• Hoi!

    Ik ben bezig met een kort verhaal voor mijn studie. Nu heb ik een leuk onderwerp (avontuurlijk: er gebeurt heel veel). Nu ben ik aan het twijfelen hoe ik het ga schrijven. Schrijf ik het in het ik-perspectief, hij/zij-perspectief of schrijf ik bij (bijna) elk hoofdstuk vanuit iemand anders. Nu is het zo dat ik ongeveer 4 a 5 hoofdpersonen heb. Wat zouden jullie het prettigst vinden om te lezen?

    Ik lees graag in de derde persoon, dus in de hij-vorm. Maar uiteindelijk moet jij schrijven waar jij je het prettigst bij voelt! (:


    Pretty is just a pretty word.

    Ik lees het liefst in de derde persoon, de personele verteller. Ik ben niet zo aan auctoriaal, maar da's mijn mening. De ik vorm lees ik ook, maar dan liefst in de verleden tijd.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Velleity schreef:
    Ik lees graag in de derde persoon, dus in de hij-vorm. Maar uiteindelijk moet jij schrijven waar jij je het prettigst bij voelt! (:


    Ik vind het persoonlijk het fijnst om in de ik-vorm te schrijven, maar aangezien ik 5 hoofdpersonages heb, lijkt me dat onhandig. Je krijgt maar één persoon écht te leren kennen. En elk hoofdstuk iemand anders is weer zo ingewikkeld voor de lezer.. Hm..

    michaelsllamaup schreef:
    (...)

    Ik vind het persoonlijk het fijnst om in de ik-vorm te schrijven, maar aangezien ik 5 hoofdpersonages heb, lijkt me dat onhandig. Je krijgt maar één persoon écht te leren kennen. En elk hoofdstuk iemand anders is weer zo ingewikkeld voor de lezer.. Hm..


    Het is zowel in de ik-vorm als in de hij-vorm mogelijk uit meerdere perspectieven te schrijven. Persoonlijk vind ik het dan een beter idee het uit de hij-vorm te schrijven, want dat is duidelijker, maar als jij liever de ik-vorm schrijft, dat moet je dat doen. Je eigen schrijfstijl loopt sowieso het vlotst, je moet geen tijd kiezen omdat anderen dat willen, het is jouw verhaal.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Als je zoveel personages hebt zou ik hij/zij vertelperspectief gebruiken.
    Maar elk hoofdstuk vanuit een ander standpunt is wel creatiever om een verhaal te vertellen, en voor een leerkracht is dat niet noodzakelijk ingewikkeld aangezien die hopelijk wel iets kent van literatuur (:


    We are only a moment.

    Je kunt het allebei doen. Je ziet in boeken allebei: switchen van perspectief/personage, of gewoon in de hij - vorm. Misschien is 5 wel iets veel om te switchen, dan denk ik dat je misschien beter opteert voor de hij - vorm, omdat dat een mooier, vloeiend, organisch geheel opbrengt in de meeste gevallen (omdat je met zoveel personages zit). Maar dat hangt echt af van hoe je je verhaal wilt structureren. Ik - vorm kan in principe ook gewoon. Maar persoonlijk, zou ik in dit geval, voor de hij/zij gaan. Maar dat is een heel subjectief antwoord.

    [ bericht aangepast op 23 april 2015 - 21:08 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Velleity schreef:
    Ik lees graag in de derde persoon, dus in de hij-vorm. Maar uiteindelijk moet jij schrijven waar jij je het prettigst bij voelt! (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Bij zoveel point of views, zou ik persoonlijk auctoriaal gebruiken. Dat vind ik ook leuker lezen. (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Je kan ook een combinatie van hij en ik vorm gebruiken, dat de ´ik´ geen hoofdpersoon is, maar wel een beetje met de gebeurtenissen te maken heeft en dan veel vertelt over de hoofdpersoon, maar dan net niet alles ziet....


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Uptown schreef:
    Bij zoveel point of views, zou ik persoonlijk auctoriaal gebruiken. Dat vind ik ook leuker lezen. (:


    † Love? I want to sleep.

    Ik zou doen wat je zelf het fijnste vindt.
    Het liefste lees ik in de hij/zij-vorm.

    [ bericht aangepast op 24 april 2015 - 12:31 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]