Sablier schreef:
Nee, oneens. Het is typisch weer van die Westerse arrogantie om zoiets te zeggen. Ik geloof niet dat er een 'beste' staatsvorm is, er zijn gewoon meerdere staatsvormen die allen zo zijn voor- en zijn nadelen hebben.
Wat lijkt je dan een andere staatsvorm die qua voor- en nadelen ongeveer gelijk is aan democratie? Dat is niet flauw bedoeld, ik ben oprecht benieuwd. ^^
Want je hebt absoluut gelijk dat alle staatsvormen goede en slechte kanten hebben. Ik ben het ook volledig met je eens dat de Westerse wereld nogal arrogant kan zijn over dit soort dingen - vooral als we democratie naar andere landen "brengen" en onszelf daarvoor schouderklopjes geven - maar om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat er een staatsvorm is die voor meer mensen prettig uitpakt dan democratie, dus zou ik dat wel de "beste" noemen, al is het natuurlijk verre van perfect. Aan de andere kant is het wel weer zo dat ik geen andere staatsvorm behalve democratie heb meegemaakt. Alles wat ik weet over andere systemen is via boeken en media aan me gepresenteerd die zijn gemaakt met het uitgangspunt dat democratie goed is, dus het is goed mogelijk dat ik hier een erg subjectief beeld van heb, hoe objectief ik het ook probeer te bekijken. Maar als je geen democratie hebt, kom je toch al snel uit op een oligarchie of theocratie of zelfs dictatuur, voor zover ik weet, waarin veruit het grootste deel van de bevolking nauwelijks inspraak heeft in hoe een land wordt bestuurd, en dat lijkt me toch onder geen enkele omstandigheid positief?
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan