• Hoi!

    Ik ga weer op zoek naar werk en daarbij hoort dus ook weer brieven sturen (en langs brengen) Nu zoek ik alleen hulp, want wat ik nu heb is heel standaard.
    Of dat gevoel heb ik. Ik ben er nog mee bezig, maar heb hem bijna klaar. Zijn er dan mensen die hem dan na willen lezen en/of verbeteren?
    Ik kan hem dan evt wel in het topic zetten (zonder namen etc.)

    Alvast bedankt!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Fereale schreef:
    (...)

    Ik ben serieus. Wij mochten onze brief nooit zo beginnen. ''Mijn naam is''


    Dat is echt zo fout van je leerkracht, dit heb ik nog nooit gehoord, serieus. Ik ben nu al sinds juli op zoek naar werk en doe niks anders dan solliciteren via mail en zo en ik stel me altijd voor. Dat is het eerste wat wij op school leerde, stel jezelf voor. Ik snap niet hoe je een brief kan versturen of aan iemand geven zonder dat zij weten wie je bent en zo. Het is toch gewoon heel beleefd om even te zeggen van 'Geachte heer/mevrouw, mijn naam is *, ik ben * en woon in *. En dan de rest van je verhaal*. Dat vind ik trouwens volkomen normaal en iets dat je toch automatisch zou doen?
    Als ik een werknemer zou zijn en krijg een brief van een sollicitant die zichzelf niet voorstelt gewoonweg in de vuilbak gooien en niet bekijken. Je gegevens staan vast bij je CV, omdat dat wel sowieso moet, maar dan nog. Het is beleefd (en een must denk ik gewoon ook) om je voor stellen bij zo'n brief. Ik heb zelfs een boekje met bin-normen, waarin staat hoe je een brief eigenlijk moet schrijven en daar staat ook duidelijk in, eerst aanspreken met bv. geachte en dan jezelf voorstellen.


    16 - 09 - '17

    Tylan schreef:
    (...)

    Dat is echt zo fout van je leerkracht, dit heb ik nog nooit gehoord, serieus. Ik ben nu al sinds juli op zoek naar werk en doe niks anders dan solliciteren via mail en zo en ik stel me altijd voor. Dat is het eerste wat wij op school leerde, stel jezelf voor. Ik snap niet hoe je een brief kan versturen of aan iemand geven zonder dat zij weten wie je bent en zo. Het is toch gewoon heel beleefd om even te zeggen van 'Geachte heer/mevrouw, mijn naam is *, ik ben * en woon in *. En dan de rest van je verhaal*. Dat vind ik trouwens volkomen normaal en iets dat je toch automatisch zou doen?
    Als ik een werknemer zou zijn en krijg een brief van een sollicitant die zichzelf niet voorstelt gewoonweg in de vuilbak gooien en niet bekijken. Je gegevens staan vast bij je CV, omdat dat wel sowieso moet, maar dan nog. Het is beleefd (en een must denk ik gewoon ook) om je voor stellen bij zo'n brief. Ik heb zelfs een boekje met bin-normen, waarin staat hoe je een brief eigenlijk moet schrijven en daar staat ook duidelijk in, eerst aanspreken met bv. geachte en dan jezelf voorstellen.

    True, ik zou precies hetzelfde doen. In het echt stel je jezelf toch ook voor aan iemand? En bij het sollicitatiegesprek begin je ook niet meteen over wat je kan, zonder je voor te stellen.

    Catcall schreef:
    (...)
    True, ik zou precies hetzelfde doen. In het echt stel je jezelf toch ook voor aan iemand? En bij het sollicitatiegesprek begin je ook niet meteen over wat je kan, zonder je voor te stellen.


    Inderdaad. De brief is hier trouwens het eerste aanspreekpunt naar die persoon toe.


    16 - 09 - '17

    Het enige wat ik misschien nog aan zou passen is deze zin:
    Momenteel zit ik in mijn derde leerjaar > ik zou "het derde leerjaar" gebruiken, voornamelijk omdat het geschikter klinkt en daarnaast, omdat het derde leerjaar niet echt je bezit is. Hoewel het niet echt een fout is, klinkt het in mijn oren beter. Weet niet of de anderen het daarmee eens zijn?

    [ bericht aangepast op 21 jan 2015 - 21:15 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Dan snap ik niet hoe mijn lerares daarop kwam, maar het werd altijd fout gerekend.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Mylintis schreef:
    Het enige wat ik misschien nog aan zou passen is deze zin:
    Momenteel zit ik in mijn derde leerjaar > ik zou "het derde leerjaar" gebruiken, voornamelijk omdat het geschikter klinkt en daarnaast, omdat het derde leerjaar niet echt je bezit is. Hoewel het niet echt een fout is, klinkt het in mijn oren beter. Weet niet of de anderen het daarmee eens zijn?


    Klopt. Al denk ik bij derde leerjaar aan de lagere school en zou ik er al derde jaar van maken, maar dat komt misschien omdat ik Belg ben? Anyway, ze snappen het vast wel, dus ik denk niet dat het per se fout is.


    16 - 09 - '17

    Tylan schreef:
    (...)

    Dat is echt zo fout van je leerkracht, dit heb ik nog nooit gehoord, serieus. Ik ben nu al sinds juli op zoek naar werk en doe niks anders dan solliciteren via mail en zo en ik stel me altijd voor. Dat is het eerste wat wij op school leerde, stel jezelf voor. Ik snap niet hoe je een brief kan versturen of aan iemand geven zonder dat zij weten wie je bent en zo. Het is toch gewoon heel beleefd om even te zeggen van 'Geachte heer/mevrouw, mijn naam is *, ik ben * en woon in *. En dan de rest van je verhaal*. Dat vind ik trouwens volkomen normaal en iets dat je toch automatisch zou doen?
    Als ik een werknemer zou zijn en krijg een brief van een sollicitant die zichzelf niet voorstelt gewoonweg in de vuilbak gooien en niet bekijken. Je gegevens staan vast bij je CV, omdat dat wel sowieso moet, maar dan nog. Het is beleefd (en een must denk ik gewoon ook) om je voor stellen bij zo'n brief. Ik heb zelfs een boekje met bin-normen, waarin staat hoe je een brief eigenlijk moet schrijven en daar staat ook duidelijk in, eerst aanspreken met bv. geachte en dan jezelf voorstellen.

    Volgens wordt het, omdat het al in je CV staat, vaak als overbodig gezien. Ik heb deze zomer ook veel gesolliciteerd en ik heb, heel eerlijk, mezelf bijna nooit voorgesteld. Maar dat was omdat ik vaak alleen motivatie hoefde te schrijven en de rest al in een formulier ingevuld was.

    Maargoed, Fereale, voor je motivatiebrief, een goede afsluiter waardoor je misschien sneller uitgenodigd wordt op een gesprek:
    Graag zou ik het één en ander willen toelichten in een gesprek.
    Heb ik als tip van mijn moeder gekregen, toen ik deze zomer ging solliciteren. Ik weet niet of het helpt, maar het ziet er wel uitnodigend uit van jouw kant. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Mylintis schreef:
    Het enige wat ik misschien nog aan zou passen is deze zin:
    Momenteel zit ik in mijn derde leerjaar > ik zou "het derde leerjaar" gebruiken, voornamelijk omdat het geschikter klinkt en daarnaast, omdat het derde leerjaar niet echt je bezit is. Hoewel het niet echt een fout is, klinkt het in mijn oren beter. Weet niet of de anderen het daarmee eens zijn?

    Ja, "het derde leerjaar van mijn opleiding" klinkt beter.

    Fereale schreef:
    Dan snap ik niet hoe mijn lerares daarop kwam, maar het werd altijd fout gerekend.


    Dat snap ik ook niet zo goed eigenlijk. Ik kan nu wel zeggen, zij is leerkracht dus weet het vast beter, maar ik heb ook les gehad en daar werd het anders verteld. Ik heb die soorten lessen ook van meerdere leerkrachten gehad, dusja. Ik kan nu moeilijk gaan zeggen dat al mijn leerkrachten het fout hadden. Het bureau waar ik ingeschreven ben als werkloze zei me ook dat het heel goed was dat ik me als eerst voorstelde.
    Ik zeg nu niet dat je je brief moet aanpassen omdat ik dit nu zeg of zo, het is jouw brief en je doet er mee wat je wil, dusja.


    16 - 09 - '17

    Jingim schreef:
    (...)
    Volgens wordt het, omdat het al in je CV staat, vaak als overbodig gezien. Ik heb deze zomer ook veel gesolliciteerd en ik heb, heel eerlijk, mezelf bijna nooit voorgesteld. Maar dat was omdat ik vaak alleen motivatie hoefde te schrijven en de rest al in een formulier ingevuld was.

    Maargoed, Fereale, voor je motivatiebrief, een goede afsluiter waardoor je misschien sneller uitgenodigd wordt op een gesprek:
    Graag zou ik het één en ander willen toelichten in een gesprek.
    Heb ik als tip van mijn moeder gekregen, toen ik deze zomer ging solliciteren. Ik weet niet of het helpt, maar het ziet er wel uitnodigend uit van jouw kant. ^^


    Ah zo, ja dat kan ik dan nog begrijpen.


    16 - 09 - '17

    Tylan schreef:
    (...)

    Ah zo, ja dat kan ik dan nog begrijpen.


    Ik heb een paar dingetjes nog aangepast en mijn lerares vond dat inderdaad ook overbodig.
    Mijn naam staat al twee keer in de brief en 1 keer in de CV, dus ik laat het zo maar, denk ik. In ieder geval heel erg bedankt!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Graag gedaan en succes ermee!


    16 - 09 - '17

    Hoi, ik studeer HRM > Human Resource Management, ofwel, ik kan later recruiter worden. Als je vragen hebt dan kun je zeker bij mij aankloppen via prive bericht :)


    Life is hard and then we die

    Oh dat is handig! Ik zal vast nog wel meer brieven moeten versturen. Tips zijn altijd welkom. Ook als je nu nog dingen ziet die ik anders had moeten opschrijven. (:


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Wij mochten ook nooit / (slash) gebruiken bovenin,

    ''Beste mevrouw,meneer,'' moesten wij doen. Vind ik ook wel netter staan. (:


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales