* Tussen 1990 en 2000 is elk jaar één pasgeboren baby uitgeroepen tot erfgenaam van het IJslands vuur. Op veertienjarige leeftijd werden de erfgenamen allemaal naar ranch Eldur gebracht, gelegen in het kleine plaatsje Hella. Daar kregen ze ieder een IJslands paard aangewezen – een stukje van het IJslands vuur, bedoeld om levende te houden. Zonder alle tien de IJslandse paarden kan het IJslands vuur nooit meer ontstoken worden.
*Elke honderd jaar dooft het IJslands vuur. Als dit vuur niet binnen tien jaar wordt ontstoken, zal de wereld onder macht komen te staan van de slechte partij (de Slamet).
* Er is één volwassene die af weet van ranch Eldur en het IJslands vuur. Dit is Eldur zelf, een onsterfelijke man die de jeugdigen naar de ranch brengt. Wat mij betreft komt hij verder in de RPG niet meer voor.
*Het IJslands vuur kan worden ontstoken door met alle erfgenamen en paarden richting nationaal park Skaftafell te trekken. Daar zal onder de stralen van waterval Svartifoss een blauwe gloed te zien zijn. Door met alle erfgenamen door de gloed heen te stappen, zal het vuur gaan branden.
De magie die de paarden een eeuwig leven schonk, zal worden afgenomen, aangezien dat de ‘puzzelstukken’ van het vuur waren.
De erfgenamen zullen een nieuw bestaan bij de waterval opbouwen en onsterfelijkheid zal hun worden geschonken – zodat zij over honderd jaar de nieuwe erfgenamen van het IJslands vuur in de gaten kunnen houden.
*De reis naar Skaftafell zal niet zonder slag of stoot gaan: er zijn gemuteerde poolvossen en papegaaiduikers aanwezig die het ontsteken van het IJslands vuur zullen proberen tegen te houden (vechtend voor de Slamet), ze zullen niet altijd eten of een slaapplaats ter beschikking hebben en verzin nog maar meer problemen.
*Mocht het nog niet duidelijk zijn: voor iedere leeftijd is maar één rol aanwezig!