• Even een kleine waarschuwing vooraf, dit is een zeikverhaal en niet iedereen zal zich hier in kunnen vinden.

    Ik zit op het vmbo en deed vorig jaar GL (gemengde leerweg, hierbij krijg je na het examen technisch gezien gewoon een TL diploma), maar mijn moeder heeft drie maanden ruzie met mij gemaakt tot ik dan toch toegaf aan haar eisen en voor de derde (heus waar, ik ben drie keer van school veranderd in minder dan 3 jaar) keer van school verwisselde, ditmaal omdat mijn moeder eiste dat ik TL ging doen, al maakte dit technisch gezien geen verschil en maak ik nu alleen maar minder kans op een diploma omdat ik vreselijk achter loop en helemaal niks snap van de meeste les stof (Aardrijkskunde, geschiedenis en Maatschappij heb ik helemaal nooit eerder gehad en nu zit ik plotseling in het derde jaar van deze vakken).
    Ik heb dit jaar al vier onvoldoendes gehaald en heb in de afgelopen week twee toetsen gedaan waarvan ik zeker weet dat dit ook weer onvoldoendes worden. Mijn moeder is hier vrij kwaad over, maar zij is toch degene die mij voor de zoveelste keer uit een omgeving waar ik me goed voel rukt en in een andere plaatst (om het niet te hebben over het feit dat ik hier in de klas haast altijd alleen zit en ik letterlijk elke dag thuis kom met hoofdpijn). Ik snap dat ze wilt dat ik een goede toekomst heb (en ik weet vrijwel zeker dat ze bang is dat ik later geld problemen krijg, aangezien wij die nu bijna altijd hebben), maar als het aan haar had gelegen had ik nu bij Havo gezeten (waar ik dus al helemáál niet op mijn plaats ben) en ze wil maar niet begrijpen dat ik alleen maar slim ben op het gebied Nederlands en Engels, en voor de rest eigenlijk gewoon zwaar faal.
    Ze is mijn moeder, dat snap ik, en ze heeft het beste met me voor, maar het feit blijft bestaan dat ik ontzettend klaar ben met het keer op keer verhuizen en/of van school veranderen terwijl dit niet nodig is. Ze blijft het erop gooien dat ik vorig jaar elke ochtend een uur in de bus zat en elke middag anderhalf uur en soms gooit ze er ook nog bij dat ze geen geld heeft om me telkens met de bus te laten gaan, maar ik heb het eens even uitgezocht en met haar inkomen had ze een reisvergoeding voor mij kunnen aanvragen, dus dat laatste is gewoon dikke bullshit (hier wil ik nog even aan toevoegen dat als we eens wat minder zouden verhuizen er veel meer geld over zou zijn en er geen probleem geweest was).
    Ik denk persoonlijk dat mijn moeder gewoon ontzettend bang is dat ik dezelfde fouten ga maken als haar (school niet afmaken en dat na mijn twintigste alsnog mijn opleiding afmaken terwijl ik al een alleenstaande moeder ben van een kind dat maar niet wil stoppen met janken en dan alsnog mijn hele leven met een inkomen dat maar net boven en soms zelfs onder de armoedegrens ligt) maar ik krijg echt steeds minder zin in school en het zit er nu juist dik in dat ik mijn examen (die dit jaar al in enkele PTA's en toetsen ligt en volgend jaar ook schriftelijk zal worden gehouden, maar ik neem aan dat jullie dit weten) niet zal halen en ik heb echt geen zin om nog eens vier jaar door te ploeteren voor mijn TL-diploma, laat staan mijn Havo.
    Het liefst wil ik gewoon dat ik de laatste paar weken kon terugnemen en gewoon terug kon naar mijn oude school, maar dat gaat hem dus niet worden. Daarbij voel ik me enorm ge*** omdat mijn moeder mij heeft aangemeld en de papieren heeft getekend voordat ik echt had gezegd dat ik van school wilde veranderen.
    Het komt er dus op neer dat ik elke dag zo'n zes uur aan huiswerk zit (waar ik niet over zou zeuren als het niet zo was dat mijn klasgenoten over dezelfde hoeveelheid maar ongeveer een uurtje doen) en haast geen tijd over houd om voor toetsen te leren (al probeer ik dit natuurlijk wel zo veel mogelijk, maar meestal staar ik dan alsnog naar mijn toets alsof de vragen in het chinees zijn uitgeprint).
    Dit zou in de categorie school horen als het niet zo was dit ik dus voornamelijk een probleem heb met het feit dat ik hier zit vanwege mijn moeder en dat ik overal gewoon klaar mee ben. Ik denk niet aan zelfmoord of zo, dat zou ik nooit doen, maar ik zie de toekomst zeker somber in en heb het gevoel dat deze voor mij verpest wordt.
    Heeft iemand tips over wat ik zou moeten doen en/of hoe ik alles weer een beetje luchtiger kan gaan inzien? En kom nou alsjeblieft niet met 'meer tijd vrijmaken om te leren' of 'praat er met je moeder over' want ik sta nu al op instorten terwijl het jaar pas net is begonnen, dus qua leren kan ik er echt niet meer druk bij en met mijn moeder heb ik geprobeerd te praten maar zij zei alleen maar dat ik er over een paar weken wel anders in zou staan (en dat was een paar weken geleden). Ik weet vrijwel zeker dat ze nu nog steeds hetzelfde zou zeggen, want mijn moeder is van het soort; 'ik ben heilig en ik maak nooit fouten' of zoiets.
    Het zal allemaal wel aan mij liggen, maar ik heb hier echt hulp mee nodig denk ik.
    Alvast bedankt.

    [ bericht aangepast op 19 sep 2014 - 19:02 ]


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Misschien niet het eerste probleem dat je opgelost wilt hebben, aangezien de relatie tussen jou en je moeder zo slecht is, maar als ik even kijk naar jouw school. Je geeft aan dat je lang aan je huiswerk zit en dat je sommige vakken niet begrijpt. Misschien is het nemen van bijles een idee? Zo krijg je extra informatie over het vak wat je moeilijk vind, kun je met degene die je bijles geeft praten over hoe het moet en als je een opdracht niet goed maakt, hoe het dan wel moet, zodat je inzicht krijgt in waar je zwakke punten liggen en dat je misschien ezelsbruggetjes gaat krijgen in hoe je de opdrachten wel kunt bekijken zodat je scores beter worden.
    Misschien is er zelfs iemand van Quizlet die bij jou in de buurt woont die je eventueel kan helpen met die vakken? [:

    En -als ik dan even heel positief mag denken- als je nu betere resultaten behaalt op school, ziet je moeder het misschien ook positiever in omdat je betere resultaten haalt, hoeft ze zich niet meer zo'n zorgen te maken dat je alles gaat verklooien en uiteindelijk geen werk krijgt of vind (wat ik sowieso al erg negatief gedacht vind) en verstikt ze je misschien ook wat minder door opmerkingen te geven waar jij niet van gediend bent.

    Wat betreft sociale contacten op school, zou je misschien kunnen kijken wie in jouw klas goed is in de vakken die je niet goed begrijpt. Misschien kun je iemand die er beter in is (en waar je geen vervelend gevoel bij hebt, zoals iemand die vervelende opmerkingen tegen je maakt ofzo. Ik weet niet of dat bij jou zo is) vragen of hij of zij je een bepaalde opdracht wilt uitleggen. Zo begin je al het eerste contact en kun je ter zijner tijd kijken of er een klik is met diegene, waardoor je je niet meer zo alleen voelt op school. Andersom kan ook, dat je kijkt in de vakken waar je wel goed in bent, en dat je gaat kijken welke mensen daar minder goed in zijn en kun je vragen of je ze eventueel kan helpen met een opdracht.
    Je kunt je klasgenoten ook beter leren kennen door ze te vragen naar hun hobbies of interesses, misschien klikt het op die manier ook met mensen [:

    Ik weet niet hoe je buiten school zit met vriendinnen? Zijn er buiten school wel andere mensen waarbij je terecht kunt? Je kunt natuurlijk ook altijd kijken of er hier wat Quizzers zijn die raakvlakken hebben op interesse gebied en ga je daar gezellig mee kletsen(: Of Quizletters die bij je in de buurt wonen die je kunt meeten en kunt kijken of je daar een klik mee voelt [:

    Hopelijk heb je hier wat aan, en succes natuurlijk!


    Inspiration can hit you any time

    Constantine schreef:
    Misschien niet het eerste probleem dat je opgelost wilt hebben, aangezien de relatie tussen jou en je moeder zo slecht is, maar als ik even kijk naar jouw school. Je geeft aan dat je lang aan je huiswerk zit en dat je sommige vakken niet begrijpt. Misschien is het nemen van bijles een idee? Zo krijg je extra informatie over het vak wat je moeilijk vind, kun je met degene die je bijles geeft praten over hoe het moet en als je een opdracht niet goed maakt, hoe het dan wel moet, zodat je inzicht krijgt in waar je zwakke punten liggen en dat je misschien ezelsbruggetjes gaat krijgen in hoe je de opdrachten wel kunt bekijken zodat je scores beter worden.
    Misschien is er zelfs iemand van Quizlet die bij jou in de buurt woont die je eventueel kan helpen met die vakken? [:

    En -als ik dan even heel positief mag denken- als je nu betere resultaten behaalt op school, ziet je moeder het misschien ook positiever in omdat je betere resultaten haalt, hoeft ze zich niet meer zo'n zorgen te maken dat je alles gaat verklooien en uiteindelijk geen werk krijgt of vind (wat ik sowieso al erg negatief gedacht vind) en verstikt ze je misschien ook wat minder door opmerkingen te geven waar jij niet van gediend bent.

    Wat betreft sociale contacten op school, zou je misschien kunnen kijken wie in jouw klas goed is in de vakken die je niet goed begrijpt. Misschien kun je iemand die er beter in is (en waar je geen vervelend gevoel bij hebt, zoals iemand die vervelende opmerkingen tegen je maakt ofzo. Ik weet niet of dat bij jou zo is) vragen of hij of zij je een bepaalde opdracht wilt uitleggen. Zo begin je al het eerste contact en kun je ter zijner tijd kijken of er een klik is met diegene, waardoor je je niet meer zo alleen voelt op school. Andersom kan ook, dat je kijkt in de vakken waar je wel goed in bent, en dat je gaat kijken welke mensen daar minder goed in zijn en kun je vragen of je ze eventueel kan helpen met een opdracht.
    Je kunt je klasgenoten ook beter leren kennen door ze te vragen naar hun hobbies of interesses, misschien klikt het op die manier ook met mensen [:

    Ik weet niet hoe je buiten school zit met vriendinnen? Zijn er buiten school wel andere mensen waarbij je terecht kunt? Je kunt natuurlijk ook altijd kijken of er hier wat Quizzers zijn die raakvlakken hebben op interesse gebied en ga je daar gezellig mee kletsen(: Of Quizletters die bij je in de buurt wonen die je kunt meeten en kunt kijken of je daar een klik mee voelt [:

    Hopelijk heb je hier wat aan, en succes natuurlijk!


    De relatie tussen mij en mijn moeder is eigenlijk vrij goed, zolang er maar niet over school gepraat wordt (gelukkig, want een vader heb ik niet).

    Vorrig jaar waren mijn cijfers prima, mijn moeder verwacht alleen metteen dat ik hoogbegaaft ben ofzo alleen omdat zij zelf een ontzettend hoog IQ heeft en hier ben ik het totaal niet mee eens. Ten eerste is ze heel vaak ontzettend arrogant wat mij steeds meer begint te irriteren, en ten tweede verwacht ze van mij dat ik qua school een soort mini haar word ofzo (want hoewel haar opleiding niet al te lekker verliep heeft ze hem -een beetje laat maar ja- heel lang doorgezet en is ze ontzettend slim). Ik kan me hier echt heel kwaad over maken...


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.