Morgen heb ik een discussie met een groepje op school. Ons onderwerp is vrijheid van meningsuiting. Een nogal moeilijk onderwerp om een discussie over te voeren want je argumenten zijn meestal emotionele argumenten. En dàt is nou net het probleem. Dat mag niet.
We (4 mensen) moesten ieder een andere invalshoek verzinnen. Mijn invalshoek is: Je mag alles zeggen wat je wilt, zolang je meerdere mensen niet beledigd.
Iedereen in mijn groepje is het eens met de mening; Je mag alles zeggen wat je wilt. Dus een mening beargumenteren waar ik het niet mee eens ben vind ik nogal lastig.
Hier mijn vraag:
Kan iemand een argument verzinnen waarom zoiets niet mag? Denk bijvoorbeeld aan Geert Wilders en dat hij tegen moslims is, daar beledigt hij een grote groep mensen. Maar ik kan geen goed argument verzinnen waarom zoiets niet mag. Bijvoorbeeld omdat hij ze dan beledigt en pijn doet. Maar dan vind ík dat hij mensen pijn doet en dat is dan geen goed argument, dat is dan weer een emotionele. Echt moeilijk dit.
Kan iemand helpen?
Mijn Nederlands lerares doet er nogal moeilijk over en is streng.. Deze discussie telt drie keer mee dus ik ben er extra zenuwachtig voor. Ook omdat het voor de klas is.
[ bericht aangepast op 31 mei 2015 - 22:38 ]