de metro begon ik onnodig te piekeren, en niet zo'n beetje ook! Ik weet dat mijn gedachten niet de werkelijkheid zijn, maar ik krijg ze niet meer onder controle :c. Ook verdwijnt mijn motivatie om dingen te doen...
Ik ben dus heel bang dat alles erger word wanneer school begint, helemaal omdat ik een stressvolle studie heb gekozen.
Ik wil wel naar de huisarts gaan voor een verwijsbriefje. Dat wordt voor mij dan een hele grote, angstige stap.
Maar ik ook met en paar vragen: Heeft iemand ervaring met een psycholoog? Zo ja, hielp het?
En, wordt het ook vergoed door de verzekering (tot een bepaalde hoogte)?
Seasons will change, but I shall remain