Ik heb zelf examenbundels gekocht van Duits, wiskunde B, economie en Samengevat van economie en wiskunde B en een boekje met Duitse vocabulaire die aansluit bij de examenstof mochten we van school lenen, ik weet niet of je er ook zo één hebt gehad? Oh en van Nederlands had school een heel boekje uitgeprint, maar ik weet niet of dat uit een examenbundel kwam.
Het grote verschil is dat als je een nieuwe bundel koopt, je de nieuwste examens erin kan oefenen. Stel, je koopt nu een nieuwe bundel voor Duits, dan staat waarschijnlijk het examen van 2014 tijdvak 1 erin, koop je die van vorig jaar dan gaat 't tot 2013 tijdvak 1, en er zijn dan altijd in elke bundel examens van allerlei jaren ervoor. Op zich kan je die ook online zoeken, maar ik lees zelf liever van papier. Bij talenvakken staat er ook voorin een overzicht met grammatica en ook nog stof over 't land zelf en politiek die ik wel heb doorgelezen om 't een beetje te begrijpen, als je dan toevallig een tekst over een politieke partij hebt weet je wat 't inhoudt. Er zit ook een oriëntatietoets in om te kijken waarmee je 't beste kan oefenen.
Van vakken als economie en wiskunde vond ik 't wel heel fijn dat er voor de examens een heel deel zit met oefenopgaven gesorteerd op onderwerp. Stel dat je denkt "hm ik wil eigenlijk alleen maar heel veel bewijzen oefenen" dan kan je gewoon dat deel maken, er zit een pagina met hints als je 'm niet snapt, en natuurlijk ook de uitwerkingen waar je naar kan kijken.
Samengevat is handig om mee te leren, en te controleren of je weet wat je moet weten. Ik moet zeggen dat ik die allebei maar één keer in 't geheel heb doorgelezen en wat bladwijzers heb gehouden bij dingen die ik niet wist, maar dat ik verder meer met de examenbundel heb gewerkt. Bij wiskunde zou ik ook je gewone boek nog bekijken, daar staat de theorie iets uitgebreider dan in de samengevat als je iets niet snapt, maar aan al je beta-vakken te zien denk ik dat dat wel goed komt.
Ik denk dat je voor NL en Engels niet echt een bundel aan hoeft te schaffen, tenzij je er moeite mee hebt, maar ik heb daar gewoon op internet mee geoefend en dat was meer dan voldoende. Dat geldt ook een beetje voor de andere bundels, als je een vak moeilijk vindt zou ik ze wel aanschaffen, want dan kan je er veel aan hebben omdat je veel extra kan oefenen met dingen die je lastig vindt, maar als je iets eigenlijk wel goed kan denk ik dat die bundel maar een beetje rond gaat slingeren, dan zou ik 't niet doen
[ bericht aangepast op 11 aug 2014 - 18:53 ]
“Love is a contradiction.”