• Het verbaast me dat er nog geen topic over was. Dus eindelijk is het zover: Het referendum is geweest en 55,3 procent van de stemmen heeft nee gestemd, wat betekent dat 44,7 procent "ja" heeft gestemd. Heel goed voor Camerons imago, maar wat vinden jullie van de uitslag?

    Scotland has voted to stay in the United Kingdom after voters decisively rejected independence.
    With the results in from all 32 council areas, the "No" side won with 2,001,926 votes over 1,617,989 for "Yes".
    Scotland's First Minister Alex Salmond called for unity and urged the unionist parties to deliver on more powers.
    Prime Minister David Cameron said he was delighted the UK would remain together and that commitments on extra powers would be honoured "in full".
    Mr Cameron said the three main unionist parties at Westminster would now follow through with their pledge of more powers for the Scottish Parliament.
    He announced that Lord Smith of Kelvin, who led Glasgow's staging of the Commonwealth Games, would oversee the process to take forward the commitments, with new powers over tax, spending and welfare to be agreed by November, and draft legislation published by January.


    The prime minister also acknowledged that the people of England, Wales and Northern Ireland must have a bigger say over their affairs.
    And he promised a solution to the West Lothian question - the fact that Scottish MPs can vote on English issues at Westminster, and not the other way round.

    Bron: http://www.bbc.com/news/uk-scotland-29270441


    Ik ben blij. Geen idee waarom, maar ik was niet zo'n voorstander van die Schotse onafhankelijkheid. ^^


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Valerious schreef:
    Ik heb echt geen idee waar dit over gaat


    Meer nieuws kijken jullie (cat)


    quidquid excusatio prandium pro

    ah had egt niet verwacht had al idee dat het zou gaan scheiden van engeland.. ^_^ xD


    You can't touch music but music touch you

    Mij boeit het eigenlijk niet veel, die uitslag. Al zou het wel speciaal geweest zijn mochten ze zich afscheuren....


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Mulleroni schreef:
    (...)
    *high five*


    26 - 02 - '16

    Als Fries hoor ik in feite voor onafhankelijkheid te zijn (haha) en mijn hart zou het geweldig vinden om die Schotten onafhankelijk te zien, maar mijn verstand roept ook heel hard dat dit, naar mijn mening, het stomste is wat ze kunnen doen: onafhankelijk worden. Het land gooit zich in het diepe en in deze tijden... Tja, lijkt mij niet verstandig. Maar Cameron maakt nu ook domme stomme beloftes. Op de voorpagina van NRC Handelsblad vandaag las ik dat Cameron nog plannen heeft om de grondwet te veranderen voor januari, maar dat is veel te kort dag. Nu heb ik geen kennis van zaken, maar in deze paar maanden een grondwet te veranderen? Tjonge, dat is niet niks.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    324B21 schreef:
    Mij boeit het eigenlijk niet veel, die uitslag. Al zou het wel speciaal geweest zijn mochten ze zich afscheuren....


    Speciaal: absoluut. Aanstootgevend: zondermeer. Catalonië zou het liefst maandag nog naar de stembus gaan als Schotland onafhankelijk was geworden.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Puzzlette schreef:
    Als Fries hoor ik in feite voor onafhankelijkheid te zijn (haha) en mijn hart zou het geweldig vinden om die Schotten onafhankelijk te zien, maar mijn verstand roept ook heel hard dat dit, naar mijn mening, het stomste is wat ze kunnen doen: onafhankelijk worden. Het land gooit zich in het diepe en in deze tijden... Tja, lijkt mij niet verstandig. Maar Cameron maakt nu ook domme stomme beloftes. Op de voorpagina van NRC Handelsblad vandaag las ik dat Cameron nog plannen heeft om de grondwet te veranderen voor januari, maar dat is veel te kort dag. Nu heb ik geen kennis van zaken, maar in deze paar maanden een grondwet te veranderen? Tjonge, dat is niet niks.


    Lol, you are funny.


    Pretty is just a pretty word.

    Ik vind het ergens wel vaag, komt er eindelijk een referendum, stemt de meerderheid nee xD

    Maar bijv. van de mensen in grensgebieden snap ik het wel, want Schotland zou dan zn eigen geld krijgen en dan zitten ze met twee soorten geld... plus paspoorten enz. zouden aangepast moeten worden, wantja als je in Engeland geboren bent en dat dan opeens Schotland is geworden... idk. En je nationsliteit moet aangepast worden etc.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    We hebben het er vandaag over gehad bij Engels :3
    Ikweet niet wat ik er moet van denken eerlijk gezegd


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Meer nieuws kijken jullie (cat)
    normaal volg ik elke dag het nieuw, maar had deze week elke keer vroege tot late dagen dat ik nieuws niet kon volgen.
    Anderzijds heeft nederland geen fuck aan dit nieuws


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Valerious schreef:
    (...)normaal volg ik elke dag het nieuw, maar had deze week elke keer vroege tot late dagen dat ik nieuws niet kon volgen.
    Anderzijds heeft nederland geen fuck aan dit nieuws


    Het zou een begin kunnen zijn van het uiteenvallen van de EU en daar heeft Nederland wel degelijk wat mee te maken.
    Schotland's referendum is al tijden in het nieuws, trouwens.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Puzzlette schreef:
    (...)

    Het zou een begin kunnen zijn van het uiteenvallen van de EU en daar heeft Nederland wel degelijk wat mee te maken.
    Schotland's referendum is al tijden in het nieuws, trouwens.
    blijkbaar niet op de zender waar ik kijk ;). Ik geloof niet dat de eu uitelkaar gaat vallen. Ook niet als schotland een ja had.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Ik kan er niet echt een mening over geven omdat ik me er nog maar pas in verdiep (in mijn studies komt actualiteit veel aan bod) maar ik vond het wel interessant om het hier te kunnen lezen :D


    It may have escaped your notice, but life isn't fair ~ Severus Snape

    Valerious schreef:
    (...)normaal volg ik elke dag het nieuw, maar had deze week elke keer vroege tot late dagen dat ik nieuws niet kon volgen.
    Anderzijds heeft nederland geen fuck aan dit nieuws


    Er zijn zoveel dingen op het nieuws waar Nederland/België, zo mooi als jij het uitdrukt, "geen fuck aan heeft". Wat hebben wij er nu aan te weten dat Israël en Palestina weet-ik-veel-wat doen op het moment? Niets, maar toch wil iedereen het weten om op de hoogte van de actualiteit te blijven en omdat we erom geven en omdat we ergens het ons niet willen voorstellen dat het hier gebeurd. Natuurlijk zeg ik niet dat je vol medeleven moet zitten voor de Engelsen en de Welshmen, maar het is gewoon actualiteit. Bij de categorie "buitenland" komt er zoveel aan bod waar we "geen fuck aan hebben".


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Valerious schreef:
    (...)normaal volg ik elke dag het nieuw, maar had deze week elke keer vroege tot late dagen dat ik nieuws niet kon volgen.
    Anderzijds heeft nederland geen fuck aan dit nieuws



    1) Algemene ontwikkeling is belangrijk
    2) Wij hebben Friesland, net als Schotland een deel van Nederland met een eigen cultuur (en zelfs een officiele eigen taal!) dus het heeft toch wel paralellen met Nederland, hoewel ik niet het idee heb dat er veel animo is om Friesland af te splitsen.


    Wat betreft Schotland en de EU, het zou niet echt iets te maken hebben met het uiteenvallen van de EU. De EU zou Schotland wel kopzorgen bezorgen doordat de EU al had gezegd dat Schotland dan lekker achteraan de rij mocht gaan aansluiten en lidmaatschap moest gaan aanvragen


    quidquid excusatio prandium pro