• Na ongeveer drie jaar schrijfervaring, waarvan twee jaar in het gezelschap van mijn Q-vrienden, ben ik uiteindelijk tot het besluit gekomen dat ik ditmaal naar een groter doel toe ga werken; het schrijven van een boek. En nee, ik ben niet van plan om deze uit te geven, maar ik wil wel kijken of ik het op de een of andere manier kan drukken voor mezelf. Dit is deels omdat ik graag eens wil beginnen aan een project zo groot als deze, en deels omdat ik iets tastbaars wil van al mijn ervaring die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan.

    Nou is dit de eerste keer dat ik iets schrijf dat zo uitgebreid word en niet op Quizlet komt, dus ik kan alle hulp gebruiken. Dus ik wil vragen aan jullie geweldige schrijvers of jullie tips hebben voor het schrijven van een boek. Alles is welkom, van tips voor het maken van een goede verhaallijn, tot hulp voor het opzoeken van kloppende achtergrondinformatie. Ik weet zeker dat er vast wel meer mensen zijn die het fijn vinden om dit soort tips te krijgen, dus leef je lekker uit!

    Alvast heel erg bedankt!




    Ik had geen idee waar ik dit moest plaatsen en het stamcafé leek mij het beste, sorry lieve mod die misschien dit topic moet verplaatsen omdat hij fout staat!

    [ bericht aangepast op 12 feb 2015 - 17:18 ]

    Ik maak in een apart word bestand een soort tijdlijn van de dingen die gebeuren op welke dag. Dit hoeft niet met data te zijn, maar kan ook met [maandag], [een week later, dinsdag] e.d. En er onder beschrijf je kort wat er die dag is gebeurd. Dat helpt me vaak met dingen niet vergeten. Voorbeeld:
    "Maandag: Eva ging met haar dochter naar de kinderboerderij en in de middag naar haar moeder om te vertellen hoe het ging met de zoektocht naar een leuke man.
    Een week later, dinsdag: Jason is Eva haar nieuwe vlam, ze ontmoette hem in de ochtend in het restaurant waar ze werkt. Ze hebben gepraat en nummers uitgewisseld. In de avond gaan ze ergens een drankje drinken."


    En ik schrijf alleen over dingen die ik weet die kloppen. Natuurlijk hoeft niet alles naar waarheid te gaan, maar het is wel fijn om te weten dat je na een intiem moment niet meteen zwanger bent of dat je niet meteen last hebt van alle symptomen. Veel mensen vergeten dat (:

    Tip: niet te kritisch zijn. Ik ben veel te kritisch en heb daarom al meer dan een jaar amper iets geschreven. Gewoon een leuk idee verzinnen en aan de slag gaan zonder over elk zinnetje na te denken "omdat het een boek wordt".


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    FiftyShades schreef:
    Ik maak in een apart word bestand een soort tijdlijn van de dingen die gebeuren op welke dag. Dit hoeft niet met data te zijn, maar kan ook met [maandag], [een week later, dinsdag] e.d. En er onder beschrijf je kort wat er die dag is gebeurd. Dat helpt me vaak met dingen niet vergeten. Voorbeeld:
    "Maandag: Eva ging met haar dochter naar de kinderboerderij en in de middag naar haar moeder om te vertellen hoe het ging met de zoektocht naar een leuke man.
    Een week later, dinsdag: Jason is Eva haar nieuwe vlam, ze ontmoette hem in de ochtend in het restaurant waar ze werkt. Ze hebben gepraat en nummers uitgewisseld. In de avond gaan ze ergens een drankje drinken."


    En ik schrijf alleen over dingen die ik weet die kloppen. Natuurlijk hoeft niet alles naar waarheid te gaan, maar het is wel fijn om te weten dat je na een intiem moment niet meteen zwanger bent of dat je niet meteen last hebt van alle symptomen. Veel mensen vergeten dat (:


    Ik ben nu bezig met opschrijven wat de verdeling van de hoofdstukken word, dus ongeveer wat wanneer gebeurd. Deel jij meteen al alles in per hoofdstuk, of maak je eerst de tijdlijn en zie je het tijdens het schrijven wel?

    Turing schreef:
    (...)

    Ik ben nu bezig met opschrijven wat de verdeling van de hoofdstukken word, dus ongeveer wat wanneer gebeurd. Deel jij meteen al alles in per hoofdstuk, of maak je eerst de tijdlijn en zie je het tijdens het schrijven wel?

    Eerst maak ik een omschrijving hoe het verhaal moet gaan en als ik dan aan het schrijven ben en het lukt niet volgens die omschrijving, dan laat ik de omschrijving los en ga een "nieuwe weg in". Vaak bedenk je onderweg nog heel veel dingen en pas je je verhaal er op aan. En tijdens het schrijven heb ik er een "kladpapier" (word document) naast, waarin ik alles beschrijf. Een samenvatting van de gebeurtenissen. Ik kan je wel even een voorbeeld geven (ze volgen elkaar niet gelijk op in het verhaal).
    Zaterdag: Carolyn helpt met verven bij Andy. Zijn slaapkamer en de kamer van Vanessa, met Vanessa. In haar kamer wordt één muur blauw. Ze verven elkaar er helemaal onder. Met alle drie de kleuren, blauw, licht zandkleurig en donker zandkleurig. Rain, de husky, zit onder de verf en Andy en Carolyn gaan haar wassen. Ze gaan bij Carolyn barbecueën. Ze moet 's avonds werken.
    Twee weken & twee dagen later, vrijdag: Ze zijn een week officieel samen als ze naar huis mag uit het ziekenhuis, na haar ongeluk. Andy heeft in die twee weken zijn huis compleet ingericht. Als Carolyn het ziet vindt ze het erg mooi. Vanessa wordt thuisgebracht door Andy's moeder en vertelt dat ze naar de dierentuin zijn geweest, maar nog niet alles heeft gezien. Andy zegt dat ze dan morgen maar weer moeten gaan om de rest te zien. In de avond gaan ze uit eten met Andy's vrienden, naar een steakhouse en daarna moeten ze nog even boodschappen doen voor morgen naar de dierentuin.

    Dit heb ik dus uitgebreid in het verhaal zelf omschreven.

    Maak eerst een korte samenvatting voor jezelf en werk die later uit :)

    Oh, en laat het aan iemand anders lezen die een beetje goed is in Nederlands, om eventuele foutjes die je over het hoofd hebt gezien eruit te halen


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Maak eerst een korte samenvatting voor jezelf en werk die later uit :)

    Oh, en laat het aan iemand anders lezen die een beetje goed is in Nederlands, om eventuele foutjes die je over het hoofd hebt gezien eruit te halen

    Das ook een goeie. Lees zelf je verhaal heel vaak na op fouten en dingen die je anders wil doen. En met heel vaak bedoel ik écht heel vaak.

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Das ook een goeie. Lees zelf je verhaal heel vaak na op fouten en dingen die je anders wil doen. En met heel vaak bedoel ik écht heel vaak.

    Hmja, alleen mijn helpende vriendin is dyslectisch en ik denk niet dat geen van de andere vrienden zin heeft om mij belabberde spelling na te kijken :'D Daar ga ik nog even naar kijken, misschien wil mijn moeder wel wat doen ofzo.

    Voor ik begin schrijf ik in een word document even een korte versie van het verhaal uit.
    Gewoon een beschrijving van waar ik heen wil met het verhaal en grote gebeurtenissen, de details en tijdlijn komen pas gaandeweg daarna.
    Verder heb ik enkele documenten waar ik alles op bijhoud.
    Zo heb ik een pagina met personages, waar ik dan alle info bijhoud over alle personages die voorkomen in het verhaal en alle belangrijke dingen over hen.
    En daarnaast heb ik nog een document waar ik een samenvatting bijhoud per hoofdstuk. Gewoon per hoofdstuk een paar korte zinnen over wat er juist gebeurd en welke personages erin voorkomen. Makkelijk omdat als je dan later in het verhaal iets terug wilt lezen je het makkelijk terug vind.

    Maar waar ik het meeste aan heb is een testlezer. Iemand die heel streng je hoofdstukken beoordeeld. En dan heb ik het niet alleen over spellingsfouten. Maar ook gewoon om te weten wat een lezer denkt terwijl ze mijn verhaal aan het lezen zijn. Welke vragen stelt ze zich? Welke stukken vind ze aangenaam lezen en welke niet? etc.

    Hoop dat je hier wat aan hebt :)


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    dit is een voorbeeldje over mijn samenvatting, die ik trouwens pas schrijf als het hoofdstuk af is:


    hoofdstuk 1: Lina word wakker met vreemden naast haar bed. Deze vertellen haar over Helmfirtha, een eiland gelegen midden in de grote oceaan, tussen Mexico en Taiwan, waar de afstand het grootst was. Ze vertelden haar dat ze daarvan afkomstig was, maar dat ze op onverklaarbare manier verdwenen was. Ze halen haar over om met hun mee te gaan. Louis word bedreigd.
    voorkomende personages: Chandler, Lina, Yotor, Meira, Louis

    Hoofdstuk 2: Ze lopen naar de rand van de stad. Korte uitleg over dwergen en hun geschil met kabouters. Ontmoeting eerste draak, Salanth. Ruimtereizen. Aankomst kasteel, kennismaking Irwin
    voorkomende personages: Chandler, Yotor, Meira, Lina, Salanth, Irwin

    [ bericht aangepast op 12 feb 2015 - 20:39 ]


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Hier staan enkele interessante tips.
    http://writingsuus.infoteur.nl/specials/creatief-schrijven.html
    Zullen we elkaar blijven motiveren, want ik ben tijdelijk weer een beetje futloos als het op schrijven aankomt. Al heb ik deze week al 6 pagina's voor mn bachelorproef geschreven, maar dat telt jammer genoeg niet echt.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Oh, dit is voor mij ook een nuttig topic. Als eindwerkstuk van school mag ik voor mijn praktisch deel een boek schrijven. Om te beginnen vond in best lastig. Als eerst heb ik vragenlijsten over mijn karakters gemaakt, zodat ik ze echt goed leer kennen. Ik schrijf nu vooral wat ik al wel weet aan het verhaal. In chronologische volgorde schrijven werkt voor mij nog niet, omdat ik nog niet helemaal uit de hele verhaallijn ben. Iets later in het proces ga ik dan echt de verhaallijn uitwerken. Voor mij werkt dit goed, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Veel plezier ermee in ieder geval!


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik ermee begin (ik heb nogal een tijd-tekort momenteel), maar ik ben van plan om mijn profielwerkstuk op een gegeven moment op Quizlet te zetten. Dit gaat over het schrijven van een goed boek en ik heb echt nuttige tips ontdekt.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Avarosa schreef:
    Hier staan enkele interessante tips.
    http://writingsuus.infoteur.nl/specials/creatief-schrijven.html
    Zullen we elkaar blijven motiveren, want ik ben tijdelijk weer een beetje futloos als het op schrijven aankomt. Al heb ik deze week al 6 pagina's voor mn bachelorproef geschreven, maar dat telt jammer genoeg niet echt.


    Dat lijkt me een heel goed idee (:


    Catan schreef:
    Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik ermee begin (ik heb nogal een tijd-tekort momenteel), maar ik ben van plan om mijn profielwerkstuk op een gegeven moment op Quizlet te zetten. Dit gaat over het schrijven van een goed boek en ik heb echt nuttige tips ontdekt.


    Zou je het me willen laten weten als je het online zet?

    Mijn topics. c;


    Caution first, always.

    Turing schreef:
    (...)

    Zou je het me willen laten weten als je het online zet?


    Ja, ik zal het proberen te onthouden haha!


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain