• Dit is een heel sterk filmpje dat al een tijdje rondgaat op Tumblr, dus misschien zijn er mensen die het al hebben gezien, maar ik wilde het toch even delen. Ik denk dat het ongelooflijk belangrijk is om je op z'n minst vaag van dit soort dingen bewust te zijn. Media is iets waar we niet aan kunnen ontsnappen, want we hebben er letterlijk dag in dag uit mee te maken, en het heeft een grote invloed op wie wij zijn en hoe wij denken.

    Wat vinden jullie hiervan? Is dit iets waar je al eens eerder bij hebt stilgestaan? Zat dat je dwars, of houd je je er eigenlijk niet zo mee bezig?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    is het erg schokkend om te kijken?


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    wow...geen woorden voor....

    playmaker schreef:
    is het erg schokkend om te kijken?


    Nee, ik zou zeggen van niet. Het grootste deel bestaat uit interviews. Er zijn een paar stukjes waarin snel wat beelden uit media voorbij komen (zo snel dat je de helft niet echt ziet), maar dat zijn dingen die je ook op tv zou zien in een gemiddeld programma of reclameblok, voor zover ik dat kan inschatten.
    Edit: Al snap ik waar je vraag vandaan komt, want dat plaatje is een beetje ongelukkig. :'D Maar dat is echt een seconde of zo in beeld, dus laat je daardoor niet afschrikken.

    [ bericht aangepast op 4 juni 2015 - 22:13 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    MT voor later. (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik zag het inderdaad al eerder op tumblr, maar het blijft echt een heel krachtige boodschap. Toch denk ik wel dat Nederland (gelukkig) minder erg is op dit gebied.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Square schreef:
    (...)

    Nee, ik zou zeggen van niet. Het grootste deel bestaat uit interviews. Er zijn een paar stukjes waarin snel wat beelden uit media voorbij komen (zo snel dat je de helft niet echt ziet), maar dat zijn dingen die je ook op tv zou zien in een gemiddeld programma of reclameblok, voor zover ik dat kan inschatten.
    Edit: Al snap ik waar je vraag vandaan komt, want dat plaatje is een beetje ongelukkig. :'D Maar dat is echt een seconde of zo in beeld, dus laat je daardoor niet afschrikken.


    Dankje voor de verduidelijking. (: (Ik kijk het nu.)
    Zelf heb ik wel al nagedacht over wat de media op ons overbrengt, ook wel qua uiterlijk, alleen niet echt veel over het verschil van mannen en vrouwen. Buiten dat de vrouwen op tv wel altijd mooi er uit zien en de mannen er vaak iets 'minder' uit mogen zien. En ik ben het over het algemeen ook niet ehct eens met wat ze over willen brengen. (Ik heb het niet erg op de maatschappij ove rhet algemeen)
    Die feiten schokken me wel, vooral die van dat 17/18% van schrijvers/gregiseurs maar vrouwelijk is.

    [ bericht aangepast op 4 juni 2015 - 22:25 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik heb er vaak bij stilgestaan, en soms voelt het alsof ik de enige ben die zich eraan stoort. Alsof anderen het normaal vinden hoe de vrouw, maar ook de man wordt geprojecteerd.
    Vroeger haatte ik Two and a Half Men (ik moest eraan denken toen ik een stukje in dat filmpje zag) omdat daar echt élke vrouw een dubbele D of E cup had (of weet ik veel). En de decolleté was dan ook altijd zichtbaar. Ik haatte dat Charlie de "coole" was die steeds een ander vrouw in bed kreeg. En Alan was eentje die wilde werken aan de relatie met zijn zoon, maar hij werd gezien als de sukkel. Hij had geen "succes" bij vrouwen. Oh ja, er was wel een vrouw die er niet zo uitzag als die vrouwen van Charlie. Welke rol speelde zij? De norse onvriendelijke huisvrouw.
    En er zijn ook te veel videogames waarin vrouwen alleen dun met overdreven grote rondingen zijn. Vaak ook schaars gekleed. Naja, niet alleen videogames, overal bijna.


    Het feit dat men steeds schokkender wil zijn om de aandacht van de mens te trekken had ik door, maar dat ze ook nog geweld erbij betrekken (zie vanaf 4:30) schrok ik wel even van.

    "Women have not made gains since 1979". Dit vond ik ook maar een trieste feit. Ik hoopte dat het vooruit zou gaan, maar de rol van de vrouw is juist op een ander manier verslechterd. Er zijn gelukkig ook goede veranderingen, maar die slechte moeten echt zeker verdwijnen, want die vallen meer op.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik denk dat iedereen, vooral vrouwen het ergens wel wist. Maar om alle feiten een opgesomd te zien, das wel... triest. Het is gewoon erg dat het bij vrouwen om hun lichaam, hoe ze eruit zien draait en niet om wat ze kunnen doen en wat ze allemaal in hun hersenen gepropt hebben. Even lelijk gezegd: het draait om tussen hun benen.

    Toen mijn neef klein was, ik denk zo'n 10 jaren oud, was hij dol op een playstation spel waar een man iets moet doen en om het 'hoofddoel' van het 'spel' te bereiken, moest hij auto's stelen, mensen doodslaan, doodschieten, prostituees mishandelen. Anyway, hij stapte in een auto in en had plezier in het doodrijden van een man. Dus echt keer op keer met de auto over de man heen rijden. Zowel mijn moeder als zijn eigen vader en moeder, hebben tegelijk geschreeuwd. Er was even een 'Ouders tegen kind moment' waar zijn ouders van mening waren dat die 'spelletjes' hem laten in leven sterk zullen beinvloeden en hij die het 'alleen maar grappig, is gewoon een domme spel' vond. Dat was wel wanneer ik me realiseerde dat die spelletjes zo 'onschuldig' zijn, maar tegelijk heel erg kunnen beïnvloeden.


    -

    BoromirOfGondor schreef:
    Ik zag het inderdaad al eerder op tumblr, maar het blijft echt een heel krachtige boodschap. Toch denk ik wel dat Nederland (gelukkig) minder erg is op dit gebied.


    Ja, die indruk heb ik ook wel. Het filmpje is vrij VS-centrisch, en bijvoorbeeld wat de behandeling van vrouwen in de politiek betreft denk ik dat het in Nederland toch wel wat minder extreem is (niet perfect, maar toch). Uiteindelijk komt echter toch een enorm groot deel van wat wij bijvoorbeeld op tv zien uit de VS, dus we krijgen er toch wel veel van mee.



    Hazy schreef:
    Ik heb er vaak bij stilgestaan, en soms voelt het alsof ik de enige ben die zich eraan stoort. Alsof anderen het normaal vinden hoe de vrouw, maar ook de man wordt geprojecteerd.
    Vroeger haatte ik Two and a Half Men (ik moest eraan denken toen ik een stukje in dat filmpje zag) omdat daar echt élke vrouw een dubbele D of E cup had (of weet ik veel). En de decolleté was dan ook altijd zichtbaar. Ik haatte dat Charlie de "coole" was die steeds een ander vrouw in bed kreeg. En Alan was eentje die wilde werken aan de relatie met zijn zoon, maar hij werd gezien als de sukkel. Hij had geen "succes" bij vrouwen. Oh ja, er was wel een vrouw die er niet zo uitzag als die vrouwen van Charlie. Welke rol speelde zij? De norse onvriendelijke huisvrouw.
    En er zijn ook te veel videogames waarin vrouwen alleen dun met overdreven grote rondingen zijn. Vaak ook schaars gekleed. Naja, niet alleen videogames, overal bijna.


    Het feit dat men steeds schokkender wil zijn om de aandacht van de mens te trekken had ik door, maar dat ze ook nog geweld erbij betrekken (zie vanaf 4:30) schrok ik wel even van.

    "Women have not made gains since 1979". Dit vond ik ook maar een trieste feit. Ik hoopte dat het vooruit zou gaan, maar de rol van de vrouw is juist op een ander manier verslechterd. Er zijn gelukkig ook goede veranderingen, maar die slechte moeten echt zeker verdwijnen, want die vallen meer op.


    Klopt, dat gevoel heb ik soms ook. Meestal is dat gelukkig helemaal niet waar, maar soms willen mensen het liever negeren of ontkennen dan echt kritisch te moeten stilstaan bij iets wat ze grappig vinden of ter ontspanning kijken. En soms snáppen mensen het gewoon niet, omdat dit niet een probleem is waar we op school over leren of waar we in de media veel over horen. Vooral bij mannen lijkt dat vaak het geval te zijn, want die hebben er minder direct last van en het líjkt allemaal zo gewoon. Als je voortdurend halfnaakte vrouwen in reclame ziet, ga je vanzelf denken dat het zo hoort.
    Ik haat Two and a Half Men trouwens nog steeds, haha. :'D Dat is een van de ergste comedy series op tv, naar mijn mening.



    Gailsel schreef:
    Ik denk dat iedereen, vooral vrouwen het ergens wel wist. Maar om alle feiten een opgesomd te zien, das wel... triest. Het is gewoon erg dat het bij vrouwen om hun lichaam, hoe ze eruit zien draait en niet om wat ze kunnen doen en wat ze allemaal in hun hersenen gepropt hebben. Even lelijk gezegd: het draait om tussen hun benen.
    Toen mijn neef klein was, ik denk zo'n 10 jaren oud, was hij dol op een playstation spel waar een man iets moet doen en om het 'hoofddoel' van het 'spel' te bereiken, moest hij auto's stelen, mensen doodslaan, doodschieten, prostituees mishandelen. Anyway, hij stapte in een auto in en had plezier in het doodrijden van een man. Dus echt keer op keer met de auto over de man heen rijden. Zowel mijn moeder als zijn eigen vader en moeder, hebben tegelijk geschreeuwd. Er was even een 'Ouders tegen kind moment' waar zijn ouders van mening waren dat die 'spelletjes' hem laten in leven sterk zullen beinvloeden en hij die het 'alleen maar grappig, is gewoon een domme spel' vond. Dat was wel wanneer ik me realiseerde dat die spelletjes zo 'onschuldig' zijn, maar tegelijk heel erg kunnen beïnvloeden.


    Oh wow, ik snap wel dat zijn ouders dat niet zo'n leuk spel vonden, ja. D: Ik ben sowieso geen fan van dat soort games, maar jonge kinderen horen dat al helemaal niet spelen, vind ik. Dit klinkt misschien wat raar, maar eigenlijk vind ik het idee dat prostituees mishandelen een deel van zo'n spel is nog enger dan dat je over mensen heen moet rijden. Moord is slecht, dat weet ieder persoon met een greintje gezond verstand. Er is daar geen grijs gebied. Maar als je te zien krijgt dat de enige rol van vrouwen in zo'n spel is om schaars gekleed te zijn en zich aan mannen te onderwerpen, is dat toch wel iets wat blijft hangen, zij het misschien op een onderbewust niveau.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    True true true! Genderstereotypering en daarmee samenhangend ons zelfvertrouwen wordt veel te sterk beïnvloed door de media.
    Doet me aan dit confronterende filmpje met een boodschap denken (:

    Het erge is dat dit eigenlijk maar een klein aspect is van wat de media doen, daarom is mediageletterdheid en reclamewijsheid zo belangrijk! Ik ben er veel mee bezig, kan ook moeilijk anders door mijn studie en het project dat ik moet oprichten rond reclamewijsheid.

    [ bericht aangepast op 5 juni 2015 - 15:05 ]


    We are only a moment.

    Oleada schreef:
    True true true! Genderstereotypering en daarmee samenhangend ons zelfvertrouwen wordt veel te sterk beïnvloed door de media.
    Doet me aan dit confronterende filmpje met een boodschap denken (:

    Het erge is dat dit eigenlijk maar een klein aspect is van wat de media doen, daarom is mediageletterdheid en reclamewijsheid zo belangrijk! Ik ben er veel mee bezig, kan ook moeilijk anders door mijn studie en het project dat ik moet oprichten rond reclamewijsheid.


    Oh gosh, ja, dat filmpje ken ik. Confronterend is zeker het juiste woord.

    Dat klopt, het is enorm belangrijk. Daarom vind ik het ook erg jammer dat men zich er op school eigenlijk niet of nauwelijks mee bezighoudt. Het enige wat ik ooit heb geleerd op school over kritisch naar media kijken, kwam van mijn maatschappijwetenschap docente, en dat was meer omdat zij zich daar toevallig veel mee bezighield dan omdat dat echt deel was van het lesprogramma.
    Dat project klinkt interessant! Wat voor studie doe je?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Dit moet ik thuis geloof ik ook even gaan kijken


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Square schreef:
    (...)

    Oh gosh, ja, dat filmpje ken ik. Confronterend is zeker het juiste woord.

    Dat klopt, het is enorm belangrijk. Daarom vind ik het ook erg jammer dat men zich er op school eigenlijk niet of nauwelijks mee bezighoudt. Het enige wat ik ooit heb geleerd op school over kritisch naar media kijken, kwam van mijn maatschappijwetenschap docente, en dat was meer omdat zij zich daar toevallig veel mee bezighield dan omdat dat echt deel was van het lesprogramma.
    Dat project klinkt interessant! Wat voor studie doe je?


    Ik studeer communicatiewetenschappen, profiel media cultuur. Ik wilde eerst een project rond de objectivering van vrouwen doen, maar dat was te ingewikkeld voor de korte periode om dat alles voor te bereiden.
    Ik vind dat medialessen standaard is lespakketen moeten zitten, vooral omdat media zo een belangrijk onderdeel van ons leven zijn. Heb je veel onthouden van wat die docente vertelde?


    We are only a moment.

    Okay fuck this shit, I'm done with shaving my legs. Ik bepaal verdomme zelf wel wat vrouwelijk en mooi is, bitches.

    [ bericht aangepast op 6 juni 2015 - 12:35 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik vond het eigenlijk best wel een rakend filmpje. Ik ben me er wel altijd al bewust van geweest dat vrouwen in de media meestal worden neergezet als lustobjecten die er enkel "lekker" uit moeten zien, maar ik vond het tot nu toe eigenlijk niet zo'n groot probleem, want "mannen worden toch ook in de media neergezet als spierbundels die hun gevoelens niet mogen tonen en er knap uit moeten zien". Nu ik dit filmpje zie, ben ik me er ineens veel meer van bewust dat seksisme nog altijd een heel actueel, zeg maar springlevend onderwerp is en dat het nog heel veel voorkomt, zeker in de VS. Ik merk zelf ook wel dat al die knappe, slanke, perfect gebouwde jonge meiden in de media me soms wel onzeker kunnen maken, maar aan de andere kant moet ik toch toegeven dat ik zelf een vrouw toch ook veel aantrekkelijker vind als ik ze vrouwelijke rondingen, vrouwelijk haar, vrouwelijke gezichtskenmerken, vrouwelijke kleren, vrouwelijke make-up zie dragen/zie hebben dan wanneer ze dat niet doen. Ik persoonlijk zou, als ik heel eerlijk moet zijn, niet of toch veel moeilijker kunnen vallen voor een vrouw die geen van die "typisch vrouwelijke" kenmerken heeft. Ik weet dat zoiets heel triest is om te vinden en al zeker aangezien ik zelf een meisje ben, maar ik heb het gevoel alsof ik er zelf niet veel aan kan doen dat ik voor zulke mensen val. Ik kan me eigenlijk best wel voorstellen dat mijn "eisen" voor mezelf en andere vrouwen veel minder extreem zouden zijn als de media een ander ideaalbeeld van vrouwen neerzette en ik vind het eigenlijk best wel een sad story dat heel veel mensen dat allemaal zo vanzelfsprekend vinden en er niet bij stilstaan dat de media ons beeld van vrouwen (en van mannen) helemaal kan veranderen.

    [ bericht aangepast op 6 juni 2015 - 13:44 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it