Tylan schreef:
(...)
Dat is echt zo fout van je leerkracht, dit heb ik nog nooit gehoord, serieus. Ik ben nu al sinds juli op zoek naar werk en doe niks anders dan solliciteren via mail en zo en ik stel me altijd voor. Dat is het eerste wat wij op school leerde, stel jezelf voor. Ik snap niet hoe je een brief kan versturen of aan iemand geven zonder dat zij weten wie je bent en zo. Het is toch gewoon heel beleefd om even te zeggen van 'Geachte heer/mevrouw, mijn naam is *, ik ben * en woon in *. En dan de rest van je verhaal*. Dat vind ik trouwens volkomen normaal en iets dat je toch automatisch zou doen?
Als ik een werknemer zou zijn en krijg een brief van een sollicitant die zichzelf niet voorstelt gewoonweg in de vuilbak gooien en niet bekijken. Je gegevens staan vast bij je CV, omdat dat wel sowieso moet, maar dan nog. Het is beleefd (en een must denk ik gewoon ook) om je voor stellen bij zo'n brief. Ik heb zelfs een boekje met bin-normen, waarin staat hoe je een brief eigenlijk moet schrijven en daar staat ook duidelijk in, eerst aanspreken met bv. geachte en dan jezelf voorstellen.
Volgens wordt het, omdat het al in je CV staat, vaak als overbodig gezien. Ik heb deze zomer ook veel gesolliciteerd en ik heb, heel eerlijk, mezelf bijna nooit voorgesteld. Maar dat was omdat ik vaak alleen motivatie hoefde te schrijven en de rest al in een formulier ingevuld was.
Maargoed, Fereale, voor je motivatiebrief, een goede afsluiter waardoor je misschien sneller uitgenodigd wordt op een gesprek:
Graag zou ik het één en ander willen toelichten in een gesprek.
Heb ik als tip van mijn moeder gekregen, toen ik deze zomer ging solliciteren. Ik weet niet of het helpt, maar het ziet er wel uitnodigend uit van jouw kant. ^^
Deep inside, I've never felt alive