Assassin schreef:
Ik snap dat mensen het fijn vinden dat anderen hetzelfde voelen en dit weten, maar ik ben gewoon van mening dat sommige van die benamingen te ver gaan en te diep graven, alsof je elke nies een speciale naam wilt geven. Het lijkt me eerlijk gezegd ook nogal rot dat als je je benaming gevonden hebt, je er plots ineens weer vanaf moet wijken omdat je je ineens weer anders voelt. Wat dan? Ik denk dat je dan ook erg onzeker kan worden. Daarom vind ik die ruimere omschrijvingen met de wat meer standaard benamingen gewoon wat beter. Heb je ook wat meer ruimte om jezelf te ontplooien zonder dat je het gevoel hebt dat je je ergens aan moet houden omdat je denkt dat het is wat je bent.
Dat hoeft niet per se. Seksuele oriëntatie is niet iets wat je kunt kiezen, maar wel tot op zekere hoogte flexibel. Mensen kijken daar vaak een beetje vreemd tegenaan, maar eigenlijk is dát juist vreemd, als je het mij vraagt. Een mens is vrijwel nooit één ding zijn hele leven lang, dus ook het label dat het beste past kan veranderen, net als je lievelingseten of persoonlijkheid. Het probleem ligt wat dat betreft meer in de hoofden van mensen en onze houding als maatschappij dan bij de verscheidenheid aan labels, denk ik. Zeker als je nog bezig bent uit te vogelen wat het beste past zou het oké moeten zijn om verschillende dingen uit te proberen.
Maar goed, ik snap dat je een andere mening hebt dan ik, en dat is prima. Ik snap je ook wel, want meer algemene termen vangen grotere groepen en zijn soms gewoon gemakkelijker of simpeler, dat klopt. Gebruik daarvan heeft zeker ook voordelen.
Ik vind het alleen jammer dat er vaak zo'n negatieve houding is tegenover labels die wel dieper gaan dan "gewoon" gay of ace. Dit soort zaken liggen vaak al ingewikkeld en emotioneel genoeg, en als iemand een label heeft gevonden waar hij of zij zich prettig bij voelt heeft verder niemand daar last van, zelfs als het iets is wat (nog) niet vaak gebruikt wordt.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan