• Hallo allemaal,

    Ik ga volgend jaar naar 6 VWO, mijn eindexamenjaar c:
    Nu is het zo dat een vriendin van me, die dit jaar eindexamen gedaan heeft, haar oude examenbundels en samengevat boekjes te koop aanbiedt, voor vijf euro per stuk. Het zijn dan wel die van vorig jaar en dus niet de nieuwste, maar er is nog nauwelijks in geschreven.
    Ze heeft examenbundels van aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde, wiskunde b, biologie, engels en nederlands en samengevat boekjes van wiskunde b, natuurkunde en scheikunde.
    Nu vraag ik me af of degenen onder jullie die al eindexamen gedaan hebben mij kunnen vertellen of deze boekjes echt een toegevoegde waarde hebben en of het veel uitmaakt of je de nieuwste versie hebt of niet. Ook ben ik benieuwd naar aan welke examenbundels en samengevat boekjes (voor welke vakken) jullie het meeste gehad hebben en welke jullie mij het eerste aan zouden raden.
    Alvast heel erg bedankt als jullie de tijd willen nemen om hier even over na te denken, jullie zouden mij er heel erg mee helpen c:


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Ik deed geen VWO (ik deed VMBO-TL), en ik had de examenbundels, maar echt nut vond ik ze niet hebben, want je kan die dingen ook op het internet vinden.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik vond die boekjes voor de talen heel handig, voor de andere vakken vond ik ze meer verwarrend dan behulpzaam. Bij de talen was het gewoon lekker veel oefenen. Bij de andere vakken werden er steeds net andere termen gebruikt, die ik dus niet helemaal kende en daar werd ik helemaal gestrest van.

    Dus ik raad vooral de die voor de talen aan.


    I am an idiot, I move.

    Ik heb de samengevat-boekjes van wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie gebruikt en ik vond ze destijds heel handig. Alle stof en alle formules stonden best overzichtelijk gesorteerd en er werden ook voorbeelden gebruikt. Ik heb er heel veel aan gehad!
    Het beste is - denk ik - om de bundels en samengevat-boekjes te kopen van de vakken waar je wat meer moeite mee hebt. Ik heb mijn bundels van Nederlands en Engels bijvoorbeeld amper gebruikt, maar die van wiskunde en natuurkunde heb ik helemaal doorgewerkt.
    Het maakt overigens niet uit als je niet de nieuwste versie van de examenbundel hebt. De examens die er niet in staan, kan je gewoon op internet vinden.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    Die examenbundels staan ook op internet volgens mij.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Ik heb zelf examenbundels gekocht van Duits, wiskunde B, economie en Samengevat van economie en wiskunde B en een boekje met Duitse vocabulaire die aansluit bij de examenstof mochten we van school lenen, ik weet niet of je er ook zo één hebt gehad? Oh en van Nederlands had school een heel boekje uitgeprint, maar ik weet niet of dat uit een examenbundel kwam.

    Het grote verschil is dat als je een nieuwe bundel koopt, je de nieuwste examens erin kan oefenen. Stel, je koopt nu een nieuwe bundel voor Duits, dan staat waarschijnlijk het examen van 2014 tijdvak 1 erin, koop je die van vorig jaar dan gaat 't tot 2013 tijdvak 1, en er zijn dan altijd in elke bundel examens van allerlei jaren ervoor. Op zich kan je die ook online zoeken, maar ik lees zelf liever van papier. Bij talenvakken staat er ook voorin een overzicht met grammatica en ook nog stof over 't land zelf en politiek die ik wel heb doorgelezen om 't een beetje te begrijpen, als je dan toevallig een tekst over een politieke partij hebt weet je wat 't inhoudt. Er zit ook een oriëntatietoets in om te kijken waarmee je 't beste kan oefenen.
    Van vakken als economie en wiskunde vond ik 't wel heel fijn dat er voor de examens een heel deel zit met oefenopgaven gesorteerd op onderwerp. Stel dat je denkt "hm ik wil eigenlijk alleen maar heel veel bewijzen oefenen" dan kan je gewoon dat deel maken, er zit een pagina met hints als je 'm niet snapt, en natuurlijk ook de uitwerkingen waar je naar kan kijken.

    Samengevat is handig om mee te leren, en te controleren of je weet wat je moet weten. Ik moet zeggen dat ik die allebei maar één keer in 't geheel heb doorgelezen en wat bladwijzers heb gehouden bij dingen die ik niet wist, maar dat ik verder meer met de examenbundel heb gewerkt. Bij wiskunde zou ik ook je gewone boek nog bekijken, daar staat de theorie iets uitgebreider dan in de samengevat als je iets niet snapt, maar aan al je beta-vakken te zien denk ik dat dat wel goed komt.

    Ik denk dat je voor NL en Engels niet echt een bundel aan hoeft te schaffen, tenzij je er moeite mee hebt, maar ik heb daar gewoon op internet mee geoefend en dat was meer dan voldoende. Dat geldt ook een beetje voor de andere bundels, als je een vak moeilijk vindt zou ik ze wel aanschaffen, want dan kan je er veel aan hebben omdat je veel extra kan oefenen met dingen die je lastig vindt, maar als je iets eigenlijk wel goed kan denk ik dat die bundel maar een beetje rond gaat slingeren, dan zou ik 't niet doen ;-)

    [ bericht aangepast op 11 aug 2014 - 18:53 ]


    “Love is a contradiction.”

    Je kunt examens vinden op examenblad.nl. Daar staan alle examens van afgelopen jaren inclusief antwoorden en bijlages. Maar als je graag van bepaalde vakken bij elke vraag een hele uitwerking wilt kun je beter een examen bundel kopen, want daar staan uitwerkingen in. Al denk ik dat je het best zelf even op de site kunt kijken.

    Wat betreft de samengevat boekjes ik had die van natuurkunde en wiskunde B beide vond ik heel handig.
    Wat betreft biologie, ik weet niet met welke methode jullie werken, daarvoor heb ik samenvattingen van de site van de methode gehaald. Maar volgens mij is samengevat van biologie wel goed van wat ik van vrienden heb gehoord.
    En als laatste scheikunde. Zelf heb ik alleen het boek gebruikt, maar een vriendin van mij had wel samengevat. Ze zei dat het wel allemaal mooi per onderwerp ingedeeld was, maar dat het niet echt een samenvatting was. Dit kan ook komen, doordat de methode die wij hadden al vrij beknopt was.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!


    "There he is! It's my favorite superhero, The Retractor." Barry Kripke

    Het verschilt heel erg per vak en leerling of ze nut hebben of niet, denk ik. Ik heb net voor de zomervakantie eindexamen gedaan en ik had voor aardrijkskunde en economie zo'n boekje van Samengevat en voor wiskunde, Nederlands, Engels, Frans, maatschappijwetenschappen en economie een examenbundel.
    Zelf vond ik de Samengevat boekjes eigenlijk niet heel nuttig, want er stond wel van alles in, maar niet op een manier die voor mij persoonlijk goed werkte om het te leren. Het sprong een beetje van hot naar her en was wat oppervlakkig, naar mijn mening, dus ik heb uiteindelijk veel meer gehad aan mijn eigen aantekeningen en samenvattingen van de hele zesde klas dan aan die boekjes.
    Aan de examenbundels heb ik wel wat gehad. Vooral voor talen zijn die erg handig als je er niet zo goed in bent, want het hele ding staat vol met teksten waarmee je kunt oefenen, en dat is zo ongeveer de enige manier waarop je je op de examens van talen kunt voorbereiden. Ik zou in ieder geval die van Nederlands kopen. Voor de andere vakken zitten de examenbundels iets anders in elkaar, dus ik denk dat het daarbij echt ontzettend afhankelijk is van hoe goed jij in dat vak bent of je iets aan een examenbundel hebt. Als je er niet heel veel mee gaat doen kun je waarschijnlijk beter het geld sparen en een paar opdrachten van internet halen of je leraar of een medeleerling om wat kopietjes van een paar pagina's van een examenbundel vragen. Het is overigens sowieso wel een goed idee om je docent voor ieder vak even te vragen wat hij of zij denkt. Mijn geschiedenislerares zei bijvoorbeeld dat je je geld verspilde als je een examenbundel of Samengevat voor haar vak kocht, want als je het hele jaar je aantekeningen goed had bijgehouden had je volgens haar exact dezelfde informatie en er stonden in ons tekstboek ook oefenopgaven. Ik denk ook dat ze helemaal gelijk had, want ik had een acht na alleen mijn aantekeningen geleerd te hebben.
    Alvast succes, trouwens. Zorg vooral dat je de constante hints van je leraren dat de examens eraan komen je niet gek laat maken, want het is allemaal een stuk minder eng en moeilijk dan ze het vaak doen voorkomen. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Heel erg bedankt voor alle reacties!
    Vinden jullie dat oefenen met een examenbundel ook echt voordeel heeft ten opzichte van gewoon oude examens printen en die maken? Want ik weet dat opdrachten in examenbundels gesorteerd staan per onderwerp en er ook uitwerkingen in staan, maar geeft dat zeg maar echt zo'n groot voordeel?


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Ik weet niet of er veel verschil tussen de uitwerkingen van de oude examens en die van de examenbundels zit, maar ik vond de uitwerkingen die in de examenbundels stonden altijd wel fijn. Ik heb die voor Aardrijkskunde het meeste gebruikt, die vond ik vooral fijn. Ook dat je op onderwerp kon oefenen vond ik wel een voordeel.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Bij sommige vakken, zoals bijvoorbeeld Geschiedenis, heb je maar iets aan de halve examenbundel, omdat elk jaar twee thema's behandeld worden, waarvan een hetzelfde is als het vorige jaar en het andere niet. Ik vond de examenbundels voor Geschiedenis, Engels en Economie (dat waren de enigen die ik had, ook oude exemplaren) echter wel heel erg nuttig!


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Dumbledore schreef:
    Die examenbundels staan ook op internet volgens mij.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.