• Hey,

    Voor school moet ik een wiskunde PO maken die bestaat uit - een hoop - vragen waar wij antwoord op moeten geven en we moeten uitleggen hoe we aan dat antwoord komen. Nou hebben we alles gemaakt maar zitten we al zeker drie kwartier over één vraag te neuzelen. Ik vroeg me af of een van jullie misschien dit PO heeft gemaakt of gewoon zo briljant is en ons uit ons lijden wil verlossen.
    - Onder de spoiler staan opdrachten en niet zo veel met vraag 9 te maken hebben en we wel wisten maar ik dacht ik laat ze er voor de duidelijk maar even tussen staan. -


    Liesje wil trouwen. Zij kan echter moeilijk kiezen uit haar vijf aanbidders. Ze vindt ze alle vijf even aardig. Ze besluit hen onderling te vergelijken. Elke avond nodigt ze drie van de vijf uit om met haar te dineren.
    Als ze op een avond bijvoorbeeld A, B en C uitnodigt, tekent ze driehoek ABC in de graaf. Als ze voor de volgende dag B, D en E uitnodigt, tekent ze met een andere kleur driehoek BDE in de graaf.

    Opdrachten
    1. Hoeveel drietallen kan ze tekenen? Werk systematisch.


    Dat wil ze zo doen dat op geen enkele avond dezelfde twee aanbidders elkaar ontmoeten. In het voorbeeld waren op de eerste twee avonden ABC en BDE uitgenodigd. Welk drietal Liesje ook voor de derde avond uitnodigt, er zijn er altijd twee aanbidders bij die elkaar al bij een eerdere avond hebben ontmoet.

    2. Leg uit dat - hoe Liesje ook plant - het altijd na twee avonden spaak loopt.

    Stel nu dat Liesje zes in plaats van vijf aanbidders heeft. Weer besluit ze hen onderling te vergelijken. Elke avond nodigt ze drie van de aanbidders uit om met haar te dineren.

    3. Hoeveel drietallen zijn er mogelijk bij zes aanbidders?

    Ook nu wil Liesje dat op geen enkele avond dezelfde twee aanbidders elkaar ontmoeten.

    4. Na hoeveel avonden loopt het spaak, hoe Liesje ook plant ?

    Stel nu dat Liesje zeven aanbidders heeft. Weer besluit ze hen onderling te vergelijken. Elke avond nodigt ze drie van de aanbidders uit om met haar te dineren. Ook nu wil Liesje dat op geen enkele avond dezelfde twee aanbidders elkaar ontmoeten. En nu kan dat wel!

    5. Na hoeveel avonden heeft Liesje haar plan uitgevoerd?
    Maak een schema waarin staat wie ze op elk van de avonden uitnodigt.

    6. Waarom zou je de graaf die bij opdracht 5. hoort `n volledige graaf moeten noemen (gebruik eventueel wikipedia)

    7. Hoeveel verbindingen heeft `n volledige graaf met 7 punten ?
    En hoeveel verbindingen `n volledige graaf met 10 punten ?

    8. Probeer `n formule te maken voor het aantal verbindingen als de graaf n punten heeft. ( voor n mag je dan naderhand elk gewenst puntenaantal invullen.) Leg goed uit hoe je aan je formule komt.


    9. Kun je nu ook `n regel afleiden voor welk aantallen aanbidders van Liesje het wel lukt om zoveel drietallen te maken dat elke vrijer precies één keer met elk van de anderen in een drietal verenigd is geweest.


    Alvast super - super bedankt! (Als je het überhaupt al doorgelezen hebt)


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Ik ga later vanavond even voor je kijken.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Ik had gisteren jammer genoeg geen tijd meer, tegen wanneer moet het af zijn?


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Vanmiddag haha, maar het geeft niet want we hebben sowieso genoeg punten om een ruime voldoende te halen. Het was alleen wel mooi geweest als we deze ook hadden kunnen maken, anders staat het zo leeg x'D

    Toch bedankt!


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can