Stil staarde ik, onder mijn deken door, naar de rood oplichtende cijfers. 23:58 gaf mijn digitale wekker aan. “2 minuten.” Dacht ik in mijzelf. Nog 2 hele minuten, ben ik 17 jaar. Ik kreeg kriebels in mijn maag bij de gedachten. Nog even en dan was ik 18 jaar, volwassen. Ten minste, volgens de wet was ik dan ‘volwassen’. Niet dat ik er zo veel verantwoordelijker en slimmer van zou worden, in tegendeel. Nee, mijn 18e levensjaar werd echt MIJN jaar. Het zou een nieuw begin betekenen. Een glimlach sierde mijn gezicht toen ik de 8 over zag springen naar de 9. Opnieuw kreeg ik de zelfde kriebels in mijn buik. “1 minuut.” Prevelde ik. Nog 1 minuut en dit alles was voorbij. Even wende ik mijn ogen van mijn digitale wekker en richtte ze op mijn koffer, die al klaar stond bij mijn bureau. Morgen was ik weg! Dan kwam ik nooit meer terug naar dit kleren hol! Ik voelde mijn hart te keer gaan bij die gedachten. Ik plantte mijn ogen in de wekker. Toen de wekker toch eindelijk op 00:00 sprong stopte mijn hart een kleine seconde met kloppen. Even stond alles stil. Mijn lichaam werd overspoeld door opluchting, geluk…VRIJHEID!
Ik zag mijn mobiel oplichten op het nachtkastje, maar de felicitaties las ik morgen vroeg wel. Ik draaide me om en nestelde me nog eens lekker in mijn bed. Ik slaakte een diepe zucht en sloot mijn ogen. Ik was vrij!