• Ik was net bezig met een nieuwe Quiz te ontwerpen, genaamd Overleef jij de aanval van een dier?. Ik besefte me dat ik heel veel van die dingen niet goed wist en ik ben dan nog echt veel met dieren bezig. Dus besloot ik eventjes met iedereen informatie te delen met wat je moet doen als je onder aanval van een dier komt. Alle dieren zijn anders, vergeet dit nooit. De aanpak van het ene dier kan offensief zijn voor het andere.

    Ik vrees dat de meeste mensen dit eigenlijk niet goed weten, terwijl het wel informatie is die je leven kan redden, zeker als het om honden gaat.


    Hond

    Probeer altijd een confrontatie te voorkomen. Probeer desnoods een bevel te geven. Kijk een geschrokken of agressief dier nooit in de ogen, dit kan bedreigend overkomen. Als je iets vast hebt, zoals een fiets of wandelstok, hou het dan tussen jullie in of laat de hond daarin bijten, zodat hij afgeleid is. Als je dit niet hebt, vergeet nooit dat de arm het minst erg is als het op bijten aankomt. Zie wel dat je handen in vuisten zijn, een vinger is er zo af. Probeer hem af te leiden, maar niet met je eigen lichaam. Sta zo stil mogelijk en maak geen onverwachte bewegingen. Ren zeker niet weg, want dan kom je over als prooi.
    Als de hond toch aanvalt, laat hem in je arm bijten. Het doet pijn, maar trek niet terug. De hond zal dan beginnen schudden en kan meer kracht zetten. Duw in plaats terug en probeer hem op de grond te werken. Duw je arm zo ver mogelijk in zijn keel, zodat hij gedwongen wordt los te laten. Houdt niet terug om een schop te geven, zeker niet als het een grote hond is. Een kleine ook, maar wees dan voorzichtiger. Zie ten alle tijden dat de hond niet in de buurt van je gezicht, borst of keel kan komen, dit is gevaarlijk.
    Als het over lijkt te zijn, wandel dan heel rustig weer weg. Blijf zo kalm mogelijk.
    Zie nadien sowieso dat je de wonden verzorgt en probeer de eigenaar te lokaliseren, zodat je zoiets kan voorkomen en een schadevergoeding kan krijgen indien nodig. Laat jezelf zeker checken op ziektes als hondsdolheid!


    Rat
    Ratten durven aan te vallen, maar dit is minder vaak en minder erg dan over het algemeen wordt aangenomen. Schop het dier van je weg en probeer in een andere kamer of uit zijn territorium te komen. Laat jezelf achteraf op verschillende ziektes nakijken!


    Gans
    Als je een goed waakdier wilt, is de gans het aangewezen dier. Ze zijn ongelofelijk territoriaal en zorgen vaker voor gewonden dan de meeste andere dieren. Vooral in de lente, als het broedseizoen is, is dit een probleem. Het voornaamste wat je kan doen is de omgeving zo snel mogelijk verlaten, want een gans zal je niet makkelijk ver volgen. Blijf vooral heel kalm en maak geen overhaaste bewegingen, want dat zal de gans doen denken dat je een bedreiging bent. Probeer ten allen tijde oogcontact te houden, want je bent nog steeds een pak groter dan dit dier en het zal hem intimideren. Je moet altijd weten dat je sterker bent dan dit dier.
    Wend nooit je rug en wend je ogen niet af.


    Beer
    Ten eerste moet je het verschil tussen een zwarte, een bruine en een ijsbeer.
    Probeer afstand te houden en vermijd de confrontatie. Meestal zoekt een beer die niet gewoon op. Ze zien ook niet heel goed, dus als je je stilhoudt en de windrichting mee hebt, is het meestal geen probleem. Kijk ook altijd uit naar jongen, want moeders zijn extreem beschermend en zullen je aanvallen.
    Als de beer binnen de 100 m van je komt en agressief gedrag vertoont, probeer je dan zo groot mogelijk te maken door je armen boven je hoofd uit te strekken. Blijf weer zo kalm mogelijk, een beer voelt het als je je niet op je gemak voelt.
    Je moet ook een basis hebben van verschillende soorten beren. Als je ook echt wordt aangevallen, moet je terugvechten, dat is je enige kans. Als een beer gewoon dichter bij komt en niet lijkt te willen aanvallen, val dan op je buik en leg je handen achter in je nek. Zie dat de beer je niet kan omdraaien, want daar zitten je zwakke punten (nek, borst, gezicht, organen).
    Tegen een zwarte beer, die veel kleiner is dan andere beren, vecht je best altijd terug.
    Eventjes over het boom klimmen: Doe dit niet bij zwarte beren, want die klimmen beter dan jij. Klim alleen in een boom als je er vlak naast staat (een beer is sneller als je er nog naartoe moet rennen) en als je een goede klimmer bent. Je moet hoger dan 5 meter raken.
    Bij ijsberen (in het zeldzame geval dat het voorvalt) trek je je kleren uit en laat je die achter voor de beer. Ze zijn te nieuwsgierig om er gewoon voorbij te kunnen lopen.
    Als je ooit in bossen bent, waar je weet dat beren zitten, probeer je dan goed voor te bereiden en neem ook beren pepperspray mee.


    Wolf
    Zoals je al wel weet, zijn de wolven weer aan het oprukken. Men was zeer bang voor deze dieren vroeger, ondanks dat de meeste wolven bang zijn van mensen. Een aanval kan natuurlijk echter nooit worden uitgesloten. Probeer in dit geval kinderen en honden veilig en kalm te houden als ze er bij zijn.
    Als je een wolf ziet, probeer dan langzaam achteruit te gaan. Bedenk je wel dat er nog andere wolven in de buurt kunnen zijn. Besef ook heel goed dat de wolven veel sneller dan jou zijn. Zorg dat er geen wolf achter je rug komt, want dan kunnen hun instincten in actie komen. Staar hen ook niet in de ogen, dit kan een uitdaging zijn en de wolven zijn met meer.
    Als je wordt aangevallen, ga dan op je hurken zitten en bescherm de achterkant van je nek. Probeer de geluiden en het gedrag van een hond die onderdanig is te imiteren (hoog gejank, lippen lekken, grote ogen trekken). Als dit de wolven niet kalmeert, stop meteen, want het kan ook als angst geïnterpreteerd worden. Dit doe je alleen als de wolven niet heel erg agressief zijn, maar je toch een beetje vijandigheid bemerkt in hun gedrag.
    Tenzij je niet anders kan, vecht nooit! Als je niet anders kan, zorg dan dat je hoog blijft staan. Dit maakt je een moeilijkere prooi. Een wolf is geen hond, vergeet dit nooit. Hun bijtkracht ten eerste is al veel sterker.


    Leeuw
    Ten eerste, als je op safari bent, wees slim genoeg om in de auto te blijven! De meeste doden vallen door de slimmeriken die zich niet in de veiligheid van hun jeep bevinden. Zelfs al zie je de leeuw niet, riskeer het niet. Afrika is het continent met de meeste roofdieren.
    Meestal, als een leeuw er niet geïnteresseerd uitziet, zal hij ook niet aanvallen. Mensen vermijden ze het liefst, tenzij als ze iets om te verdedigen hebben, zoals jongen of een prooi. Als hij toch interesse toont, mag je nooit rennen. Denk aan jouw lieve huiskat. Zodra het speeltje beweegt, beweegt de kat. Je kan je kat zelfs niet ontlopen, dus geloof ook niet dat dat met een leeuw wel zal lukken.
    Probeer het dier op een strenge toon toe te spreken, alsof je je hond straft voor iets stouts. Het maakt niet uit wat je zegt, als je maar op manier met veel zelfvertrouwen spreekt. Laat jezelf ook groter te laten lijken dan je eigenlijk bent. Hou je armen boven je hoofd en als je iets hebt, hou er een kledingstuk tussen. Doe dit echter niet te lang, de leeuw zal doorhebben dat het bluf is.
    Loop achteruit, terwijl je de leeuw in de ogen blijft kijken. Verlies nooit het contact. Je kent vast die filmpjes van katten die steeds dichterbij staan iedere keer als je kijkt. Exact hetzelfde, maar de kat is twintig keer groter.
    Als de leeuw echt aanvalt, maak lawaai en zwaai en klap met je handen. Dit is vreemd gedrag en leidt hem af. Als hij echt op je afstormt, blijf staan en blijf lawaai maken en oogcontact houden. Gebruik alles dat je bij hebt en kan vinden om jezelf te verdedigen. Een leeuw zal altijd voor je keel gaan. Als je geen andere keuze hebt, vecht terug, want dit is dan nog de enige manier van overleven.
    Ren alleen als er veel afstand tussen jullie is.


    Tijger
    De grootste reden waarom ik tegen tijgers in zoos ben, is omdat een tijger die ontsnapt gedood wordt. Het duurt te lang om ze te verdoven, maar ze worden snel nieuwsgierig en vallen makkelijk mensen aan. De enige manier om ze dan te stoppen is door ze te doden.
    Probeer vooral zo stil mogelijk te zijn, want als je niet beweegt, ziet een tijger je minder snel. Probeer je te verbergen, zeker als de tijger achter je aankomt. Als dit niet lukt, maak jezelf zo groot mogelijk, tijgers vallen geen dier aan dat groter is dan zichzelf. Ga ook nooit in de buurt van jongen.
    Als de tijger springt, probeer te voorspellen wat er gebeurt. Als je weet waar hij terechtkomt, kan je je verplaatsen. Gebruik een grote stok of een steen als je aangevallen wordt.


    Zwaan
    Een echt gevaar is een zwaan niet tegenover een volwassene, maar kinderen kunnen wel gewond raken als ze aangevallen worden. Normaal gezien zijn ze niet zo heel gevaarlijk, maar ze komen wel heel intimiderend over, zeker in het broedseizoen. Als je jezelf groot en zelfverzekerd doet lijken en niet weg gaat, kalmeren ze meestal, omdat je te groot bent om te kunnen aanvallen. Als ze dan nog doorzetten, ga je langzaam achteruit, tot je buiten zijn territorium bent.
    Ze vallen mensen niet aan voor hun plezier en zullen alleen bijten of echt aanvallen als je te dichtbij komt. Dit gebeurt soms onbewust omdat een druk bewandeld pad bijvoorbeeld als territorium gezien wordt.


    Wespen
    Jammer genoeg kan iedereen dit overkomen. Je stapt per ongeluk in een wespennest of hebt te laat door dat je heel dicht in de buurt komt. In dit geval is zo hard mogelijk lopen de juiste oplossing. Als je in de buurt planten vind om onder te schuilen, doe dit dan en leg je op je buik, terwijl je je nek beschermt. Als er geen vegetatie in de buurt is, blijft dan lopen tot ze interesse in je verliezen.
    Ga achteraf zeker naar het ziekenhuis of de dokter, ook al ben je niet allergisch. Een steek kan altijd op de verkeerde plek terechtkomen. Als je allergisch bent, zoek meteen hulp van de dichtstbijzijnde persoon en leg zo snel mogelijk uit wat het probleem is. Zorg dat je altijd een tegen middel op zak hebt.


    Paarden
    Een paard zal niet snel zomaar aanvallen om te doden, het zal eerder steigeren of stampen omdat het schrikt. Een paard is een prooidier, dus zijn voornaamste reactie is vluchten. Ze zijn dan ook gebouwd op snelheid.
    Als een paard echter niet kan vluchten, zal het vechten door te bijten, stampen en steigeren. Je moet heel rustig blijven, want als jij bang lijkt, zal het paard denken dat er ook echt een gevaar is en nog erger reageren. Als het paard van jou bang lijkt te zijn, wandel dan heel rustig weg. Probeer zelfs te glimlachen of gapen, om duidelijk te maken dat er niets is om bang van te zijn. Verwijder ook op een rustige manier de oorzaak van de angst, als je weet wat deze is. Praat op een kalme manier tegen het paard.
    Eenmaal het probleem opgelost is, zoek de eigenaar als het paard niet van jou is. Zorg voor een schadevergoeding indien nodig.


    Stier
    Wees in de eerste plaats slim genoeg om niet in een weiland met koeien en een stier te gaan. Als het toch moet, leer de signalen van een kwade stier te herkennen. Hoeven schrapen in het zand, kop schudden, naar je staren... Sommige stieren durven echter ook aan te vallen zonder deze signalen te tonen. Neem ook een soort wapen met je mee zoals een baseball bat, sterke stok, loden pijp of zo. Zorg ook dat je in de buurt van de omheining blijft als je kan.
    Probeer achter de stier te raken. Ze hebben ogen waardoor ze volledig rond kunnen zien, maar dit geeft hen heel slecht dieptezicht. Door hun brede bouw, kunnen ze ook niet goed draaien.
    Als de stier achter je aankomt, sla een keer op zijn neus met je wapen. Dit zal hem afleiden en doen stoppen. Als je echter niets bij je hebt, gooi dan je T-shirt of rugzak op de grond, zodat hij zich daarop focust.
    Stieren en koeien kunnen zeer gevaarlijk zijn, zoek dus nooit de confrontatie op! Evenementen zoals het stierenlopen zijn dom, levensgevaarlijk en ronduit dierenmishandeling. Zet jezelf nooit in de positie waarin je gevaar loopt.



    Natuurlijk zijn dieren zoals leeuwen en tijgers niet echt alledaags. Als jullie er nog weten (liefst dieren die wij ook kunnen tegenkomen) mogen jullie ze altijd delen in het topic! Als je andere tips of fouten ziet, deel het maar met ons!

    [ bericht aangepast op 2 jan 2015 - 20:46 ]


    What would Emma do?

    Dat van honden wist ik wel al (mijn opa en oma hebben een kennel gehad, dus ik ben er min of meer mee opgegroeid). De tips weet ik dus al van kleins af aan. Maar bedankt voor het te delen, want ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dit (nog) niet weten.
    Van de andere dieren wist ik eigenlijk niet zo veel, behalve dat een Gans best gevaarlijk is als hij eenmaal wilt aanvallen. (Hij maakt zich dan ook groot, gaat blazen en met zijn vleugels flapperen).


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Handig!


    -

    Handige tips. De tip dat je nooit moet gaan rennen, kende ik al. Toen ik een keer een uitje had met mijn klas, gingen mijn klasgenoten al rennen toen de hond alleen blafte. De eigenaar kon de hond nog net tegen houden om niet achter mijn klasgenoten aan te rennen.

    Ik heb het ooit een keer gehad dat er straathonden achter mij en mijn ouders aan liepen, op een gegeven moment begonnen ze te blaffen en bleven achter ons lopen. Dus mijn moeder heeft zich plotseling om gedraaid en flink in haar handen geklapt. Daar schrokken ze van, ik denk door hun eigen schrikreactie en doordat ze waren afgeleid door mijn moeder die zich voor hen opeens vreemd gedroeg, dat ze toen maar weg zijn gegaan.

    Lawaai maken en ze laten schrikken, lijkt mij een goed idee als een hond geen agressief gedrag vertoont maar wel aan het blaffen is en achter je blijft lopen.


    Physics is awesome

    En een zwaan? Dat zijn pas rotzakken, vooral als ze jonkies hebben...


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Wesp en zwaan toegevoegd en ik ben eventjes de quiz aan het uitbreiden, dus die staan op inactief ;)


    What would Emma do?

    Handig! Bedankt voor de tips!


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    En misschien ook paarden erbij zetten?(:


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    StephenFry schreef:
    Wesp en zwaan toegevoegd en ik ben eventjes de quiz aan het uitbreiden, dus die staan op inactief ;)


    Hahaha we zijn wel erg lastig xD


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Debbaut schreef:
    En misschien ook paarden erbij zetten?(:


    Ik zal het eens opzoeken :) Ik pas steeds mijn quiz aan, dus die zal echt lang worden!


    What would Emma do?

    Handige quiz. ;D Leuk dat je erover nagedacht hebt. Die quiz ga ik later zeker eens doen. : )

    Misschien kan een stier ook erbij? :')

    [ bericht aangepast op 2 jan 2015 - 20:35 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Zou je koeien/stieren er ook bij zetten? Dat is zeer belangrijk. Veel mensen weten niet dat dat gevaarlijke beesten kunnen zijn. Veel mensen zijn al gestorven door stieren, zelfs boeren.
    Ga nooit op een weide met koeien en/of stieren. Je weet nooit hoe ze zullen reageren. Zelfs koeien. Normaal grazen koeien gewoon verder, maar soms kunnen dikbillen achter je lopen...


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    324B21 schreef:
    Zou je koeien/stieren er ook bij zetten? Dat is zeer belangrijk. Veel mensen weten niet dat dat gevaarlijke beesten kunnen zijn. Veel mensen zijn al gestorven door stieren, zelfs boeren.
    Ga nooit op een weide met koeien en/of stieren. Je weet nooit hoe ze zullen reageren. Zelfs koeien. Normaal grazen koeien gewoon verder, maar soms kunnen dikbillen achter je lopen...


    Ik ben ermee bezig, hij staat er zo meteen tussen :D


    What would Emma do?

    Ow btw wespen houden niet van water, ik heb ervaring :Y)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Blitzen schreef:
    Ow btw wespen houden niet van water, ik heb ervaring :Y)


    Ja, maar je hebt van die vervelende beestjes die echt wachten tot je weer boven komt, dus hier moet je mee oppassen ;)


    What would Emma do?

    StephenFry schreef:
    (...)

    Ja, maar je hebt van die vervelende beestjes die echt wachten tot je weer boven komt, dus hier moet je mee oppassen ;)


    true... rotbeesten wat het zijn hahaha


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."