• De stelling van deze week luidt:
    Een aparte belasting op vette producten is een goed idee.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nygma schreef:
    Een "vettax" helpt volgens mij niet.
    Mensen moeten zelf een beetje uitkijken met wat ze kopen.


    Dit dus, kijk maar naar sigaretten, daar komen ook steeds meer taksen op en dat is zelfs verboden op de meeste openbare (indoor) plekken maar dat helpt allemaal letterlijk niets.:'D

    (Ben zelf geen roker, ik neem het als voorbeeld.)


    Queer zijn is gewoon alles

    Hmm, ik weet niet waar ze dan een grens gaan trekken. Want in principe is olijfolie ook vet, telt dat dan ook mee?


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Oké. Hier ben ik het echt mee oneens.

    Ten eerste heeft een mens vetten nodig en niet alle vetten zijn gelijk slecht. In sommige producten zitten wel veel vetten maar dan heb je altijd nog het verschil tussen "goede" en "verkeerde" vetten. Natuurlijk is het niet goed om van iets te veel te nemen maar dat is bij alles en ik denk niet dat je zomaar een belasting kan gaan invoeren op een speciaal voedsel product want waar trek je de grens? Bij friet? Friet kan je ook gewoon in de oven klaarmaken en dan is het een stuk gezonder. Moet je dan deze belasting gaan invoeren op zichtbare vetten en oliën? Daar ben ik het ook niet mee eens. Want als je op frituurvet belasting vraagt moet je dat bijna automatisch doen op alle bakvetten/boters. Dat lijkt mij nou niet echt een geweldig plan.

    Hierbij wil ik wel zeggen dat ik het mooi vind dat mensen gelijk beginnen met 'Ja, want veel mensen zijn veelte dik.' Dat is echt onzin want dik zijn komt niet alleen maar door vet. Dat is een deel van het probleem.

    Al met al ben ik totaal niet met de stelling eens.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Oneens, een hogere prijs zorgt er niet voor dat dat minder zal worden geconsumeerd. Er zijn bv. genoeg rokers die ondanks de hogere prijs, nog steeds blijven roken. Je moet mensen bewust maken en leren gezond te eten.


    Ik wil een tuin vol egels

    Kishimoto schreef:
    Oké. Hier ben ik het echt mee oneens.

    Ten eerste heeft een mens vetten nodig en niet alle vetten zijn gelijk slecht. In sommige producten zitten wel veel vetten maar dan heb je altijd nog het verschil tussen "goede" en "verkeerde" vetten. Natuurlijk is het niet goed om van iets te veel te nemen maar dat is bij alles en ik denk niet dat je zomaar een belasting kan gaan invoeren op een speciaal voedsel product want waar trek je de grens? Bij friet? Friet kan je ook gewoon in de oven klaarmaken en dan is het een stuk gezonder. Moet je dan deze belasting gaan invoeren op zichtbare vetten en oliën? Daar ben ik het ook niet mee eens. Want als je op frituurvet belasting vraagt moet je dat bijna automatisch doen op alle bakvetten/boters. Dat lijkt mij nou niet echt een geweldig plan.

    Hierbij wil ik wel zeggen dat ik het mooi vind dat mensen gelijk beginnen met 'Ja, want veel mensen zijn veelte dik.' Dat is echt onzin want dik zijn komt niet alleen maar door vet. Dat is een deel van het probleem.

    Al met al ben ik totaal niet met de stelling eens.


    wat was dit ookalweer

    Oneens. Zoals al eerder is gezegd, je hebt goede en slechte vetten, en waar trek je de grens? Overigens zou ik het geen slecht idee vinden als de overheid zich wat meer met de voedselindustrie gaat bemoeien, aangezien er zoveel troep zit in eten. Overal suiker waar dat niet per se hoeft, puur om de verkoop te stimuleren. Laatst hadden ze ook diepvriespizza's getest, nou die waren te vet. No freaking shit, dat staat op de doos. Maar het punt is dat het niet zo vet hóéft, en daar mogen ze zeker wat aan doen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Manderly schreef:
    Oneens. Zoals al eerder is gezegd, je hebt goede en slechte vetten, en waar trek je de grens? Overigens zou ik het geen slecht idee vinden als de overheid zich wat meer met de voedselindustrie gaat bemoeien, aangezien er zoveel troep zit in eten. Overal suiker waar dat niet per se hoeft, puur om de verkoop te stimuleren. Laatst hadden ze ook diepvriespizza's getest, nou die waren te vet. No freaking shit, dat staat op de doos. Maar het punt is dat het niet zo vet hóéft, en daar mogen ze zeker wat aan doen.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Kishimoto schreef:
    Oké. Hier ben ik het echt mee oneens.

    Ten eerste heeft een mens vetten nodig en niet alle vetten zijn gelijk slecht. In sommige producten zitten wel veel vetten maar dan heb je altijd nog het verschil tussen "goede" en "verkeerde" vetten. Natuurlijk is het niet goed om van iets te veel te nemen maar dat is bij alles en ik denk niet dat je zomaar een belasting kan gaan invoeren op een speciaal voedsel product want waar trek je de grens? Bij friet? Friet kan je ook gewoon in de oven klaarmaken en dan is het een stuk gezonder. Moet je dan deze belasting gaan invoeren op zichtbare vetten en oliën? Daar ben ik het ook niet mee eens. Want als je op frituurvet belasting vraagt moet je dat bijna automatisch doen op alle bakvetten/boters. Dat lijkt mij nou niet echt een geweldig plan.

    Hierbij wil ik wel zeggen dat ik het mooi vind dat mensen gelijk beginnen met 'Ja, want veel mensen zijn veelte dik.' Dat is echt onzin want dik zijn komt niet alleen maar door vet. Dat is een deel van het probleem.

    Al met al ben ik totaal niet met de stelling eens.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Manderly schreef:
    Oneens. Zoals al eerder is gezegd, je hebt goede en slechte vetten, en waar trek je de grens? Overigens zou ik het geen slecht idee vinden als de overheid zich wat meer met de voedselindustrie gaat bemoeien, aangezien er zoveel troep zit in eten. Overal suiker waar dat niet per se hoeft, puur om de verkoop te stimuleren. Laatst hadden ze ook diepvriespizza's getest, nou die waren te vet. No freaking shit, dat staat op de doos. Maar het punt is dat het niet zo vet hóéft, en daar mogen ze zeker wat aan doen.


    Hier ben ik het ook mee eens, in plaats van de consument aan te pakken kunnen ze beter de producent aanpakken, tenminste bij overbodige vetten.


    Queer zijn is gewoon alles

    Furiosa schreef:
    Eerder aan suiker, daar ben ik het wel mee eens.


    Het probleem is een beetje dat ze tegenwoordig nog suiker in je knakworst stoppen.=|


    You were born original, don't die as a copy.

    Lijkt mij niet nodig, mensen horen zelf beslissingen te kunnen maken over wat ze eten en als dat alleen maar vet is maakt die persoon het er toch zelf naar?


    I'd love to change the world.

    Manderly schreef:
    Oneens. Zoals al eerder is gezegd, je hebt goede en slechte vetten, en waar trek je de grens? Overigens zou ik het geen slecht idee vinden als de overheid zich wat meer met de voedselindustrie gaat bemoeien, aangezien er zoveel troep zit in eten. Overal suiker waar dat niet per se hoeft, puur om de verkoop te stimuleren. Laatst hadden ze ook diepvriespizza's getest, nou die waren te vet. No freaking shit, dat staat op de doos. Maar het punt is dat het niet zo vet hóéft, en daar mogen ze zeker wat aan doen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Net als bij sigaretten? Nou we zien hoe goed dat helpt.....not. Nog steeds veel mensen roken omdat ze verslaafd zijn blijven ze het toch wel kopen. Zo zal het ook gaan bij vet eten. Ook heb je bepaalde vetten nodig. Mensen kunnen makkelijk zelf beter opletten wat ze eten.


    chaos makes the muse

    Dzjenya schreef:
    (...)

    Suiker en bepaalde vetten zijn even slecht voor je als je er teveel van eet. Bovendien, als er een extra tax op suiker wordt gelegd betekent dat dat steeds meer dingen worden gezoet met zoetstoffen als aspartaam (E951). Aspartaam is een zoetstof die voorheen (nu worden er steeds meer dingen als stevia gebruikt, maar dat is nog steeds tien keer zo duur) in praktisch alle light-producten werd gebruikt omdat het - in tegenstelling tot suiker - een vrij lage energetische waarde heeft, dat wil zeggen dat je er stukken minder snel dik van wordt. Echter, heel veel mensen krijgen er hoofd- en keelpijn van en sommigen krijgen bij teveel ervan zelfs uitslag in hun mond (hier had ik vorig jaar in Engeland last van), dus zelfs zonder te hoeven zeuren over 'een verhoogd risico op kanker', wat alles tegenwoordig wel lijkt te hebben, is aspartaam gewoon ontzettend slecht voor je, zeker als je er niet aan gewend bent.
    Edit: de problemen met aspartaam zijn niet op te lossen omdat het puur ligt aan de werking van de stof op het lichaam, je kunt minderen met suiker door simpelweg minder te snoepen en meer zelf klaar te maken (geen toegevoegde suikers in je pasta-saus als je zelf de tomaten pureert).

    Terug naar de stelling:
    Ik denk dat het niet helpt om dingen duurder te gaan maken. Dingen waar veel slechte stoffen in zitten zijn voornamelijk snacks (snoep en chips) die nu een paar euro kosten en met extra belastingen slechts 10 tot 20 cent duurder worden - dat voelen mensen niet in hun portemonnee en dus zullen ze het blijven kopen. Daarnaast kant-en-klare maaltijden - die ook zonder al die vetten en suikers MEGA-ongezond zijn door de overdosis aan zout en conserveermiddelen die erin worden gegooid, nog maar niet te spreken van alle smaakversterkers en kunstmatige toevoegingen om het nog enigszins smakelijk te houden.
    Waar geen overtollig vet in zit zijn groenten - waar mensen als het goed is het grootste deel van hun warme maaltijden mee maken - en als je elke avond een stukje vlees eet gebakken in boter of olie of wat dan ook is dat ook helemaal niet slecht voor je.

    De enige echte oplossing voor dit probleem is dan ook mensen helpen bewuster te gaan eten en zelf hun maaltijden klaar te maken. In plaats van een bakje lasagne uit de koeling pakken, iets meer geld uitgeven en de verse ingrediënten daarvoor halen. Misschien moeten we het kopen van losse groenten e.d. zelfs wel gaan belonen door ze goedkoper te maken met subsidies.
    Tuurlijk, het kost meer moeite om zelf de spaghettisaus te maken, maar het is uiteindelijk een stuk lekkerder en je houdt er geen vieze nasmaak aan over in de vorm van een paar extra kilootjes op de weegschaal.

    Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit echt gewoon helpt. Wij maken thuis alles zelf - ook de pizza - en niemand heeft bij ons thuis overgewicht, dat terwijl ik een ontzettende snoepkont ben en zo goed als niet sport.


    Fijn om zo'n bericht te zien, want je zegt het meeste wat ik wilde noemen!

    En om de verbinding met sigaretten door te trekken: ik zou moeten nagaan of de verhoogde tax op sigaretten wel of niet heeft gewerkt, en indien wel, hoeveel het gewerkt heeft. Maar campagnes om mensen te laten stoppen/ niet te laten beginnen, werken wel degelijk! Van Europa is Nederland een van de landen waar het minst gerookt wordt. In Griekenland, Italië, Spanje en veel andere zuidelijke landen rookt zo'n 90% van de bevolking. Dat zie je hier niet.
    Dus daarom (wat Dzjenya ook al zei) zou het veel effectiever zijn om geld te steken in campagnes.

    Ik denk niet dat subsidie van groentes e.d. echt zal helpen, ook omdat dat om te weinig centen gaat (en de subsidie van boeren al zo waanzinnig ingewikkeld is, want de Europese landbouw wordt al zo waanzinnig gesubsidieerd om de prijzen laag te kunnen houden, al is dat niet om gezond eten te promoten, maar voor de internationale handelspositie). Maar als je toch graag goedkoop groente wil, ga dan naar de kleine 'turkenwinkels'. Daar kan je vaak voor minder dan 5 euro groente voor een week halen.

    Vet is niet de kwaaddoener, het is de hoeveelheid suiker die je dik maakt.


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.