• Ik krijg 2 gerbils. Ik heb het gerbilarium al en zo, de gerbils komen volgende week donderdag.
    Dit zijn nog maar mijn eerste. Ik wil graag dat ze een mooi leventje hebben bij ons thuis.

    Dus heeft iemand tips? Wat vinden ze leuk? Wat vinden ze lekker? Wat is gezond voor hen? Wat is níét leuk/goed voor hen?

    Alvast bedankt!


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Gebruik je zaagsel? Dat is eigenlijk niet zo goed voor hun longen namelijk. Er is een bepaalde ondergrond die veel beter is dan zaagsel, ik kan er zo meteen niet opkomen (maar zal het even aan mijn vriend vragen). Op de site waar je die kan kopen kan je ook zo'n stil rad vinden, is perfect ;)
    Heb je al een radje?
    Wc-rolletjes en kartonnen rolletjes om aan te knagen dat is hun hemel ;p Je zal zien dat ze het binnen no-time hebben weggewerkt! (alleen rollen zonder het papier aan eh (; )
    Verder gewoon alle soorten karton wel, maar best niet waar er bv. pizza ingezeten heeft ofzo, dat vet en die saus plakt daar een beetje aan en dat is niet echt goed voor ze.
    Ze hebben (over het algemeen) heel graag zonnebloempitjes en met (heel) kleine stukjes fruit kan je ze ook soms blij maken, dat laatste niet teveel natuurlijk! En ik zou het gewoon bij het normale standaard fruit houden van banaan en appel.

    Hier is die site met de goede ondergrond (je moet hem ook minder verversen dan zaagsel omdat hij minder stinkt, bovendien hebben ze dan dubbel knaagplezier)
    http://www.dieza.nl/bodembedekking/green-mile-32kg#.VBMYjfl_t-k
    Green mile heet t, daar moet je naar kijken (;

    [ bericht aangepast op 12 sep 2014 - 18:02 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Huh zorg in ieder geval voor genoeg klim + graaf materiaal... en koop vooral voeding speciaal voor gerbils en geen algemeen knaagdier voer.
    Zoals gerrie gerbil voer.

    Verder kan je belangrijke info ook vinden op website van fokkers.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Leuk dat je ze krijgt! (Ik ben dus de vriend van Gwyn, met nog wat tips)
    Ik hoop voor je dat het of 2 mannetjes of 2 vrouwtjes zijn, tenzij je ze wilt fokken maar dat eist veel! Met mannetjes heb ik zelf veel minder ervaring omdat die elkaar vaak aanvielen tot de dood! (pas daarmee dus op!)
    Vrouwtjes zijn rustiger. Geef ze inderdaad karton om te verknagen, zoals eierdozen en wc papier rolletjes. Geef ze GEEN papier, hierin kunnen ze stikken omdat dat plakt als het nat is. Haal ze regelmatig uit de kooi en hou ze er even boven, zo maak je ze tam. Dit neemt wel tijd in beslag, want het zijn hele schrikkerige beesten.
    Verder zijn het nachtdieren zet ze dus NIET op je kamer!!! Ze houden je de hele nacht wakker met in het rad rennen en verknagen en graven. Geef ze GEEN plastic rad, of kooi. Dit zullen ze helemaal kapot maken. Het beste is plexiglas met tralies, of gewoon een aquarium.
    Ze zullen random in hoeken gaan graven, minuten lang, dit is niet erg.
    Geef ze ook een witte knaagsteen, dit is voor hun tandjes. Zeer belangrijk dus. Hun nagels houden ze in principe zelf bij met al het gegraaf.
    Let er ook op dat ze overdags heel bang zijn. Ze trommelen als er vogels zijn, dan stampen ze met hun grote achterpoten op de grond.
    Geef ze inderdaad af en toe een fruit, niet te vaak, dat is te veel suiker. Ze eten gewoon Gerbil voedsel, (beste niet het goedkoopste merk) en geef ze natuurlijk elke dag vers water (: voor meer tips mag je ons altijd sturen. ik heb er zelf al 9 jaar ervaring mee
    mn vriendin nu ook een jaar


    It's high noon.

    Kijk even op de site van licg.
    Gerbils worden vaak woestijnratjes genoemd omdat ze erg van Graven houden. En als je het leuk vindom te zien, moet je n hele diepe bodem zand doen in een glazen bak! Super gezicht als ze dan hun holletjes voor de ruiten maken. Verder zijn hetvooral sloperds en hebben ze beweging nodig. Dus een renrad is handig en inderdaad wcrolletjes ofzo. En natuurlijk een voerbakje, schuilhuisje en drinkfles (is handiger als n bak, als ze gaan graven zit deze eronder). Lees je eerst even goed in over de beestjes, voor je eraan begint!
    "Zint eer gij begin", noemt men dat. Ik werk op een kinderboerderij en daar komt dagelijks de vraag of we dieren aannemen, puur omdat de mensen niet goed geinformeerd waren.
    Wil je nog wat weten: gewoon vragen! :) vind het leuk om te helpen!

    Heb je al namen.bedacht? En wat voorn kleuren zijn ze?


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Naar mijn ervaring met Gerbils,
    Alsjeblieft neem geen mannetje + vrouwtje.. Ze zijn nog erger dan konijnen :'D.
    En dingen van plastic zijn ook niet handig, die knagen ze helemaal kapot. Plus ik hoop dat die van jouw wel uit een flesje kunnen drinken xd. Bij mij waren het twee jonkies die we van de ouders weg hadden gehaald (want die beet alle jonkies kapot) en die twee jonkies hebben nooit leren drinken uit een fles hoe vaak we het ook probeerde :'D..
    En anders is een bakje met water ook goed, maar die is meestal binnen een dag helemaal volgegooid met wat er omheen lig.. Tenzij je een verhooginkje heb met een trappetje waar je het bakje op heb staan..


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you